اصفهان؛

مديران داراي سه شاخصه علم ،هنر، و تجربه ، سرمايه ملي قلمداد می شود

بايد توجه داشت صرف اطلاق نام مدير به يك فرد و يا حضور در پست هاي مديريتي او را واجد شرايط دقيق و علمي كه به آن اشاره شد، نمي سازد و از اين منظر سرمايه اي ملي تلقي نمي شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رسول زرگرپور گفت :بايد بررسي كرد مدير داراي چه شاخص ها و ويژگي هايي باشد تا وي را جزء سرمايه هاي ملي به حساب آورد.

استانداراصفهان اظهار كرد: اگر مديريت را علم به كارگيري منابع محدود جهت دستيابي معقول به اهداف از پيش تعيين شده تعريف كنيم يك مدير حداقل بايد داراي سه مشخصه علم، هنر و تجربه باشد تا در اين تعريف بگنجد.

وی افزود:‌ بنا بر تعريف فوق ذكر مديريت را در اين سه حوزه اين گونه مي توان تبيين كرد.

اگر مديريت را هنر بدانيم در نتيجه پذيرفته ايم كه بخشي از اين پديده، ذاتي است، از اين منظر كه علمي است كه مي توان وجوه اكتسابي را در آن يافت و از اين نگاه كه تجربه در آن دخيل است، مديريت عرصه اي فني است.

زرگرپور اضافه كرد:‌ به اين ترتيب مديريت به عنوان يكي از مهم ترين علوم در حوزه علوم انساني تركيب هنر ذاتي، علم اكتسابي و فن تجربه است و بالتبع مدير فردي است كه واجد اين شرايط باشد.

وي با بيان اينكه نمي توان كسي را كه هريك از اين سه ضلع مثلث مديريت را نداشته باشد، مدير ناميد، افزود: مديران داراي سه شاخصه علم ،هنر، و تجربه ، سرمايه ملي قلمداد می شوند.

زرگرپور در ادامه افزود: بايد توجه داشت. صرف اطلاق نام مدير به يك فرد و يا حضور در پست هاي مديريتي او را واجد شرايط دقيق و علمي كه به آن اشاره شد، نمي سازد و از اين منظر سرمايه اي ملي تلقي نمي شود

..رسول زرگرپور با اشاره به اينكه همانطور كه هر پديده اي داراي عمر مفيد است مديران نيز داراي عمر مفيد نه از نظر فيزيكي بلكه از نظر انرژي و توان در اداره امور- هستند و همواره توانايي فعاليت در رأس هرم و هدايت يك سازمان را ندارد، اظهارداشت: در اين مقطع بايد از مديران كارآمد و موفق به عنوان سرمايه ي فكري و مشاوران تصميم ساز بهره جست.

مدير ارشد استان افزود: به اعتقاد من مديران پس از دوره اي فعاليت به مرحله ي زكات دهي به لحاظ علمي و تجربي مي رسند و بايد از آن ها به عنوان مشاور و دستيار و نظير اين عناوين در معناي واقعي آن و نه بعنوان زينت المجالس استفاده كرد..

استاندار اصفهان افزود:‌ یکی از شيوه هایي كه مي توان از طريق آن از تجربه ي مديران استفاده كرد، يادگيري از طريق عمل است. در اين روش شخص باتجربه به شخص كم تجربه آموزش مي دهد؛ البته نه از راه كلام، بلكه با مشاهده، تقليد و تمرين. اين نوع يادگيري كه راهي براي سهيم سازي تجربه است، تجربه ي تجربه ناميده مي شود.

زرگرپور با اشاره به اينكه اگر بخواهيم در باب استفاده از سرمايه هاي ملي كشورمان سازوكار دائمي و علمي طراحي كنيم، تأسيس بنياد مديران پيشكسوت و بازنشسته شايد بهترين راه باشد، افزود: چنين جايگاه و مرجعي با حوزه ي تأثيرگذاري ملي، محل خدمت مديراني است كه از نقطه ي اوج فعاليت شان خارج شده اند و به معنايي بازنشسته هستند..

استاندار اصفهان با بيان اينكه در كشور ما حتي با تعريف محدودي كه از مديريت ارائه شده، پتانسيل فراواني از مديران با تجربه و موفق داريم كه به دليل مسائل حاشيه اي كنار مي روند، افزود: راهكاري جهت استفاده از تجربيات آن ها انديشيده نشده است كه اين اتفاق فاجعه اي غيرقابل جبران است.

زرگرپور با اشاره به اينكه اين مديران با صرف هزينه هاي هنگفت به جايگاه كنوني خود رسيده اند، اظهارداشت: ما بايد نهاد، مرجع يا بنيادي داشته باشيم كه در جهت رشد و شكوفايي مملكت با انباشته كردن اين تجارب و استانداردسازي آن و تجزيه و تحليل و تبديل تجارب به الگوهاي عملي و بومي چالش هاي پيش روي سازمان هاي ايراني را با شيوه هاي بومي مرتفع كنيم.

وي يكي از تفاوت هاي بنيادين و آشكار علم مديريت با ساير علوم را عدم ثبات و پايداري تئوري ها و فرضيه هاي در اين رشته است خواند و افزود: آنچه مي تواند طول عمر مفيد اين نظريه ها را افزايش دهد، استفاده از الگوهاي تجربي به جاي نظريات آكادميك است چرا كه الگوهاي تجربي با واقعيات جامعه ممزوج است در نتيجه واقعي تر است و عمرش نيز طولاني تر خواهد بود.

انتهای پیام/c

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.