مدیر اداره سیاست‌ها مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی می‌تواند برای افتتاح اعتبارات اسنادی در بانک مسقط یا EIH ارز در اختیار بانک‌ها قرار دهد

از برجام تا کاهش سقف حواله‌های ارزی / امکان افتتاح اعتبارات اسنادی درکشور فراهم شدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شعبانی مدیر اداره سیاست‌ها مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: طی روزهای اخیر مذاکرات فشرده‌ای برای اجرایی شدن برجام و برنامه اقدام مشترک صورت گرفت که با توافق این امر تحریم‌ها از امروز درتمام حوزه‌ها به خصوص در بخش بانکی کشور منتفی شد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های بانکی موجب ایجاد مشکل در انتقالات ارزی گفت: با توجه به تحریم‌ها سیستم بانکی مجاب بود از روش‌های نامطمئن پرداخت‌های بین‌المللی استفاده کند. 

مدیر اداره سیاست‌ها مقررات ارزی بانک مرکزی در ادامه این گفتگو عنوان کرد: با نشستی که طی روزها اخیر با مدیران بانک‌ها داشته‌ایم مقرر شد به محض اجرایی شدن برجام آمادگی‌های لازم به وجود آید تا حالت حواله‌های ارزی به روش‌های پرداخت مطمئن درانتقالات ارزی که روش اعتبارات اسنادی است تغییر یابد.

شعبانی با اشاره به اینکه فرصت به وجود آمده موجب شد بخش نامه‌ای برای کلیه بانک‌ها ابلاغ شود گفت: در این بخشنامه مقرر شد که ما می‌توانیم در بانک مسقط یا EIH به هر میزان ارز که مورد نیاز باشد برای افتتاح اعتبارات اسنادی در اختیار بانک‌ها قرار دهیم.

وی افزود: بانک مسقط یا EIH می‌تواند به عنوان یک بانک پوششی ارزها را مورد استفاده قرار دهد تا اعتبارات اسنادی از محل منابعی که در اختیار بانک‌ها قرار گرفته می‌شود در هر مقصد و یا کشوری برای تأمین مالی مورد استفاده قرار گیرد.

شعبانی با برشمردن اقداماتی که با این بخشنامه برای بانک ها فراهم شده است گفت: بانک‌ها می‌توانند با هر میزان تسهیلات ارزی برای تأمین مالی تسهیلات دریافت کنند.

مدیر اداره سیاست‌ها مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: همچنین بانک‌هایی که دارای گواهی‌های ثبت آماری هستند بدون تغییر گواهی ثبت و بروکراسی‌های اداری از منابع ارزی در قالب افتتاح اعتبارات اسنادی استفاده کنند که این امر موجب تسریع و تسهیل در روند افتتاح اعتبارات اسنادی می‌شود.

وی درپایان افزود: با توجه به امکان افتتاح اعتبارات اسنادی که طی این بخش نامه به بانک‌های عامل اعلام شد سقف حواله‌های ارزی کاهش می یاد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار