مدیر کل بهزیستی استان اردبیل از اجباری شدن انجام مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج در استان خبر داد و گفت: دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق بدون گواهی مربوطه اقدام به صدور سند ازدواج نمی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهزاد ستاری افزود: تولد فرزند معلول تنها درازدواج فامیلی اتفاق نمی افتد و همه زوج ها باید قبل از ازدواج آزمایش های ژنتیک را انجام دهند.

وی گفت: در بیش از 80 درصد زوج ها بیماری خاصی مشاهده نشده و در 20 درصد باقی مانده که علائم خطر دیده می شود به پزشک مشاور ژنتیک ارجاع داده می شوند.

وی افزود: این اقدامات به صورت کشوری و با هدف کاهش تولد فرزند معلول در خانواده ها اجرا می شود و همه زوج ها باید از این مشاوره ها که به صورت رایگان ارائه می شود، استفاده کنند.

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل به آمار تولد فرزند معلول در استان اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده در سال 88 درصد معلولیت در استان 15.4 درصد بوده وهم اکنون نیز 50 هزار معلول در استان وجود دارد.

ستاری گفت: اگر در گذشته اقداماتی چون واکسیناسیون به موقع و اقدامات درمانی قبل از بارداری انجام می شد ، تعداد معلولان استان کمتر از این میزان می بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون غربالگری های مختلفی در بین 98 درصد از نوزادان در خصوص بینایی و شنوایی انجام می شود، افزود: در این غربالگری ها نوزادان در صورت وجود عارضه در نوزادی مورد درمان قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه از نابینایی و ناشنوایی برای آن ها ارائه می شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.