رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: نظام‌نامه‌های بالینی تنها راه جلوگیری از ویزیت بیش از حد کارهای تشخیص مثل ام‌‌ آر آی است.

دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای رفع مشکل ویزیت بیش از حد ام‌آر آی، نظام‌نامه‌های بالینی طراحی شده‌اند و با طراحی گایدلاین‌های بالینی بخشی از این مشکل مرتفع خواهد شد، همچنین ضرورت دارد اگر یک نظام نامه بالینی مصوبی در نظام پزشکی و وزارت بهداشت انجام شد در سیستم قضایی قرار بگیرد تا همکاران در این سیستم هم از عملکرد پزشکان بر اساس راهنمای بالینی و طبق موازین علمی آگاه شوند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها هم باید چارچوب حمایتی خود را بر اساس این طرح راهبردی جدید شکل دهند.
 
دکتر زالی اظهار داشت: خوشبختانه طبق جلسات و همکاری‌هایی که با مجمع علمی تخصصی پزشکی و جامعه جراحان و . . . داشتیم آمادگی برای این کار و ظرفیت بستر سازی آن در نهادهای مختلف مثل نظام پزشکی وجود دارد تا برای کارهای تشخیصی مثل ام آر آی و . . . بر اساس چارچوبهای بالینی و نظام‌های بالینی عمل کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی یک نظام بالینی عملیاتی نداریم که پزشک بر اساس آن کار کند همه کارها بر اساس سلیقه شکل می‌گیرد از این رو باید یک گایدلاین اصولی ایجاد شود تا این مسئله از حالت سلیقه‌ای به حالت اصولی و عملی تبدیل شود.

در سیستم‌ ما حدود 300 گایدلاین در نظام سلامت تعریف شده که عملا در حالت آرشیوی باقی ماندند و در سالهای گذشته عملیاتی نشده‌اند اما خوشبختانه در حال حاضر انجمن‌های علمی و تخصصی بسیاری برای همکاری در این عرصه اعلام آمادگی کرده‌اند.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار