با توجه به نوع بیماری دیابت و میزان قند،‌چربی و فشار خون این بیماران دچار عارضه‌های چشمی می‌شوند.

دکتر علیرضا استقامتی متخصص غدد در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بیماران دیابتی با توجه به نوع بیماری خود، میزان قند، چربی و فشار خون دچار عاضه‌های چشمی می شوند، اظهار کرد: بیماران نوع دو، دیابت یا ممکن است پس از گذشت 10 یا 20 سال از اولین تشخیص بیماری خود به دلیل افزایش قند، چربی و فشار خون دچار عوارض چشمی شوند. دیابت به صورت مراحل اولیه و مقدماتی و پیشرفته در افراد شیوع پیدا می‌کند. 

وی افزود: به طور معمول در مراحل اولیه و مقدماتی دیابت بعد از 20 سال و در 70 تا 80 درصد بیماران دیابتی ممکن است، عوارض چشمی شیوع پیدا کند.این عوارض بر اثر افزایش قند، چربی و فشار خون و گشاد شدن چشم، انسداد و پارگی مویرگ‌ ها و رسوب پروتئین در مویرگ‌های ته چشم به وجود می‌آید. 

استقامتی تصریح کرد: عوارض چشمی در بیماران دیابتی به ویژه نوع دوم یا دیابت همراه با افزایش قند خون با ایجاد لکه‌های شعله‌ای و نقطه‌ای در چشم و با خونریزی در ته چشم شدت می‌گیرد. اگر این عارضه درمان نشود و پیشرفت کند باعث ایجاد رگ‌های جدید می‌شود و ممکن است قسمتی از مویرگ‌ها از ته چشم جدا شود؛ در بسیاری از موارد این عارضه حتی در زجاجیه چشم نیز پیشروی می‌کند. 

وی تاکید کرد: بیماران نوع یک دیابت یا دیابت همراه با افت قند خون؛ 5 سال بعد از اولین تشخیص باید هر سال یکبار و بیماران دیابتی نوع دو و همراه با افزایش قند خون؛ از لحظه تشخیص هر سال یکبار برای پیشگیری و درمان عارضه‌های چشمی به چشم پزشکان مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: عوارض چشمی به طور کلی در بیماران دیابت نوع اول کمتر اتفاق می‌افتد، اما ممکن است در بیماران نوع دو به دلیل بی توجهی به اصلاح تغذیه و رژیم‌های غذایی، این افراد دچار افزایش قند، چربی و فشار خون شوند و ادامه این روند فرد را دچار عارضه‌های چشمی به ویژه عارضه‌های شدید ته چشم کند. 



انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت ، چشم ، فشارخون ، مویرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار