استاندار اصفهان دستور اکید برای پیگیری پرونده سرقت سنگ تاریخی استراخاتون داده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ناصر طاهری با بیان اینکه هفته پیش سنگی تاریخی در مجموعه استراخاتون شهرستان فلاورجان به سرقت رفته است، اظهار کرد: مجموعه تاریخی مقبره استراخاتون توسط کلیمیان اداره می‌شود و تنها وظیفه مرمت و حفاظت آن مجموعه بر عهده سازمان میراث فرهنگی است؛ حفاظت فیزیکی از این مجموعه تاریخی نیز برعهده انجمن کلیمیان است.

وی افزود: سنگی تاریخی در محوطه استراخاتون پیدا می‌شود که متاسفانه توسط افرادی سودجو دزدیده می‌شود، از این رو سازمان میراث فرهنگی با شکایت و پیگیری حقوقی به دنبال شناسایی سارقان است؛ استاندار اصفهان نیز برای پیگیری پرونده سرقت سنگ تاریخی استراخاتون دستور داده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، منفعت‌طلبی و سوداگری را دلیل سرقت این سنگ تاریخی دانست و گفت: این افراد به دنبال تخریب آثار تاریخی نیستند و تنها به دنبال منفعت‌طلبی و سودجویی هستند تا این آثار را بفروشند و از این طریق کاسبی کنند.

وی خاطر نشان کرد: استراخاتون یا «سارا بت آشتر» بنایی مذهبی متعلق به قوم یهود است که طبق مستندات تاریخی به مقبره سوشاندخت یا دخت یزدگرد نیز معروف است که از مجموعه‌های تاریخی بسیار ارزشمندی است که در آن منطقه وجود دارد.

گفتنی است سنگ قبر یافته شده در سال 1332 از این بنا که به زبان عبری نوشته شده است، صراحتاً تاریخ 1200 سال قبل را نمایش می‌دهد. 




انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.