عطوان: ترکیه هزینه بحران آفرینی در سوریه را می پردازد

سردبیر روزنامه رأی الیوم گفت: ترکیه اکنون هزینه بحران آفرینی و دخالت مستقیم یا غیرمستقیم خود در سوریه را می پردازد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم، عبدالباری عطوان گفت: اگر این بحران نبود، میلیاردها دلار پول و هزاران تن اسلحه از طرف کشورهای عربی خلیج فارس به دست تروریست ها نمی رسید و خاک ترکیه به گذرگاه ده ها هزار جنگجوی تندرو برای پیوستن به تروریست های موجود در سوریه تبدیل نمی شد، اکنون داعش به چنین قدرتی دست نمی یافت.

اگرسخنان نخست وزیر ترکیه درباره اینکه عامل انتحاری میدان سلطان احمد یک سوری عضو داعش است صحیح باشد می توان سه نتیجه گرفت، نخست اینکه آتش بس توافقی و نانوشته میان ترکیه و داعش به دلیل بازداشت های گسترده ترکیه در میان اعضای باندهای خفته و بیدار وابسته به این گروه تروریستی پایان یافته است.

دلیل دیگر پایان یافتن این آتش بس این است که داعش از ترکیه انتظار دارد که در کنار آن ها در یک سنگر بایستد و یا در بدترین شرایط بی طرفی اختیار کند.

دوم : صنعت جهانگردی ترکیه که سالانه حدود 36 میلیارد دلار عاید این کشور می کند با این انفجار و پس از تصمیم روسیه در جلوگیری از ورود جهانگردان روسی به ترکیه ضربه کاری و شدیدی خورده است.

سوم : احتمال ورود ترکیه به جنگ با داعش و اعزام نیرو به عراق و سوریه باعث واکنش های انتقامی این گروه تروریستی از ترکیه در ماه های آینده می شود، بویژه اینکه تعداد زیادی از جنگجویان ترک در صف این گروه تروریستی هستند و حضوری قدرتمند در منطقه غازی عنتاپ و هاتای در نزدیکی مرزهای سوریه دارند.

انتخاب میدان تاریخی سلطان احمد به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری ترکیه با هدف ضربه زدن به صنعت گردشگری و اقتصاد ترکیه صورت گرفته است که خود با مشکلاتی مانند کاهش ارزش لیر، فروپاشی بازارهای مالی و کاهش نرخ رشد به کمتر از سه درصد روبرو است.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار