فعالان هوادار دمکراسی بحرین در نامه ای به حامیان مالی اصلی فیفا در مورد نامزدی شیخ سلمان برای تصدی ریاست این نهاد بین المللی ، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه گاردین در گزارشی عنوان کرد که موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین با ارسال نامه ای به حامیان مالی فیفا بار دیگر در خصوص تلاش شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای جانشینی سپ بلاتر در فیفا ابراز نگرانی کرد.

در گزارش گاردین آمده است، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بخت اصلی جانشینی سپ بلاتر در انتخابات فوریه (اسفند ماه) محسوب می شود، اما موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین تاکید دارد که شیخ سلمان هنوز باید به سوالاتی در مورد نقش خود در مجازات باشگاه ها بعد از قیام سال 2011 در این کشور، پاسخ بگوید.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی بحرین، شیخ سلمان اذعان کرده است که از او خواسته شد ریاست یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی نقش فوتبالیست ها و ورزشکاران را در این قیام به عهده بگیرد. اما وی گفت این کمیته هیچ گاه به طور رسمی تشکیل نشد.

موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین در نامه ای به شرکت های کوکاکولا، مکدونالد، ویزا، آدیداس، بادویزر، گازپروم و کیا گفت فدراسیون فوتبال بحرین که شیخ سلمان در آن زمان ریاست آن را به عهده داشت، شش باشگاه را به انگیزه های سیاسی تعلیق و مجازات کرده است.

سید احمد الوادایی از اعضای این موسسه گفت: ما امیدواریم حامیان مالی فیفا نامه ما را بسیار جدی بررسی کنند و پاسخی فوری و مناسب به آن دهند. شیخ سلمان رهبری مجازات سیاسی باشگاهها را به عهده داشت و شکنجه فوتبالیست ها را انکار می کند. کوکاکولا خواستار فیفایی
پاسخگو شده است. آنچه در بحرین رخ داد یک لکه سیاه در تاریخ این کشور است و شیخ سلمان باید برای نقشی که داشته است پاسخگو باشد.

شش باشگاه در نامه ای که گاردین آنها را دیده است، از فدراسیون بحرین خواسته بودند دیدارهای آنها با توجه به شرایط امنیتی کشور به تعویق بیفتد. این باشگاهها بعدا جریمه شدند و دو باشگاه به دسته پایین تر فرستاده شدند.

براساس  گزارشی که آوریل 2011 در سایت خبرگزاری بحرین منتشر شده است، شورای اداری فدراسیون بحرین بر اهمیت محروم کردن همه کسانی که شرکت آنها در این رویدادها ( قیام) ثابت شده است شامل مسئولان، داوران و اعضای کمیته های فدراسیون بحرین تاکید کرده است.

شیخ سلمان  که در سال 2013 با حمایت بلاتر به ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا رسید، پس از آن که میشل پلاتینی مجبور شد از رقابتهای انتخاباتی فیفا کنار بکشد تصمیم گرفت نامزد ریاست فیفا شود.

نیکلاس مک گیهان پژوهشگر دیده بان حقوق بشرخلیج (فارس) گفت: در دورانی که فیفا بزرگترین بحران تاریخ خود را تجربه می کند، به نظر می رسد انتصاب مردی که ظاهرا مسئول مجازات باشگاه هایی است که به یک رژیم آدمکش وفاداری خود را نشان نداده اند، یک خودکشی نهادی است.
شیخ سلمان همواره اتهام دست داشتن در شناسایی بازیکنانی را که در راهپیمایی ها شرکت داشتند و بعدها  زندانی و شکنجه شدند، رد کرده است.

شیخ سلمان هفته گذشته در خصوص این اتهامات گفت پاسخ دادن به این افراد اتلاف وقت است، این کار قبلا از سوی نهادهای فیفا و ای اف سی انجام شده است. سازوکار تعیین صلاحیت وجود داشته است و من چیزی ندارم که بخواهم در مورد آن از خودم دفاع کنم. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال 2011 گزارش داد که بیش از 150 ورزشکار، مربی و داور  پس از آن که از طریق عکس های راهپیمایی شناسایی شده بودند، به زندان افتادند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار