مدیر بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت خراسان رضوی صدور کارت سلامت رانندگان را کلیدی برای کاهش تصادفات جاده ای عنوان کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد، تامین ایمنی و سلامت مشاغل در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی جزو الویت های بهداشتی مرکز بهداشت استان خراسان رضوی قرار دارد که به این منظور فعالیت و برنامه ریزی های متعددی برای رشد و توسعه سلامت در مشاغل و اصناف مختلف در نظر گرفته است.

مدیر بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: از آنجا که تصادف های جاده ای عامل مهم مرگ و میر است، کلید کاهش تصادف های جاده ای، صدور کارت سلامت برای رانندگان است.

حسنی گفت: علاوه بر خدمات دولت مشارکت اصناف و مشاغل مختلف به منظور تامین و ارائه خدمات سلامت ضروری است به طوری که 25 درصد سهم تامین سلامت مشاغل بر عهده دولت است و 75 درصد آن را مشاغل و اصناف موظف به رعایت موازین بهداشتی هستند.

توجه ویژه مرکز بهداشت خراسان رضوی به بهداشت اماکن

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی مرکز بهداشت استان، قرار شد اصناف مهمی که با سلامت مردم سر و کار دارند همچون رستوان و آشپزخانه ها در ارائه مواد غذایی، آرایشگاه ها در ارائه خدمات آرایشی و استخر ها در ارائه خدمات تفریحی و ورزشی به نوعی رعایت بهداشت در آنها با سلامت عمومی جامعه در ارتباط هستند، مورد مشاوره بهداشتی و تامین سلامت مستمر قرار گیرند.

مدیر بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان خراسان رضوی ابراز داشت: مرکز بهداشت استان سعی کرده است تا برای هر شغلی که زیر نظر این واحد بهداشتی است تمهیداتی را برای رعایت بهتر موازین بهداشتی و تامین سلامت  بیشتر این مراکز را در نظر بگیرد.

حسنی عنوان کرد: به عنوان مثال برای رستوان ها و آشپزخانه ها امکان بازرسی همه روز مرکز بهداشت از این اماکن وجود ندارد. با تمهیدات مرکز بهداشت استان هر یک از این اماکن موظف به داشتن یک مشاور تغذیه هستندکه مواد غذایی را نمونه گیری و آزمایش می کند که در صورت نیاز با استفاده از روش بهداشتی مناسب تر اقدام به اصلاح کیفیت مواد غذایی می کنند.

وی اظهار داشت: در صورتی که بازرسان مرکز بهداشت با انجام این آزمایش های ارزیابی بهداست مواد غذایی در هر زمانی به نتیجه آلوده بودن ماده غذایی موجود در این اماکن برسند از راه قانونی وارد شده و آن مرکز پلمپ می شود.

توجه ویژه مرکز بهداشت خراسان رضوی به سلامت رانندگان

کارشناس مسوول طب کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد عملکرد مرکز بهداشت استان برای سلامت رانندگان عنوان کرد: شغل رانندگی یکی از مشاعل مهمی است که به نوعی دیگر با سلامت مردم در ارتباط است که مرکز بهداشت استان اقدام به مشاوره و انجام تست سلامت رانندگان کرده است.

مهندس فحول ابراز داشت: رانندگان برون شهری از آنجا که ضامن سلامت مسافران و امنیت کالایی هستند که جا به جا می کنند بنابراین باید از سلامت روحی و جسمی کاملی برخوردار باشند.

وی بیان داشت: در حال حاضر تصادف های جاده ای عامل دوم مرگ و میر پس از بیماری های قلبی و عروقی در کشور هستند و با رویکرد جدیدی که معاونت بهداشت استان در نظر گرفته است رانندگان دارای گواهینامه پایه یک موظف هستند که برای رانندگی علاوه بر گواهینامه، کارت سلامت هوشمند نیز داشته باشند.

فحول افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از شهریور 1383 صورت گرفته است رانندگان دارای گواهینامه پایه یک موظف هستند برای دریافت کارت سلامت از مرکز بهداشت شهر خود اقدام کنند.

کارشناس مسوول طب کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: مدت اعتبار کارت سلامت هوشمند رانندگان برای افراد زیر چهل سال 24 ماه و برای افراد بالای چهل سال 12 ماه در نظر گرفته شده است.

فحول گفت: در کل کشور بیش از 100 مرکز طب کار و بیماری های شغلی دارای مجوز صدور کارت سلامت وجود دارد. 4 مرکز مهم طب کار و بیماری های شغلی در مشهد و در شهرستان های استان خراسان رضوی که دارای دانشگاه علوم پزشکی مستقل همچون نیشابور سبزوار تربت حیدریه گناباد هم این مراکز وجود دارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر بیش از 70 درصد تصادف ها و سوانح رانندگی به علت خطاهای انسانی همچون مشکلات جسمی، روحی  و روانی فرد، اختلال در خواب خستگی ،نداشتن دید کافی پرفشاری خون، دیابت و تغذیه نامناسب در کشور است.

فحول گفت: در استان خراسان رضوی بیش از 40 هزار راننده وجود دارد که تاکنون 25 هزار و 408 نفر به مراکز طب کار و بیماری های شغلی مراجعه و در طرح پایش سلامت رانندگان شرکت کرده اند که کارت سلامت برای آنها صادره شده است. در مشهد هم 70 درصد رانندگان برون شهری به مراکز طب کار و بیماری های شغلی این شهرستان مراجعه و کارت هوشمند سلامت خود را دریافت نموده اند.

طرح سلامت رانندگان؛ پیشگیری بهتر از درمان

یک متخصص طب کار و بیماری های شغلی هم در مورد اهمیت انجام معاینه و آزمایش های غربالگری سلامت برای رانندگان اظهار داشت: با اجرای طرح پایش سلامت رانندگان بسیاری از بیماری های نهفته افراد شناسایی شده و همیشه پیشگیری بهتر از درمان بیماری بوده است.

دکتر افتخاری درباره آزمایش هایی که برای صدور کارت سلامت رانندگان انجام می شود عنوان کرد: معاینات پزشکی همچون بینایی سنجی، شنوایی سنجی، تست قند خون و روانشناسی نیز برای صدور کارت سلامت راننده در مراکز طب کار و بیماری های شغلی انجام می شود.

علی پور یکی از رانندگان اتوبوس های برون شهری است که در مورد تاثیر آزمایش های غربالگری برای رانندگان گفت: من با دادن آزمایش های تعیین سلامت متوجه شدم که مبتلا به کم خونی هستم  و از آن پس سعی کردم رژیم غذایی خود را کنترل کنم.

حسینی هم که یک راننده کامیون و برای گرفتن کارت سلامت به مرکز طب کار مراجعه کرده است بر استمرار آزمایش های ویژه سلامت در میان رانندگان معتقد است و انجام آزمایش های تعیین سلامت را باعث راحت شدن خیال خود در هنگام رانندگی در جاده می داند. 

وی گفت: آزمایش های صدور کارت سلامت به دو دسته برای رانندگان تقسیم می شود که برای افراد زیر چهل سال معاینات غربالگریف بینایی سنجی، شنوایی سنجی و تست روان شناسی برای صدور کارت سلامت راننده در نظر گرفته شده است و برای افراد بالای چهل سال هم علاوه بر آزمایش های مذکور آزمایش نوار قلب و نمونه گیری خون و ادرار ضروری هم انجام می شود.

افتخاری افزود: اهمیت آموزش نکات حفظ سلامت به رانندگان در مراکز طب کار و بیماری های به این صورت است که رانندگانی که برای نخستین بار به مراکز طب کار و بیماری های شغلی برای صدور کارت سلامت مراجعه می کنند باید در کلاس های آموزشی در مورد مباحث پایه شناسایی و درمان بیماری های مختلف را در این مراکز بگذرانند.

وی بیان داشت: ممکن است یک راننده با انجام آزمایش های کارت سلامت به دلیل بیماری حاد همچون دیابت کنترل نشده، فشار خون بالا، بیماری مغز و اعصاب، تشنج یا بیماری روانی و مشکلات جسمی یا عضلانی رفع صلاحیت شده و موفق به کسب کارت سلامت نشود.

این متخصص طب کار و بیماری های شغلی عنوان کرد: بعد از اینکه این آزمایش ها برای افراد انجام شد سپس اطلاعات توسط یک نرم افزار جامع اینترنتی وارد سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کل کشور می شود.

آزمایش های غربالگری همواره برای همه اقشار جامعه برای برای شناسایی و تشخیص بیماری ها توصیه می شود که انجام معاینات غربالگری و آزمایش های پزشکی در قشر راننده موجب شناسایی بیماری ها قبل از ابتلای فرد به عوارض آن بیماری می شود. به این ترتیب سلامت عمومی جامعه ارتقا یافته و هزینه اقتصادی ناشی از بیماری های مختلف در جامعه کاهش می یابد.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.