وزیر نیرو گفت: : نیمی از دشت‌های کشاورزی با بیلان منفی مواجه هستند همه علائم و هشدارهایی را به ما نشان می‌دهد .

تلفنی****** بیلان منفی 5.7 میلیارد مترمکعبی در دشت‌های کشاورزی/ کاهش 11 میلیارد مترمکعبی برداشت آب‌های زیرزمینی در آیندهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیر و در افتتاحیه پنجمین کنفرانس منطقه تغییر اقلیم اظهار داشت: موضوع تغییر اقلیم از مهم‌ترین مسائلی است که تمام شئون زندگی اعم از سلامت انسان‌ها، امنیت غذایی، منابع طبیعی به ویژه آب، تولید و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده و چه بسا دامنه این پدیده در آینده بیشتر، بزرگتر و نتایجی سهمناک‌تر برای انسان‌ها داشته باشد.

وی افزود: نگاه من به عنوان نگاه یک مدیر در بخش آب و انرژی است اما می‌دانم همه مدیران جامعه بایستی تحت تأثیر این موضوع تغییرات عمیقی را ایجاد کنند زیرا تغییرات اقلیمی تغییراتی است که برخاسته از عملکرد انسان است که به صورت تناوب به کوتاه مدت و بلندمدت در طبیعت به وجود آمده است.

چیت چیان در ادامه گفت: تغییر اقلیم نشأت گرفته از عملکرد ما انسان‌ها بر روی زمین است و لازم به ذکر است که این تغییر اقلیم ناشی از انباشت و افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفرها بوده که به دنبال آن گرم شدن زمین را در برداشته و منجر به مسائل تغییر اقلیم شده است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در کشور گفت: تغییر اقلیم اولین تأثیر را بر کاهش بارش در کشورمان داشته و حال باید این موضوع مورد ملاحظه قرار گیرد چرا که در سال‌های گذشته متوسط بارندگی 250 میلی‌متر در طول سال بوده که اکنون این میزان متوسط در بلندمدت به 243 میلی‌متر کاهش پیدا کرده و حال در 15 سال اخیر متوسط بارندگی‌ها به 219 میلی‌متر کاهش و در هشت سال گذشته متوسط بارش 208 میلی‌متر بوده است.

وزیر نیرو در ادامه یادآور شد: در واقع تمام بررسی‌ها نشان‌دهنده این است که طی 15 سال گذشته شرایط بارندگی در کشور ما دچار شکست آشکار شده و این امر را می‌توانیم نتیجه تغییر اقلیم تلقی کنیم و حال باید گفت که الگوهای بارش از مدت فراوانی تغییر پیدا کرده به طوری که میزان بارش در هر نوبت زیر 10 میلی‌متر است و از طرفی بارش‌هایی که می‌تواند برای ما به عنوان ذخیره مفید قرار گیرد 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان با اشاره به میزان تبخیر و تعرق اظهار داشت: میزان تبخیر و تعرق متناسب با افزایش دما بیشتر شده به طوری که در طول سال به 27.3 میلیارد مترمکعب افزایش یافته لذا آب تجدیدشونده در سال گذشته کاهش چشمگیری داشته به طوری که در 15 سال گذشته به طور متوسط آب تجدیدشونده 116 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده و نکته حائز اهمیت این است که در هشت سال اخیر آب تجدیدشوند به 87.8 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی در خصوص خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها گفت: پایین آمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی و اینکه نیمی از دشت‌های کشاورزی با بیلان منفی مواجه هستند همه علائم و هشدارهایی را به ما نشان می‌دهد که در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم و نیازمند استراتژی مشخصی در این زمینه هستیم و از طرفی اگر این ضرروت را احساس نکنیم روز به روز شرایط سخت‌تر و منابع آب محدودتر خواهد شد و گفتنی است که محدود شدن منابع آب بیشترین تأثیر را در بخش کشاورزی خواهد گذاشت.

**افزایش عمق چاه‌ها در دشت‌های کشاورزی

وزیر نیرو در ادامه یادآور شد: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز مردم به آب شرب و توسعه صنعت نیاز به آب بیشتر خواهد شد و از طرفی هم همواره کشاورزان برای اینکه تولیدات خود را حفظ کنند فشار بیشتری بر منابع زیرزمینی می‌آورند به طوری که در سال‌های گذشته با افزایش حفر چاه‌ها عمق چاه‌ها در دشت‌های کشاورزی 300 الی 400 متر افزایش پیدا کرده است.

چیت‌چیان با اشاره به برداشت 115 میلیارد مترمکعبی از ذخایر آب‌های زیرزمینی بیان کرد: در سال‌های اخیر حدود 5.7 میلیارد مترمکعب بیلان منفی ما در دشت‌های کشاورزی است و این امر یک ناپایداری بسیار شدیدی را به وجود آورده که نتیجه آن چیزی جز شور شدن آب‌های زیرزمینی و خشک شدن زراعت‌ها در برنداشته است.

** کاهش 4 درصدی انتشار CO2 در ایران 

وی در خصوص توافقات صورت گرفته در پاریس گفت: خوشبختانه اخیرا در پاریس توافقاتی حاصل شده که این امر نشان دهنده این است که دنیا متوجه شده که باید تغییراتی را حادث کند و راهکاری برای سازگاری پیش‌بینی شده اما نباید فراموش کرد که همه این مسائل در گرو این است که به تعهدات خود توجه کنیم زیرا در غیر این صورت روند گذشته ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: در واقع طی توافقات صورت گرفته با پاریس، ایران متعهد شده که چهار درصد انتشار گاز CO2 را کاهش دهد و در صورت انجام همکاری بین‌المللی در امتحان دانش و سرمایه‌گذاری مجامع بین‌المللی و خارجی هشت درصد دیگر هم انتشار CO2 را کاهش دهد.

وی با اشاره به اقدامات در حال انجام وزارت نیرو اذعان داشت: وزارت نیرو 7 هزار و 500 مگاوات را به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص داده که این امر هزینه‌هایی در بردارد اما این هزینه‌ها در برابر مشکلات ایجاد شده در کشور بسیار ناچیز است و از طرفی هم با افزایش ظرفیت 16 هزار مگاواتی ترکیب نیروگاه‌های سیکل به بخش بخار را در دستور کار دارد که در این نیروگاه‌ها راندمان تولید برق 1.5 برابر خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه موضوع سازگاری افزود: خوشبختانه در یک سال گذشته برنامه بی‌سابقه‌ای در رابطه با منابع آب داشته‌ایم به طوری که در ارتباط با منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی که به طور دقیق برآورد شده میزان برداشت آب در دشت‌ها مشخص شده و حال امیدواریم با همکاری تمامی سازمان‌ها و یکایک مردم بتوانیم این سازگاری را انجام دهیم تا اقتصاد و معیشت و حیات خود را سالم کنیم.

چیت‌چیان در خصوص برنامه ششم توسعه تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه نکات کلیدی برای برداشت آب‌های زیرزمینی ارائه شده به طوری که بتوانیم برداشت آب‌های زیرزمینی را ظرف 20 الی 25 سال آینده به 11 میلیارد مترمکعب کاهش دهیم تا به ظرفیت گذشته برگردیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار