خواهر شهرهای ایران سرعت دهنده اجرای دیپلماسی شهری

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: پدیده نوپای دیپلماسی شهری و حوزه مدیریت شهری از حد مطلوب فاصله زیادی داشته و خواهر شهرها می‌تواند کمک دهنده و سرعت بخش این پدیده ضروری باشد.

محمد رضا مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو  با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ضرورت و لزوم وجود خواهر شهرها و نقش این مرکز در دیپلماسی شهری و رفع مشکلات روز جامعه اظهار داشت:  دیپلماسی شهری پدیده نوپایی در کشور ما بوده و عمر آن به چند سال اخیر بر می‌گردد.

وی افزود: مرکز بین المللی توسعه خواهر شهرهای ایران با تکیه بر باورها و مبانی ارزشی کشور و بهره گیری از تجارب سایر کلان‌ شهرها در عرصه مدیریت شهری بستر و زمینه بسیار مهم و مناسبی را دنبال می‌کند.

مجیدی ادامه داد: دبیر خانه مجمع خواهر شهرهای ایران برای تبادل و تعامل با جهان و شهرهای همسان در پنج قاره جهان و انتقال تجارب از آن‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی با بیان این که در کلان شهری مثل تهران با توجه به تجمع خرده فرهنگ‌های ملی شاهد تنوع اجتماعی و فرهنگی هستیم، افزود: مدیریت این تنوع فرهنگی در چار چوب ارزش ها و مبانی نظام جمهوری اسلامی نیازمند یک مدیریت جامع در حوزه مدیریت شهری است که خواهر شهرهای ایران می‌تواند ذیل پدیده نوپای دیپلماسی شهری به مقوله‌ای به نام مدیریت شهری که در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته سرعت داده و کمک دهنده باشد.

مجیدی تاکید کرد: باید موضوع دیپلماسی شهری در حوزه مدیریت شهری از سوی شورای شهر، شهرداری تهران، نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد با ایجاد روابطی ارگانیک بین بخش‌های مختلف جامعه شکل بگیرد تا کلان شهری مثل تهران در عرصه ملی و بین المللی نمایان شود.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تعاملات زیاد خواهر شهرها هم اکنون در حال جریان است تا به معرفی تهران و ظرفیت‌های آن در عرصه بین الملل کمک کند.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکل گیری نظام خواهر شهرها در سطح ملی گفت: لزوم وجود مدیریت شهری و توجه به آن می‌طلبد تا بعد از سرگیری نظام خواهر شهرها در سطح ملی، با ایجاد تعاملات و ارتباطات مسائل کلان و مشترک کشور را با هم اندیشی و انتقال تجارب و تعامل به انجام رساند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار