رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با گفت: امکان تصویب این لوایح تا پایان سال وجود ندارد.

امکان تصویب برنامه و بودجه تا پیش از پایان سال وجود نداردبه گزارش خبرنگار مجالس گروه سیاسی باشگاه خبرگان جوان، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه  و بودجه مجلس در نشست «برنامه توسعه ضرورت ها و رویکردها» اظهار داشت: از مهمترین فاکتورهایی که در تصویب و انجام برنامه مانع ایجاد می‌کند همسان نبودن تقویم‌های سیاسی کشور است که این مسئله در برنامه چهارم نمود چشمگیری داشت. برنامه چهارم را یک دیدگاه تدوین کرد و دیدگاه دیگری آن را اجرا کرد و این امر باعث شد درسیاست‌های کلی برنامه پنجم یکسری مصادیقی عنوان شود که تا آن زمان وجود نداشت. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تراز مالی و یا تراز عملیاتی بودجه را از جمله مصادیقی عنوان کرد که در برنامه پنجم تدوین شد که در برنامه‌های توسعه قبلی نبود، گفت: تراز عملیاتی بودجه که باید مقداری باشد و این مصادیق بدلیل عدم همسانی در تقویم سیاسی کشور بود که در برنامه ششم  توسعه با شدت بیشتری این مسائل وجود دارد.

وی با تصریح این مسئله که در برنامه ششم توسعه احکامی وجود دارد که دولت نمی‌تواند آنها را به اجرا در آورد، بیان داشت: در برنامه چهارم توسعه لااحداقل احکام دارای یک هسته فکری بودند که سازمان برنامه و بودجه آنها را به دولت ارجاع می‌داد.

تاجگردون تاکید کرد: در مجلس هم احکامی وجود دارد که اجرایی نمی‌شود و زمانی که این احکام به هم پیوند می‌خورند برنامه‌ای توسعه‌ای را می‌سازند که در زمان اجرای آن مشکلات عدیده‌ای بوجود می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: اصل قانون اساسی می‌گوید دولت باید برنامه توسعه کشور را تدوین کند و مجلس فقط وظیفه بررسی آن را دارد. چون اصل برنامه احکامی است که در دولت اجرایی می‌شود.

تاجگردون افزود: با توجه به در پیش بودن تعطیلات مجلس و انتخابات و همچنین فرصت‌های پیش بینی شده برای بررسی لوایح برنامه و بودجه در مجلس امکان تصویب این لوایح در مجلس تا پایان سال نیست و به نظر می‌رسد این امر موجب بروز چالش سیاسی بین دولت و مجلس خواهد شد.

وی افزود: دولت لایحه احکام دائمی برنامه را تقدیم مجلس کرده و ما می‌توانیم برخی نیازهای اجرایی برنامه را در این احکام رفع کنیم. ظرف یکی دو روز آینده بررسی لایحه دولت به اتمام می‌رسد و ما آن را تقدیم صحن می‌کنیم. بنابراین تصویب احکام دائمی برنامه تا پایان سال انجام خواهد شد اما قاعدتا به بررسی احکام برنامه و بودجه نمی‌رسیم. در این زمینه روش‌های مختلفی است و بستگی دارد چطور می‌شود در مجلس در این باره هماهنگی کنیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس با اشاره به نامه اقتصاددانان مجلس به رئیس جمهور برای ارائه لایحه دو دوازدهمی بودجه تصریح کرد: بنابراین تکلیف بودجه مشخص است، اما برای برنامه نمی‌شود کاری کرد. ما باید یک ارزیابی داشته باشیم. اگر احکام دائمی که در مجلس تصویب می‌کنیم امکان اجرایی شدن بودجه و سایر قوانین مرتبط را فراهم کند می‌شود با همین احکام جلو رفت اما اگر احساس کنیم امکان فراهم شدن ضمانت اجرایی بودجه و سایر قوانین مرتبط را فراهم نمی‌کند باید برای تمدید برنامه پنجم به دولت مجوز بدهیم. غیر از این دو راه حل امکان دیگری وجود ندارد.

انتهای پیام/


 

برچسب ها: تاجگردان ، برنامه ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار