معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: درصد تلفات ناشی از عوامل عفونی طیور استان از10 درصد به 7 درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رشتی باف اظهار کرد: این رقم طی 9 ماهه ابتدای امسال به ثبت رسیده و بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که تعداد کانون های بیماری (مزارعی که در گیر بیماری شده اند ) نیز کاهش چشمگیری درمدت فوق داشته است.

وی اظهار داشت: متوسط درصد تلفات ناشی از همه عوامل بیماری های عفونی برای هر یک از مزارع درگیر بیماری 8/17 درصد بوده است.

رشتی باف با توصیه به واحد های درگیربه رعایت موازین امنیت زیستی و بهداشتی گفت: اگر مدیریت بیمارهای طیور اداره کل دامپزشکی به موقع اقدام کنندو همچنین توصیه های دامپزشک های فعال را دقیق اجرا کنند، تعداد کانون های بیماری باز هم می تواند کاهش یافته و بار آلودگی ناشی از گردش عوامل عفونی در جمعیت طیور پرورشی را کم کند.

وی گفت: باید توجه داشت که برای کم کردن درصد تلفات در فارم هایی(مزارع پرورش) که درگیر بیماری می شوند باید بازنگری و بروز کردن دانش فنی در نحوه پرورش3 هفته اول زندگی جوجه ها مد نظر قرار گرفته و از برنامه های واکسیناسیون دقیق و توصیه شده علیه همه عوامل بیماری در حال گردش به موقع استفاده واز واکسیناسیون نشدن و یا واکسیناسیون اضافی اجتناب کرد.

رشتی باف افزود: با راه اندازی و فعال شدن سامانه پایش و مراقبت بیماری پرندگان ( GIS) از سال 1391 در سطح کشور امکان ثبت رایانه ای فعالیتهای فارمهای مختلف و همچنین پایش و مراقبت از آنها بصورت یکپارچه و همزمان ایجاد شده است .

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.