آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد باتوجه به گرم‌شدن غیرعادی زمین و افزایش عرضه، کاهش بهای نفت‌خام دست‌کم تا اواخر 2016 ادامه یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی با انتشار گزارش ماهیانه خود، پیش‌بینی کرد با توجه به گرم شدن بیش از پیش دمای کره زمین و خودداری تولیدکنندگان نفت‌خام از کاهش عرضه‌ آن، روند نزولی بهای طلای سیاه دست‌کم تا اواخر سال 2016 ادامه یابد.

تقاضای جهانی نفت‌خام در سه‌ماهه پایانی سال 2015 بدلیل گرمای غیرعادی کره زمین در فصل زمستان، به شدت کاهش یافت. بهای نفت‌خام دریای بِرِنت، پس از آنکه «اوپک» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت)، ماه دسامبر اعلام کرد قصد ندارد عرضه طلای سیاه را کاهش دهد، به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته رسید. هر بشکه نفت‌خام برنت اکنون، زیر 30 دلار معامله می‌شود. 

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: پیش‌بینی می‌شود بازار نفت‌خام در سومین سال متوالی، بدلیل مازاد روزانه عرضه یک میلیون بشکه‌ای ، همچنان روزهای سختی را پیش‌روی داشته باشد. 

طبق این گزارش، سازمان انرژی اتمی با توجه به رکود گسترده اقتصادی جهان، پیش‌بینی خود را نسبت به میزان تقاضای نفت‌خام در سال 2016 در حدود 300 هزار بشکه در روز کاهش داد. طبق پیش‌بینی جدید، میزان تقاضای نفت‌خام در سال جاری میلادی از 31.7 میلیون بشکه در روز تجاوز نخواهد کرد.  
    
 در ادامه گزارش آمده است: ایران اعلام کرده اکنون که تحریم‌های این کشور لغو شده‌اند عرضه روزانه نفت‌خام خود را تا میزان 500 هزار بشکه افزایش خواهد داد. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی احتمال می‌دهد این رقم در پایان سه‌ماه نخست سال 2016، به بیش از 300 هزار بشکه برسد.

نگارنده گزارش در پایان می‌نویسد آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند تولیدکنندگانی که عضو «اوپک» نیستند، روزانه 600 هزار بشکه عرضه نفت‌خام خود را کاهش دهند. این در حالی است که اعضای اوپک حاضر نیستند سیاست مشابهی را برای نجات بازار نفت، در پیش گیرند. 


انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار