بیرجند ؛

دشت دهنو- میغان نهبندان ممنوعه شد

دشت دشت دهنو- میغان نهبندان در خراسان جنوبی ممنوعه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از بیرجند ؛ دشت دهنو- میغان شهرستان نهبندان در خراسان جنوبی، به مدت 4 سال به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد .

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بر اساس مصوبه کشوری ، از هم اکنون تا 4 سال آینده، افزایش برداشت آب ، حفر چاه عمیق، نیمه عمیق و قنات یا هر گونه افزایش بهره برداری از منابع آبی دشت دهنو-میغان ممنوع است.

فاطمه شهابی فرد افزود: در 9 سال گذشته سطح آب این دشت به طور متوسط سالانه 22 سانتی متر و حجم مخزن آن، سالانه 4.5 میلیون مترمکعب افت کرده است .

وی گفت: دشت دهنو- میغان بر اساس تحلیل داده های شبکه سنجش آب خراسان جنوبی و افت سطح آب که در سالهای 85 تا 94 در این دشت اتفاق افتاده است ، ممنوعه اعلام شد .

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود : پیشنهاد ممنوعه شدن دشت دهنو – میغان اردیبهشت 1391 برای حفاظت و پیشگیری از خسارت بیشتراز منابع آبی اش، به شرکت مدیریت منابع آب کشور ارسال شد که مصوبه آن اکنون به خراسان جنوبی ابلاغ شد.

شهابی فرد گفت: سالانه 42 میلیون مترمکعب آب از طریق 89 چاه عمیق و نیمه عمیق، از این دشت برداشت می شود که از این مقدار، نیم میلیون مترمکعب برای آب شرب و مابقی برای کشاورزی استفاده می شود.

در خراسان جنوبی 21 دشت ممنوعه و 2 دشت ممنوعه بحرانی وجود دارد که در اثر خشکسالی های 17 ساله ، تعداد دشتهای ممنوعه رو به افزایش است .

انتهای پیام/ز
برچسب ها: دشت ، ممنوع ، بیرجند ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.