وزیر بهداشت گفت: مهمترین بیمه کشور مالک بزرگترین کارخانه دخانیات است، یعنی در واقع هم بیماری تولید می‌کند و هم درمان می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دیدار خود با کارگروه تخصصی کنوانسیون مبارزه با دخانیات سازمان جهانی بهداشت بیان کرد: یک اتفاق نادر که ممکن است در دنیا وجود داشته باشد در کشور ما مشاهده می‌شود. مهمترین بیمه کشور مالک بزرگترین کارخانه دخانیات است، در واقع هم بیماری تولید می‌کند و هم درمان می‌کند که این موضوع بیشتر به لطیفه شبیه است تا واقعیت.

وی در خصوص مهمترین مشکل خود به عنوان وزیر بهداشت با دولت و مجلس عنوان کرد: مهمترین مشکل من به عنوان وزیر بهداشت با همکارانم که در دولت و مجلس تصمیم‌گیرنده هستند، این است که در مورد افزایش مالیات و خرده‌فروسی اتفاق ‌نظر نداریم. آنها معتقند این کار باعث رشد بی‌رویه قاچاق می‌شود.

هاشمی ادامه داد: در ایران تحقیقات زیادی انجام شده است و نتایج آن مشابه پژوهش‌های شما است، این نتایج بیان می‌کند اگر مالیات بر خرده‌فروشی وضع شود، حتماً کاهش مصرف دخانیات را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به دوران پسا تحریم اذعان کرد: بعد از تحریم‌ها هجوم شرکت‌های بین‌المللی اتفاق می‌افتد و امیدواریم بتوانیم در شرایط جدید مطابق برنامه مدون بهداشت، مانع ورود مواد دخانی و مصرف آنها بشویم.

وزیر بهداشت: با بیان این که مهمترین اتفاق سال جاری، تصویب سند ملی با حضور مقامات سازمان جهانی بهداشت بود، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های این سند بحث دخانیات است. ما تلاش می‌کنیم با توجه به مدل ایرانی کنترل مصرف دخانیات از جمله قلیان و با استفاده از دانش و تجربه بشری در این راستا قدم‌های مؤثری برداریم.

وی افزود: خوشحالم که شما برنامه‌ی مدون حوزه بهداشت برای یادگیری، آموزش و کنترل مصرف دخانیات در سراسر کشور را تأیید می‌کنید.

هاشمی خاطرنشان کرد: نظام بهداشتی کشور موفقیت‌های قابل تحسینی داشته است اما واقعیت این است که من راضی نیستم، بایستی در حرکت به سمت کاهش مصرف دخانیات به ویژه در نسل جوان بهتر عمل شود.

وی با اشاره به قرار داشتن ایران در منطقه آلوده اذعان کرد: با وجود قرار گرفتن ایران در منطقه آلوده و همسایگی با افغانستان بیشترین اقدامات در این حوزه انجام شده است، همچنین شهدای این حوزه در ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست. طبیعی است که مسئولین کشور نگران نسل جوان و استفاده از دخانیات هستند، گفتنی است دولت روحانی در برنامه‌های بهداشتی خود لایحه‌ی افزایش مالیات بر دخانیات را ثبت کرده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار