دریاچه کیو در گویش لری معروف به سراو کی یو نام دریاچه‌ای در شمال غرب شهر خرم‌آباد است. مساحت دریاچه هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است.

گزارش؛ سفری به دریاچه کیوبه گزارشگروه استانهای باشگاه خبرنگاران از لرستان؛  این دریاچه با مساحت هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متراز ارزش‌های توریستی درون‌شهری برخوردار بوده و همچنین زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. کیآو در لری خرم‌آبادی به معنی کبود رنگ و آبی است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.


آب دریاچه از چشمه تامین می‌شود و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود. در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم انداز زیبایی وجود دارد. 


در سال‌های اخیر اقداماتی در جهت حفاظت از منابع تامین کننده آب دریاچه و همچنین چراغ گذاری و ترمیم نرده‌های اطراف دریاچه صورت گرفته‌است همچنین طرح‌هایی برای ایجاد فواره و آب نما در دریاچه در دست بررسی است.


درياچه كيو یکی از زیباترین دریاچه های فصلی و خود جوش و از جاذبه های گردشگری استان لرستان در غرب کشور است كه در شمال غربي  این شهر و در كنار پارکي به همين نام واقع شده است .


 آب این دریاچه از سرچشمه های مخملكوه و با نشات از طریق چشمه های كف دریاچه تامین می شود. درياچه کیو با مكاناتی چون قايق سواري و بازی و ورزش هاي آبي، زیستگاه انواع پرندگان ،مکانی مناسب براي تفريح خانواده ها و جوانان به وجود آورده است. 


این دریاچه با فرهنگ،زندگی و تاریخ شهر خرم آباد عجین شده و در نظر اهالی از مشخصه های شهرمی باشد.


انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.