به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه یکی از دغدغههای مادران و پدران این سرزمین بیکاری جوانان تحصیلکرده است که متأسفانه با فراگیر شدن رکود شدید در صنایع، حال، خود را به شرکت مسافربری قطارهای رجا رسانده تا موجب بیکاری پدران و فرزندان این سرزمین شود.
این روزها اگر نیمنگاهی به اطراف خود کرده باشید و گوش فرا دهید همهجا سخن از رکود در صنایع است و بیکار شدن کارگران که باید دولت هرچه سریعتر نسبت به حل این مسئله در کشور تلاش کند.
مهمانداران قطار قدیمیترین راهآهن کشور بیکار شدند
راهآهن مراغه یکی از قدیمیترین ایستگاههای تأسیسشده در کشور است که متأسفانه امروز حال و روز خوشی ندارد، این روزها یکی از مهمترین خبرهایی که بین مردم این شهرستان مطرح است، بیکار شدن مهمانداران قطار مراغه، با تعدیل نیرو در شرکت رجا است و هماکنون بیش از 50 مهماندار قطار مراغه ــ تهران بیکار شدهاند و از بلاتکلیفی رنج میبرند.
نارضایتی مردم جنوب آذربایجانشرقی از رجا
شرکت مسافربری رجا در طرح اخیر خود، اقدام به جایگزینی قطار ششتخته مراغه ــ تهران با قطار اتوبوسی کرده و این اقدام موجب نارضایتی مسافران استفادهکننده از قطار شده است.
پیش از این طرح دو قطار ششتخته با عنوان قطار سریع مراغه به تهران و بهعکس با ظرفیت 790 نفر به مسافران جنوب آذربایجان شرقی خدمات ارائه میکرد و با تبدیلشدن این قطار به اتوبوسی وضعیت رفاه مسافران کاهش یافته و مسافران از این موضوع راضی نیستند.
افزایش ظرفیت پذیرش علت تبدیل قطار مراغه به اتوبوسی
مسافت بین ایستگاه راهآهن مراغه ــ تهران 607 کیلومتر است که مسافران بهوسیله قطارهای درجهدو ششتخته و اتوبوسی این مسیر را بین 10 تا 11 ساعت طی میکردند که در این حالت ظرفیت پذیرش مسافر در این نوع قطارها 790 نفر بوده که با تغییر این قطارها به اتوبوسی دو برابر افزایش خواهد یافت.
علی اسدی یکی از مسافران قطار اتوبوسی مراغه با اشاره به اینکه میزان استراحت مسافران در قطارهای اتوبوسی کاهش داشته است٬ اظهار داشت: با تبدیل قطارهای مسافربری مراغه ــ تهران به اتوبوسی٬ مسافران از وضعیت موجود ناراضی هستند و ضروری است شرکت رجا هرچه سریعتر وضعیت قبلی را به قطارهای مراغه برگرداند.
عدمپاسخگویی مدیرکل راهآهن شمال غرب به خبرنگاران
برای پیگیری بیکار شدن مهمانداران قطار مراغه و همچنین تبدیل قطار مراغه به تهران از ششتخته به اتوبوسی با مدیرکل راهآهن شمال غرب کشور مستقر در زنجان بارها تماس گرفتیم و موفق به مصاحبه نشدیم٬ در پایان تلاشهای ما برای برقراری تماسهای مکرر با این مدیرکل مستقر در زنجان با پاسخ به "شما اجازه ندارید با من تماس بگیرید" اینطور پاسخ داد و نتیجه را به روابط عمومی این اداره موکول کرد.
مسئول روابط عمومی راهآهن شمال غرب کشور در پیگیری ما با اشاره به اینکه پیگیری علت بیکاری مهمانداران این قطار نیاز به بررسی دارد٬ اظهار داشت: ادارهکل راهآهن شمال غرب کشور در تلاش است در صورت تأمین امکانات جدید قطار اتوبوسی مراغه را به قطار ششتخته تبدیل کند.
پاسخ روابط عمومی شرکت رجا
مدیر روابط عمومی شرکت حملونقل رجا شمال غرب کشور در پیگیری بیکاری مهمانداران برخی از قطارها در مراغه گفت: با اجرای طرح کاهش تعداد مهمانداران قطارهای مسافری رجا، هیچ مهمانداری تعدیل نمیشود و بر اساس تصمیمات گرفتهشده، طرح کاهش مهمانداران که بر اساس تخمین تعداد مسافر سالنها انجام خواهد شد، به تعدیل نیرو نمیانجامد.
وی افزود: همه مهمانداران در شرکتهای پیمانکاری خود میمانند و بر اساس نوبتبندی اعزام، به قطارها فرستاده میشوند.
مدیر روابط عمومی شرکت حملونقل رجا شمال غرب کشور، در رابطه با احتمال کاهش شیفت کاری مهمانداران و کاهش دستمزد متناسب با آن، گفت: این احتمال وجود دارد که در تعداد شیفتهای کاری و دستمزدها، مقداری کاهش داشته باشیم اما در درازمدت و با بهکارگیری قطارهای جدید این مشکل رفع خواهد شد.
قلینژاد درعینحال در رابطه با اعتراضات کارگران پیمانی رجا در روزهای گذشته گفت: رجا با شرکتها قرارداد خدمت منعقد میکند و تعهدی نسبت به پرسنل پیمانکاری ندارد.
وی افزود: در رجا تعدادی شرکت راهبری هستند که در مناقصهها شرکت میکنند، درنتیجه پس از اینکه یک شرکت جدید در مناقصه برنده شد، الزامی در بهکارگیری کارگران شرکت قبلی ندارد و این مسئله به بیکاری کارگران میانجامد.
این مقام مسئول در پایان در رابطه با تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی جمعی از کارگران پیمانکاری گفت: تعویق در پرداخت مطالبات کارگران محتمل است چراکه در مواردی رجا کمبود نقدینگی پیدا میکند و شرکت نیز آنگونه که در قرارداد آمده توانایی مالی ندارد و درنتیجه مطالبات کارگران دیر پرداخت میشود که بدون تردید، شرکت رجا بحث تأخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران را دنبال خواهد کرد.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/