شتابزدگی رسانه های آمریکا در توجیه علت ورود شناورهای آمریکایی به آبهای ایران بر پایه بیانیه دولت، آنها را به این باور رسانده که خودشان باید راست و دروغ خبرها را بسنجند.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  وبسایت اینترسپت؛ هنگامی که نخستین بار خبر بازداشت دو شناور آمریکایی در آبهای سرزمینی ایران منتشر شد، رسانه های آمریکایی توضیح دولت آمریکا را بی هیچ نقدی درباره آنچه رخ داده بود منتشر کردند. گفته شد یکی از شناورها دچار نقص فنی شده و ناخواسته به درون آبهای ایران منحرف شده بود.   
در اینجا صحبت های دیروز «الی لیک» از بلومبرگ نیوز آمده که می گوید همه اینها تقصیر ایران بوده است: 

«رفتار ایران در وضع پیش آمده ناقض هنجارهای بین المللی بود... دو شناور کوچک آمریکایی که بین کویت و بحرین در رفت آمد هستند به خاطر نقص فنی و به گفته مقامات آمریکایی به آبهای سرزمینی ایران منحرف شدند. ولی این نشان می دهد که شناورها نیازمند کمک بودند.» 

ولی اکنون خود دولت آمریکا می گوید این داستان نادرست بوده است. خبری از خرابی موتور نبوده و قایق ها نیازمند کمک نبودند. با آزاد شدن تفنگداران، اسوشیتد پرس گزارش کرد که «در واشینگتن، یکی از مقامات دفاعی گفته نیروی دریایی آمریکا خرابی موتور را در انحراف و ورود قایق ها به آبهای ایران، رد کرده است.»

وزیر دفاع آمریکا، اشتون کارتر، امروز صبح در گفتگویی با رسانه ها گفت که تفنگداران «مرتکب خطایی محاسباتی در ناوبری شدند که منجر به ورود آنها به آبهای سرزمینی ایران شد.» او افزود که آنها «هنگامی که در چند مایلی جزیره فارسی بودند، جایی که سپاه پاسداران انقلاب پایگاه دریایی دارد، درست جهت یابی نکرده بودند.» 

البته می شود این شرح تازه رویدادها را پذیرفت. ولی دلایل دیگری هم هست از جمله یکی این که می گوید تفنگداران آمریکایی بارها میان بحرین و کویت که میزبان ستاد ناوگان پنجم دریایی آمریکا هستند در رفت و آمدند و با این راه، غریبه نیستند. افزون بر آن، هیچ یک از دو شناور به کسی اعلام نکرده بوده که ناخواسته مرتکب خطای محاسباتی شده و وارد آبهای ایران شده است. «نانسی یوسف» از دیلی بیت پنج شنبه گفت که «مقامات دفاعی آمریکا نمی دانند چطور شد که سامانه ناوبری هر دو شناور از کار افتاد و به آنها هشدار نداد وارد آبهای ایران شده اند.» آیا هیچ یک از تفنگداران حاضر در دو شناور نمی توانست این خطا را با دیگران در میان بگذارد؟ جدا از آن، خطای محاسباتی در چند مایلی پایگاه دریایی سپاه پاسداران ایران تصادف جالبی است. 

در پایان این مطلب آمده است: انبوه گزارش های رسانه های آمریکایی همچون همیشه بر پایه ادعاهایی اثبات نشده از طرف دولت آمریکا بوده که باز هم معلوم شده از سر تا پا کذب بوده اند. ولی این حقیقت که دولت آمریکا ادعاهای کذب مطرح می کند، توجیه نمی کند رسانه های آمریکا بی هیچ بررسی آنها را منتشر کنند یا بر پایه آن سخنان، گزارش هایی آماده کنند که ایران را متجاوز نشان می دهد؛ شاید این بهت آور باشد، ولی دولت آمریکا و رسانه های آمریکایی قرار است کارکردی جدا از هم داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۶ دی ۱۳۹۴
به هرحال ما انسانیت خودمونو نشون دادیم اونا که هیچ وقت تسلیم نمیشن عیبی نداره هرجوردوسدارن اعلام کنن ما که به زانو نشوندیمشون و بعدشم گفتیم برید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۶ دی ۱۳۹۴
شاید هم ما هم بلد شدیم فیلم بازی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۶ دی ۱۳۹۴
اونها مثل گوسفندهایی هستند که چوپانشونو گم کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۶ دی ۱۳۹۴
امریکا بی دلیل نیروهاشو نمیفرسته تو آبهای خلیج فارس مرز ایران
اون شیطانتراز اونه که بگیم این اتفاق سهوی بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۶ دی ۱۳۹۴
ای وای شایدقصدتست داشتندکه به دام افتاداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۶ دی ۱۳۹۴
شایدم میخواستن پناهنده بشن کسی چه میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۶ دی ۱۳۹۴
به هر دلیلی قایق آمریکایی وارد آب های ایران شدند میتوانستیم تبغ قانون خود آنها رازندانی کنیم،ولی تبغ دین اسلام با آنها خوش رفتاری ومهمان نوازی کردیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۶ دی ۱۳۹۴
سلام.این قضیه یکم بو داره.احتمال دارد که می خواستند جاسوسی کنند و این را بهانه کردند که بتونند از دست ایران فرار کنند.با توجه به پایگاه سپاه پاسداران در جزیره فارس.
آخرین اخبار