اسناد منتشر شده نشان می دهد که دو فرزند رئیس اتحادیه دو و میدانی (یاف) برای تبرئه قهرمان ترکیه ای دوی 1500 مترالمپیک لندن ، ازاو رشوه خواسته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  دو پسر لامین دیاک رئیس سابق اتحادیه دو و میدانی (یاف) سعی کردند از اصلی چاکر الپتکین دونده دوپینگی  ترکیه که مدال طلای دوی 1500 بخش زنان را در المپیک لندن کسب کرد، رشوه دریافت کنند. 

آنها به الپتکین وعده  دادند که می توانند از محرومیت او بابت دوپینگ و پس گرفته شدن مدال طلای المپیکش جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش به  الپتکین گفته شد  اگر او مبلغ 650 هزار یورو رشوه بپردازد، می تواند مدال طلای ماده 1500 متر المپیک لندن 2012  را حفظ کند. 

این تقاضای فوق العاده ، سه ماه پس از بازی های المپیک و در بحبوحه اتهام دوپینگ به چاکرآلپتکین، توسط پاپا دیاک یکی از پسران لامین دیاک، رئیس وقت اتحادیه بین المللی دو و میدانی (IAAF)، مطرح شد.

اکنون فاش شده بود که 18 روز پس از پیروزی چاکر، یاف در نامه ای  به فدراسیون دو و میدانی ترکیه (TAF) نوشته بود ، گذرنامه بیولوژیکی (APB) نشان می دهد که از 9 نمونه چاکر سه نمونه افزایش سطوح هموگلوبین ، یا به تعبیری دیگر دوپینگ را نشان می دهد.

رئیس سابق فدراسیون دو و میدانی ترکیه امکان تماس نمایندگان الپتکین با پاپا را، که در آن زمان  مشاور بازاریابی  بود ، فراهم کرد. 

پاپا در موناکو ،مقر یاف با آنها مذاکره و تقاضا خود را مطرح کرد، که رد شد.

پاپا دیاک مبلغ درخواستی را به 350.000 یورو کاهش داد که این پیشنهاد هم  رد شد.

با این حال چند روز بعد،  پس از آن که پاپا شخصا به استانبول سفر کرده بود ،الپتکین و شوهرش از مبلغی بین 100 تا 250 هزار یورو 35 هزار یورو نقدا به پاپا پرداختند.

آنها پس از آن به توافق رسیدند که گابریل دوله،  مدیر ضد دوپینگ یاف، تایید کرده بود که چاکر به دلیل مثبت بودن نتیجه آزمایش دوپینگش با محرومیت مواجه خواهد شد.

با این حال تنها 10 روز بعد ، در تاریخ 30 نوامبر، دوله با ارسال نامه ای به فدراسیون دو و میدانی ترکیه  به آنها اطلاع داد که  مدال طلای الپتکین از او سلب شده و چون دوپینگ دوم او بوده مادام العمر از دو ومیدانی محروم می شود. 

پاپا دوباره  با الپتکین تماس گرفت و ادعا کرد می تواند تحریم تا مارس 2013 به تاخیر اندازد، به این ترتیب می تواند او مدال طلا2012 لندن را نگه دارد.

او در دسامبر 2013 توسط فدراسیون دو و میدانی ترکیه تبرئه شد، تصمیمی که خشم یاف را برانگیخت و گفتند به دادگاه داوری (CAS) ورزش شکایت می کنند.

الپتکین سپس با پسر دیگر لامین دیاک ، خلیل  دیاک، که توسط رئیس بعدی فدراسیون دو و میدانی ترکیه  به او معرفی شد تماس گرفت.

خلیل ادعا  کرد می تواند پدرش را متقاعد کند مانع شکایت یاف به دادگاه ورزش شود.

 با این حال، یاف به CAS ، شکایت کرد و دادگاه مدال المپیک چاکر را از او گرفت و او را مادام العمر محروم کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار