شروع ورزش از سن پایین عملکرد باکتری‌های معده را بهتر می‌کند

مطالعات نشان داده است که شروع ورزش در سنین پایین و ادامه آن باعث می‌شود باکتری‌های روده به افزایش متابولیسم و سلامت مغز کمک کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فواید ورزش کردن بر کسی پوشیده نیست. فعالیت‌های بدنی از چاقی، مشکلات قلبی عروقی، دیابت و بسیاری دیگر از مشکلات پیشگیری می‌کند.

اخیرا مطالعات یکی دیگر از مزایای ورزش و فعالیت بدنی را کشف کرده است که به فعالیت‌های سیستم گوارشی و برخی از میکروارگانیسم‌های موجود در آن مربوط است.

ورزش کردن باعث افزایش متابوسیسم و سلامت مغز می‌شود. در واقع ورزش کردن بر باکتری‌ها و میکروب‌های معده تاثیر می‌گذارد و عملکرد آن‌ها را بهتر می‌کند و آن‌ها نیز بر عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند.

معده انسان پر از هزاران هزار میکرواورگانیسم همچون باکتری‌ها و میکروب‌ها است که درست بعد از تولد در روده بوجود می‌آیند. این موجودات علاوه بر اینکه نقش بسیار مهمی را در توسعه و تقویت سیستم دفاعی بدن دارند، این قابلیت را دارند که تا 5 میلیون ژن به مشخصات ژنتیک فرد اضافه کنند. متخصصان بر این باورند که معده نقش چشمگیری در فیزیولوژی بدن انسان ایفا می‌کند و در نتیجه میکرواورگانیسم‌های آن نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

تحقیقات نشان داده است که این باکتری‌ها با افزایش سن کمی انعطاف خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل تغییرات برنامه غذایی و خواب را به نوعی خنثی می‌کنند. این در حالی است که در سنین پایین‌تر به خصوص جوانی، این باکتری‌ها به شدت انعطاف‌پذیر و شکل‌پذیر هستند و شروع ورزش و ادامه آن از سنین پایین می‌تواند باعث تقویت این حالت تغییر و شکل‌پذیری و همچنین ماندگاری آن در بدن شود.

محققان هنوز نتوانستند سن دقیقی که در آن میکروب‌های معده بهترین و بیشترین آمادگی را برای تغییر دارند، شناسایی کنند اما آن‌ها بر این باور هستند که هرچه افراد زودتر شروع به ورزش کنند، بهتر است. تغییر و شکل‌پذیری این باکتری‌ها تاثیرات بسیار مثبتی بر بدن می‌گذارد و سلامت مغز را تقویت می‌کند.



انتهای پیام/

برچسب ها: ورزش ، باکتری ، معده ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.