مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه در خصوص کاهش سن استفاده از لوازم آرایشی به دلیل وجود مواد شیمیایی و تأثیر سوء این مواد بر سلامت افراد، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ دکتر محمد کاظم‌زاده گفت: پژوهش‌های انجام شده در سال‌های گذشته، سن استفاده از لوازم آرایشی در کشورهای غربی را بالای 40 سال و در ایران حدود 20 سال اعلام کرد؛ اما در سال‌های اخیر، سن استفاده از لوازم آرایشی بشدت در حال کاهش است که این می‎تواند زنگ خطری برای حوزه سلامت باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون ایران دومین مصرف‎کننده لوازم آرایشی در جهان است و بالا بودن تقاضای مصرف نیز این بخش را به یکی از سودآورترین بازارها تبدیل کرده است.

دکتر کاظم‎زاده، تمایل به پیشگیری از پیری زودرس، زیباتر دیده شدن، مدگرایی و تبلیغات فراوان را از مهمترین دلایل تأثیرگذار در افزایش استفاده از این لوازم‎های آرایشی دانست.

 
* 35 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار تولید داخل است

این مسئول ادامه داد: هم اکنون 30 تا 35 درصد لوازم آرایشی موجود در بازار توسط بازارهای داخلی تولید می‎شود؛ اما تبلیغات گسترده و مدگرایی باعث شده است تا تقاضای لوازم آرایشی خارجی در بازار بشدت بالا باشد.

وی اضافه کرد: هم اکنون لوازم چینی تقلبی که از جنوب و جنوب غربی کشور وارد می‎شوند نیز به وفور دیده می‎شود و 80 درصد لوازم آرایشی بدون برچسب موجود در بازار نیز لوازم قاچاق هستند.

دکتر کاظم‌زاده با بیان اینکه قاچاق لوازم آرایشی پس از پوشاک و لوازم الکتریکی بیشترین قاچاق را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: پرونده‎های تشکیل شده برای قاچاق لوازم آرایشی در کشور در سال 93 نسبت به سال 92، حدود 500 برابر بیشتر شده است.

 
* 25 کارخانه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در همدان فعال است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه ادامه داد: هم اکنون 25 کارخانه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در استان همدان فعال است و از ابتدای امسال، این کارخانه‎ها توسط بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه 115 مرتبه بازرسی شده‌اند.

دکتر کاظم‌زاده اضافه کرد: این کارخانه‎ها به تقویت ویژه نیاز دارند؛ چرا که اگر این کارخانه‎ها تقویت شوند اقبال عمومی برای مصرف لوازم آرایشی _ بهداشتی قاچاق بشدت کاهش می‎یابد.

وی، تقلبی بودن لوازم آرایشی _ بهداشتی را جزو مهمترین نگرانی‎ها عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به استفاده از فلزات سنگین مانند سرب در تولید لوازم آرایشی تقلبی، این مواد می‎توانند خطر ابتلا به سرطان را در استفاده‎کنندگان افزایش دهند.
دکتر کاظم‎زاده افزود: ریزش مو، مشکلات پوستی و مسمومیت از دیگر مواردی است که به علت استفاده از این لوازم تقلبی در افراد به وجود می‎آید.

* فرهنگ استفاده درست از لوازم آرایشی مغفول مانده است

وی با بیان اینکه آموزش فرهنگ استفاده درست از لوازم آرایشی باید از دوران مدرسه به دختران آموزش داده شود، اضافه کرد: این آموزش‎ها باید علمی و همراه با مستندات باشد تا بتواند در افراد تأثیرگذار باشد.

دکتر کاظم‎زاده عنوان کرد: هم اکنون برچسب اصالت کالای سالم توسط کارخانه بر روی کالاهای مورد تأیید نصب می‌شود که تاریخ تولید، انقضا و کارخانه سازنده بر روی آن درج شده است.


* شش هزار قلم لوازم آرایشی غیر مجاز در همدان کشف شد

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه افزود: تا پایان آذرماه، شش هزار قلم لوازم آرایشی غیرمجاز در همدان کشف شد.
وی اضافه کرد: نظارت بر مراکز عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی همواره در حال انجام است و در صورت مشاهده تخلف بشدت با عرضه‎کنندگان برخورد می‎شود.

دکتر کاظم‎زاده ادامه داد: شهروندان می‌توانند در صورت اطلاع از وجود لوازم آرایشی تقلبی مراتب را با شماره 38381902 معاونت غذا و داروی دانشگاه تماس بگیرند.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.