داروهای وارداتی با تغییرات جزئی در نرخ دلار و یورو دچار نوسان قیمت می شوند این در حالی است که علی رغم افزایش های سرسام آور موجود در هزینه های تولید، بر اساس سیاست کلی دولت در سال 93 و 94، قیمت داروی تولید داخل ثابت ماند.

خوئی عضو داروساز هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با ابراز تاسف از اینکه کمترین افزایش قیمت برای کل کالاها در 10 سال گذشته تنها در مورد دارو اتفاق افتاد، اظهار داشت: قیمت دارو توسط دولت در یک شرایط نابرابر تعیین می شود، به این معنا که داروهای وارداتی با تغییرات جزئی در نرخ دلار و یورو دچار نوسان قیمت می شوند، این در حالی است که علی رغم افزایش های سرسام آور موجود در هزینه های تولید، بر اساس سیاست کلی دولت در سال 93 و 94، قیمت داروی تولید داخل ثابت ماند.

وی در خصوص میزان پرداخت از جیب مردم در طرح تحول سلامت، افزود: به نظر نمی رسد که در ماه های اخیر این میزان پرداخت نسبت به قبل از اجرای طرح تحول افزایش پیدا کرده باشد و شاید به علت عدم تامین منابع پایدار مالی برای طرح تحول سلامت، فرآیند کاهش قیمت از 30 درصد به 10 درصد به کندی پیش رفت.

به گفته خوئی یکی از منابع اصلی درآمد ملی کشور، منابع نفتی و کاهش چشمگیر قیمت آن است که متاسفانه پیش بینی می شود در آینده تا مرز 20 دلار هم رسیده و در تامین منابع مالی برابر با سال 93، دولت با دشواری های فراوانی مواجه شود که طبیعتا این فرآیند را یا متوقف و یا کند می کند.

 وی با بیان اینکه اولین دلیل کنترل قیمت دارو و عدم آزاد سازی آن، افزایش پرداخت دولت بابت هزینه های دارویی است، عنوان کرد: از آن جایی که دولت خود خریدار اصلی خدمات سلامت و دارویی است، هزینه های خود و یا بخشی از آن را بر تولید کنندگان دارو، به طور غیر مستقیم تحمیل کرده است.

نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد : زمانی که دارو با قیمت واقعی عرضه شود، طبیعتا قیمت آن توسط سازمان های بیمه و بخشی از دولت که تامین هزینه ها را بر عهده گرفته است، پرداخت می شود.

 

انتهای پیام/
برچسب ها: قیمت دارو ، طرح تحول ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار