کارشناس مسائل تاریخی با تبیین کنارهم قرار گرفتن نمادهای مذهبی و ملی و هویتی حرکت به سوی تکامل و فرهیختگی را لازمه طراحی المانها توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پژوهشگر تاریخ و میراث فرهنگی در نشست تبیین محورهای المان های نوروز ۹۵ در فرهنگسرای رسانه گفت: در مشهد دو نماد حرم مطهر و آرامگاه فردوسی را داریم که هم نماد مذهبی دارند وهم نماد هویتی.

رجبعلی لباف خانیکی از مسئولان اجرای المان ها خواست که به موضوع پدیده های فرهنگی و ملی بپردازند و تصریح کرد: سرتاسر شاهنامه پر است از شخصیت ها و خصلت های ایرانیان که اگر شخصیت پردازی مناسبی شود می توانند جزو المان های پر طرفدار شوند.

وی نقش های بز و اسلیمی ظروف و سفال ها را از جمله طرح های اجرایی مناسب سال های گذشته دانست و افزود: نقش های زیاد دیگری هستند که می توانند المان شوند تا موجب آشنایی مردم با فرهنگ گذشته شوند.

این کارشناس میراث فرهنگی صحن جمهوری و آزادی حرم را دو نمونه الگو برای المان دانست و تاکید کرد: شاهکارهای صحن جمهوری عرفانی و استعاری هستند و در آن نقش شیر و اژدها و پرندگان راهم می‌توان دید.

خانیکی با اشاره به گذشته تاریخی ایرانیان در استفاده از استعاره و کنایه گفت: در گذشته هم ایرانیان با استعاره و کنایه حرف می زدند و هنر آفرینی می کردند و شعر حافظ و سعدی نمونه بارز این استعاره هاست.

وی در پایان گفت: مسئولان باید نمادهایی را مد نظر قرار دهند که مفهوم هنر و تاریخ و گذشته این سرزمین به مردم نشان داده شود و مردم پی به گذشته باشکوه خود ببرند و باید سعی کنیم ذائقه مخاطبان را به سمت تکامل و فرهیختگی سوق دهیم.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.