بهانه‌گیری کودک یکی از عادت‌های دوران کودکی بوده که رفتار والدین برآن بسیار اثرگذار است.

آرام صحبت کن تا به حرف‌هایت گوش کنم
ناهید ازغندی روانشناس کودک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: بهانه‌گیری کودک یکی از مشکلات شایع والدین بوده که معمولا سعی دارند در مقابل فرزند واکنش نشان داده تا دیگر این کار را تکرار نکند ولی پدر و مادران باید توجه داشته باشند که برخورد خشن و یا تنبیه کودک نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه باعث لجبازی بیشتر او خواهد شد.

وی افزود: بهانه‌گیری معمولا در خردسالان به خصوص در دورانی که قادر نیستند به خوبی صحبت کنند،روی داده و گاهی در کودکان سال‌های اول ابتدایی یا پیش دبستانی نیز اتفاق می‌افتد که توسط این روش نارضایتی،احساس درونی و خشم خود را بروز می‌دهند.

ازغندی در ادامه گفت: هنگام بهانه‌گیری کودک به او بگویید که تا زمانی که آرام و شمرده حرفش را نگفته،شما به او توجه نمی‌کنید و در صورت تکرار،دوباره درخواست خود را گفته و کودک را تشویق به آرام صحبت کردن کنید حتی می‌توانید به او بگویید ابتدا حرفش را در گوشی،بعد آرام و سپس بلند بگوید،این کار برای وی یک بازی تلقی شده و موجب فراموش کردن موضوع بهانه‌گیری خواهد شد.

این روانشناس کودک در پایان تصریح کرد: هنگامی که کودک حرفش را به آرامی گفت،او را تشویق و مورد توجه قرار دهید تا متوجه شود که با آرامی صحبت کردن باعث رسیدن به هدف و توجه پدر و مادر به او می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار