معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد گفت: 88درصد از بودجه 9 هزار و 830 میلیاردی شهرداری مشهد در سال آینده در حوزه پروژه‌های عمرانی هزینه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ موسی شربتدار در نشست خبری با اصحاب رسانه که در خصوص تشریح لایحه بودجه سال 95 شهرداری مشهد ، عنوان کرد: شهر مشهد متعلق به علی بن موسی الرضا (ع) است و زمانی جایگاه و شانیت خود را پیدا می‌کند که جزو بهترین شهرهای ایران شود.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه نقش مهمی در شناساندن و معرفت امام رضا (ع) به دیگران دارند، باید قلم و فکر ما در جهت رضایت ایشان باشد.

شربت‌دار با اشاره به این موضوع که بودجه سال 95، دیروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مطرح و دو هفته پیش از موعد مقرر نسبت به سال گذشته به صورت لایحه تقدیم شورای اسلامی شهر مشهد شد، افزود: این بودجه ویژگی‌های متمایزی نسبت به بودجه سال 94 دارد.

وی بیان کرد: چشم‌انداز بودجه سال 95، براساس اسناد بالادستی چون طرح جامع، تهیه شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در ادامه جلسه توزیع تنوع بخشی ابزارهای مختلف تامین منابع و جذب مشارکت بخش‌های خصوصی، اصلاح نظام‌های مالی و بودجه‌ریزی براساس عملکرد و اهتمام به انضباط کاری، اصلاح ساختار سازمانی و متناسب سازی و چابک سازی سازمان و ایفای نقش هدایت و تسهیل گری به جای تصدی گری، پرهیز از اسراف، توجه به زیرساخت‌های شهری و کسب درآمد برای شهرداری و ایجاد ارزش افزوده را از ویژگی‌های بودجه سال 95 برشمرد.

شربتدار توجه به حاشیه شهر، بحث‌های درآمد شهری، حمل و نقل و خدمات شهری، عملکرد بهینه فعالیت‌های سازمان‌های وابسته شهرداری، رسیدن به خودکفایی، انجام مباحث علمی چون مهندسی ارزش، مطالعه و پژوهش و شناسایی اصول کلیه مطالبات، احیای بافت فرسوده چون ثامن و آبکوه و... اولویت‌دادن به طرح‌های نیمه تمام، توجه به تولیدات داخلی و به کارگیری روش‌ها و سیستم‌های نوین در جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی و بهره‌وری حداکثری از دیگر ویژگی‌های بودجه سال 95 عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید بهره‌گیری از سرمایه‌های خارجی با توجه به حجم ورودی بالای مسافر به شهر، توجه به بحث‌های سیما و منظر شهری و خدمات شهری، با توجه به پایتختی جهان اسلام در سال 2017 که باید این موضوع و توسعه شهر از کانون حرم مطهر امام رضا (ع) تا شعاع‌های دورتر شهر مورد توجه قرار بگیرد و بودجه‌ها معطوف به این قسمت شهر گردند.

شربتدار مجموع بودجه شهر مشهد، برای سال 95 را 9 هزار و 830 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: همچنین بودجه سال جاری، 9 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که میزان بودجه سال 95 نسبت به سال 94، دو درصد رشد داشته است.

وی میزان رشد کم بودجه سال 95 را به دلیل وصول نشدن منابع و همچنین واقعی شدن آن دانست و اظهار کرد: سه هزار و 276 میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی، سه هزار و 460 میلیارد تومان مربوط به واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای، دو هزار و 650 میلیارد تومان مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی و 440 میلیارد تومان مربوط به منابع حاصله از سوی سازمان‌ها و شرکت‌ها در بخش منابع شهرداری در بودجه سال 95 خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد میزان سهم درصدی درآمدهای عمومی را 33 درصد، واگذاری دارایی‌های مالی را 35 درصد، دارایی‌های عمومی را 27 درصد و موسسات، منابع و سازمان‌ها را پنج درصد از کل بودجه مصوب سال 95 برشمرد.

وی ادامه داد: درآمدهای عمومی شامل درآمدهای ناشی از عوارض عمومی به میزان 39 درصد، درآمد ناشی از عوارض اختصاصی به میزان سه درصد، بهای خدمات و درآمدهای موسسات انتفاعی به میزان چهار درصد، درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری به میزان سه درصد، کمک‌های اعطایی دولت و سازمان‌های دولتی به میزان هفت درصد، اعانات و دارایی‌ها و هدایا به میزان 44 درصد می‌باشد.
شربتدار با بیان اینکه میزان درآمدهای نقدی شهرداری میزان قابل توجهی نمی‌باشد، افزود: عمده درآمدها از طریق وام و فعالیت‌های اقتصادی در شهرداری مشهد تامین می‌شود.

وی دارایی‌های مالی را شامل اوراق صکوک و اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه‌های مهم از جمله قطار شهری و بافت‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: دو هزار و 50 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت و صکوک به میزان 73 درصد، 21 درصد نیز از سال گذشته از همین محل تامین شده و 6 درصد نیز به صورت وام بوده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد اظهار کرد: در بخش مصارف، 58 درصد از طریق دارایی‌های سرمایه‌ای برای بیش از 1400 پروژه عمرانی شهر مشهد هزینه خواهد شد.

شربتدار تاکید کرد: هم‌چنین 12 درصد در بخش هزینه‌های جاری، 25 درصد در بخش بازپرداخت‌های وام و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 5 درصد در بخش موسسات مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین از 9 هزار و 830 میلیارد بودجه مصوب سال آینده 12 درصد به میزان هزار و 700 میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری و 88 درصد صرف هزینه‌های عمرانی شهر می‌شود.

شربتدار تاکید کرد: 6 هزار و 300 میلیارد تومان نیز مجموع بودجه عمرانی و جاری شهر مشهد می‌باشد که از این میزان 30 درصد در جهت هوشمندساری ماموریتی شهر مشهد، 42 درصد در حوزه حمل و نقل و ترافیک، 10 درصد در حوزه خدمات شهری و محیط زیست، سه درصد در بخش ایمنی و بحران، سه درصد در حوزه اجتماعی و 12 درصد در حوزه شهرسازی و معماری هزینه خواهد شد.

وی اعلام کرد: از هزار و 700 میلیارد تومان هزینه جاری، 15 درصد صرف هوشمندسازی، 9 درصد صرف امور فرهنگی و اجتماعی، هفت درصد صرف شهرسازی و معماری، 21 درصد صرف حمل و نقل، هشت درصد صرف ایمنی و مدیریت بحران و 40 درصد صرف خدمات شهری و محیط زیست می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: اعداد و ارقام ذکر شده در این نشست در قالب 29 برنامه، 66 طرح و 1400 پروژه می‌باشد.

شربتدار اضافه کرد: از 58 درصد بودجه عمرانی نیز 46 درصد یعنی دو هزار و 280 میلیارد تومان در بخش حمل و نقل، دو درصد فرهگی یعنی 75 میلیارد تومان، خدمات شهری سه درصد به میزان 165 میلیارد تومان، دو درصد فرهنگی به میزان 75 میلیارد تومان، یک درصد ایمنی و بحران به میزان 72 میلیارد تومان، 34 درصد پروژه‌های اقتصادی و فناوری به میزان هزار و 83 میلیارد تومان، شهرسازی و معماری 14 درصد یعنی 724 میلیارد تومان که عمدتا شامل احیای بافت های فرسوده عامل و آبکوه و...می باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: سهم کمک دولت را هفت درصد عنوان کرد که این میزان برای شهر مشهد که یک سوم جمعیت کشور وارد این شهر می‌شود، کافی نیست که بایستی دولت عنایت ویژه‌ای را به این شهر به عنوان شهر ملی داشته باشد.

وی عنوان کرد: هم‌چنین در بخش دارایی‌های سرمایه‌ای، میزان پروژه‌های مشارکتی 19 درصد، فروش اموال غیرمنقول 80 درصد، فروش اموال منقول و اسقاطی نیز یک درصد است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد درپایان گفت: عمده درآمدهای پیش بینی شده بودجه سال 95 به صورت پایدار می‌باشد و بخش قابل توجهی از مصوبات سفر هیئت دولت محقق شده است.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.