معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی زنجان از اجرای طرحهای مختلف در کاهش تعداد دام وابسته به مراتع در استان زنجان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت باعنایت به محدودیتهای مراتع استان در تامین علوفه مورد نیاز دامهای وابسته ، این معاونت از سالهای قبل طرح ها و پروژه های متعددی را برای کاهش این وابستگی به مرحله اجرا در آورده است.

رستمخانی برنامه های اصلاح نژاد گاوهای بومی ، تغییر الگوی پرورش از دام سبک (گوسفند و بز ) به دام سنگین ( گاو دورگ و اصیل ) با توسعه ی دامداریهای کوچک روستایی و واحدهای صنعتی پرورش گاو و گوسفند داشتی ، پروژه های غنی سازی کاه واحداث سیلوی علوفه را از جمله مهمترین این برنامه ها عنوان کرد.

وی ادامه داد:همچنین توسعه کارخانجات تولید کننده ی کنسانتره دامی ، توسعه و افزایش سطح زیر کشت انواع نباتات علوفه ای هم نقش موثری در تامین مواد غذایی جمعیت دامی استان داشته اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد:مجموع اقدامات انجام شده در این خصوص علاوه برکمک به احیای مراتع ، استان رادر تامین گوشت قرمز و شیر خام نیز خود کفا نموده است .

رستمخانی با بیان اینکه نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز موید این واقعیت است که تعداد دام وابسته به مراتع در استان کاهش یافته و تعداد آن به 465 هزار واحد دامی رسیده است گفت:که نشان دهنده ی یک تعادل مثبت بین تعداد دام موجود در عرصه های مرتعی و توان تولید علوفه مراتع استان می باشد .


انتهای پیام/گ

برچسب ها: کاهش ، دام ، مراتع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.