یاسوج؛

میانگین بارندگی امسال در کهگیلویه وبویراحمد 346 میلیمتر اعلام شد

مدیردفتر مطالعات پایه آب شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویارحمد میانگین بارندگی های سال زراعی جاری در استان را تاکنون 346 میلی متر اعلام کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛روح الله اسدپور  افزود: میانگین بارش ها در سال گذشته تا این مدت نیز 257 میلی متر بود.

اسدپور ابراز داشت: میزان بارش های سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت 43 ساله (از سال 51 تا 94) حدود 13درصد و نسبت به سال زراعی گذشته نیز 36/6درصد رشد نشان می هد.

وی تصریح کرد: اگر چه میانیگن بارش در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته رشد مطلوب تری یافته اما میانگین بارندگی ها و تراکنش نامناسب موجب بروز پدیده خشکسالی و کاهش محسوس منابع آبی و سفره های زیرزمینی در استان شده است.

اسدپور از کاهش میزان نزولات جوی در 8سال گذشته در این استان خبر داد و گفت: میانگین بارش ها در این مدت نسبت به بلندمدت و از سال زراعی (51 تا 94) افزون بر 49درصد کاهش یافته است.

وی از تغییرات محسوس اقلیمی و خشکسالی های اخیر و همچنین کاهش محسوس منابع آبی به عنوان تهدید و چالش جدی زیست محیطی در استان یاد کرد.

اسدپور میانگین بلند مدت بارندگی در استان را از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675 میلی متر معادل حدود 10هزار و 474میلیون مترمکعب اعلام کرد.

وی بابیان اینکه 44.3درصد این میزان تبخیز می شود و جزو بارندگی های مفید محسوب نمی شود، افزود: از مجموع 57.3درصد بارش های مفید نیز حدود 55/2 درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می شود.

وی تاکید کرد: از این میزان نیز 44.8درصد معادل دو هزار و 613 میلیون متر مکعب نیز سهم حوزه های آبریز و سفره های زیرزمینی می شود.

اسدپور با بیان اینکه بیش از 300میلیون مترمکعب از این میزان از طریق چاه ها برداشت و مورد بهره برداری قرار می گیرد، افزود: مابقی آن یعنی حدود دو هزار و 313میلیون مترمکعب دیگر از طریق چشمه ها و قنات ها تخلیه می شود.

وی مجموع آب تجدید شونده در این استان را افزون بر هشت هزار و 186 میلیون مترمکعب دانست و گفت: بر اساس آمار سال های 86 تا 88 از منابع هفت گانه و بررسی های انجام شده تنها حدود 770 میلیون مترمکعب از آبهای سطحی این استان بهره برداری می شود.

انتهای پیام /س
برچسب ها: بارندگی ، باران ، برف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.