سی‌ان‌بی‌سی: جهان در نفت خام غرق شده است/هیچ نشانه‌ای از تغییر سیاست‌ها در بازار طلای سیاه دیده نمی‌شود

سی‌ان‌بی‌سی با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، به بررسی افزایش تولید نفت خام در جهان پرداخت.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: جهان در نفت غرق شده است؛ اما هیچ نشانه‌ای از تغییر سیاست‌ها در بازار این طلای سیاه دیده نمی‌شود. در گذشته، هرگونه کاهش بهای نفت واکنش تولید کننده‌های عظیم آن، از جمله عربستان سعودی را به دنبال داشت که با کاستن عرضه نفت خام، ذخایر جهانی طلای سیاه را محدود می‌ساخت و به این ترتیب بهای نفت رو به صعود می‌گذاشت.

 
در حال حاضر تولیدکنندگان آمریکایی و کانادایی تولید خود را افزایش داده اند و کشورهای نفت خیز خلیج فارس نیز برای عقب نماندن در عرصه رقابت، نفت بیشتری روانه بازار می‌کنند به امید آنکه کاهش بهای نفت رقبای آمریکایی و کانادایی آنها را از عرضه بیشتر منصرف کنند. بهای نفت خام سه‌شنبه (دیروز) به 32 دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین بهای آن در 12 سال گذشته بود. پیش‌بینی کنندگان بازار نفت همچنان قیمت‌های پایین‌تری برای این بازار پیشنهاد می‌دهند. «دنیس گارتمن،» از ناظران قدیمی بازار نفت خام در گفتگوی با «سی‌ان‌بی‌سی» در این خصوص اظهار داشت: احتمال می‌رود بهای نفت حتی به بشکه‌ای 15 دلار هم برسد. این در حالی است که «استاندارد چارتر» به مشتریان خود در خصوص احتمال فروش نفت به بشکه‌ای 10 دلار در سال جاری میلادی هشدار داده است.

 
 
 
 
 
 
همزمان با افزایش تولید و عرضه نفت در بازار، مصرف جهانی آن به دلیل کاهش رشد اقتصادی در چین و بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه جهان کاهش یافته است. به دنبال کاهش بهای نفت، در آمریکا سرمایه‌گذاری‌ها در اکتشاف‌های جدید و همچنین حفاری‌های اکتشافی متوقف شده است؛ اما میزان تولید از چاهای موجود تغییر نکرده و نتیجه آن شده است که ذخایر نفت خام و محصولات نفتی به بالاترین میزان در 5 سال گذشته رسیده است.

تولید در سراسر جهان رو به افزایش است. گذشته از افزایش تولید عربستان سعودی، عراق، دومین کشور بزرگ تولید کننده در اوپک، در نظر دارد از ماه آینده، 3.6 میلیون بشکه نفت از چاه‌های جنوبی خود به بازار کند. انتظار می‌رود تولید ایران نیز پس از برداشته شدن تحریم‌ها افزایش یابد.

اگرچه هیچ نشانی از کاهش تولید نفت خام وجود ندارد، سقوط شدید قیمت‌ها در حال ضربه زدن به اقتصاد‌های بزرگ نفتی است. اقتصاد عربستان سعودی که بطور کامل وابسته به درآمدهای نفتی است، در حال تجربه تغییرات اساسی است. برنامه‌هایی در خصوص حذف وسیع یارانه داخلی و افزایش مالیات از سوی سران آل سعود اعلام شده است.

با این حال، به نظر می‌رسد کاهش بهای نفت برای مصرف‌کنندگان آن فرصت بی‌نظیری را فراهم کرده است تا بتوانند مقادیر بسیاری نفت خام ذخیره کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار