با توجه به رشد قابل توجه شیوع چاقی و اضافه وزن در کشور، جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ "رضیه شناور" مسوول گروه بهبود تغذیه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به اهمیت داشتن جامعه ای سالم و جلوگیری از روند رو به رشد شیوع بیماری های غیر واگیر در کشور، گفت: بر اساس آخرین پژوهش های کشوری، شیوع چاقی و اضافه وزن با رشد قابل توجهی در کشور در حال پیشروی است؛ به همین علت برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیر واگیر، اطلاع رسانی عمومی اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، در کودکان چاق بیشتر از سایرین است، افزود: در بزرگسالان هم خطر ابتلا به دیابت نوع دو  و انواع سرطان بر اثر چاقی، بسیار شایع است.

"شناور" درباره مصرف بی رویه قند و شکر هشدار داد و اضافه کرد: مصرف بالای قند و شکر، سمومی در بدن تولید می‌کند که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود، به همین دلیل به خانواده ها توصیه می شود مصرف انواع کیک، شیرینی و بیسکوییت، همچنین قند و شکر، مربا، بستنی، نوشابه، آب میوه و شکلات را تا حد امکان، محدود کنند.

این کارشناس بهبود تغذیه، ادامه داد: مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرینی، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند و باعث ابتلا به بیماری دیابت و یا انباشته شدن چربی در کبد می شود.

وی ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی را به عنوان دومین خطر مصرف بی رویه قند، شکر و چربی معرفی کرد و گفت: تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم نوشیدنی های شیرین مثل نوشابه های گازدار، دلستر، آب میوه های صنعتی، به میزان هفت وعده یا بیشتر در هفته، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.
"
شناور"، بر اهمیت پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی از دو سالگی، برای داشتن جسمی سالم در بزرگسالی تأکید کرد.

وی در ادامه پوسیدگی دندان را یکی دیگر از مشکلات مصرف زیاد قند و شکر معرفی کرد و افزود: مواد شیرین و چسبنده مثل شکلات، پاستیل و تافی، اثرات تخریبی بیشتری بر دندان ها دارند.

مسوول گروه بهبود تغذیه دانشگاه، استفاده دانش آموزان از لقمه های خانگی سالم، انواع میوه و شیر و لبنیات به عنوان میان وعده و کاهش مصرف کیک و آب میوه صنعتی را یکی از عوامل اطمینان از سلامت در سنین مختلف دانست.

"شناور"، از تمدید تاریخ بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی تا سی ام دی ماه خبر داد.

انتهای پیام/س
برچسب ها: حفاظت ، قلب ، آغاز ، کنیم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.