مدیر امور طیور زنبور عسل استان زنجان از تولید 652هزارو665کیلوگرم عسل در زنجان خبر داد و گفت این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ عسل حاوي بيش از هفتاد ماده مفيد براي بدن انسان است اساسا از گلوکز فروکتوز و منوساکاريدها ساخته شده است همچنين عسل داراي آنزيمهاي مفيدي از جمله آميلاز کاتالاز پراکسيداز و ليپاز بوده و در رده بندي غذاها ي سرشار از آنزيمها مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

ضمن اينکه مواد معدني مختلفي مانند کلسيم سديم پتاسيم منيزيم آهن کلر فسفر گوگرد يد نيز در عسل يافت مي شود.

عسل به عنوان يک ماده کامل غذايي همچنين داراي انواع ويتامين ها اسيدهاي آلي و پروتئين ها بوده و مي تواند 315 تا 335 کيلو کالري انرژي به ازاي هر يکصد گرم توليد نمايد.

عسل داراي خواص درماني ضدعفوني کنندگي و حفاظت از مواد آلي در مقابل تجزيه و فساد مي باشد.

از اين رو پرورش زنبور عسل يكي از رشته هاي دامپروري مي باشد كه در اكثر نقاط كشورمان تعدادي از مردم از آن راه كسب درآمد مي كنند و محصولات توليدي آن از با ارزش ترين محصولات دامي مي باشد .

در وصف آن همين بس كه خداوند در قرآن كريم مي فرمايد عسل يكي از غذاهايي است كه شفا دهنده براي مردم است .

استان زنجان يكي از مناطقي است كه داراي دو نوع آب و هوا مي باشد ، يكي منطقه طارم كه داراي آب و هواي گرم و معتدل است و براي زمستان گذراني استفاده مي شود و مابقي مناطق استان كه جهت پرورش زنبور و توليد عسل در طول سال از آن استفاده مي شود

معاون بهبود تولیدات دامی استا ن می گوید :استان زنجان در حال حاضر جمعا 80هزارو695کلنی مدرن و بومی دارد و 1843 نفر در زمینه تولید عسل در سطح استان فعالیت می کنند.

رستمخانی از تولید 652هزارو665کیلوگرم عسل در زنجان خبر داد و اضافه کرد: این میزان نسبت به سال گذشته که 563 هزارو 689 کیلو گر م بود 15 درصد افزایش نشان می دهد

وی علت اصلي افزايش توليدات زنبور عسل در سال 94 در مقايسه با سال ماقبل آن زمستان گذراني مناسب زنبورداران و تلفات کمتر آنها در زمستان سال گذشته، افزايش تعداد کلني هاي زنبورداري، تبديل کلني هاي بومي به مدرن و همچنين شرايط مساعد جوي در زمان شهد آوري و گرده آوري گلها و درختان عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی استا ن می گوید نژاد عمده اي كه در استان استفاده مي شود نژاد مدا « Meda » و نژادهاي بومي مي باشد و در سالهاي اخير نژادهاي اصلاح شده مثل كارنيولا و کارنيکا مورد استفاده قرار گرفته اند .

این مقام مسول می افزاید همچنين در سال 94 فاز اول ايستگاه تکثير و اصلاح نژاد ( تلقيح مصنوعي) ملکه زنبور عسل استان در شهرستان ماهنشان به بهره برداري رسيد.

گفتنی است اين طرح در صورت تکميل قادر خواهد بود بيش از سه هزار فروند ملکه اصلاح شده در سال توليد نمايد.

همچنین زنبورداران استان داراي تخصص در زمينه پرورش زنبور عسل هستند و هم داراي تجربه به طوري كه 142 نفر از زنبورداران استان داراي تحصيلات فوق ديپلم و بالاتر هستند و مابقي زنبورداران نيز علاوه بر داشتن تجربه عملي در مراكز ترويجي جهاد كشاورزي و فني حرفه اي آموزش هاي لازم را كسب مي كنند .

رستمخانی با اشاره به حمايتهاي سازمان جهاد کشاورزي می گوید : تهيه رايگان طرح توجيهي ( در ظرفيت هاي 100، 150 و 200 كلني ) نظارت بر خريد تجهيزات واحد، تامين تسهيلات سرمايه درگردش، تامين تسهيلات براي خريد تجهيزات،حمايت از تشکيل و تقويت تشکل هاي زنبورداري خصوصاً زنجيره هاي توليد عسل يکي از اولويت هاي اين معاونت بوده و تلاش مي گردد در شهرستان هاي مختلف استان اين زنجيره ها تشکيل گردد که در اين راستا تا کنون مجوز فعاليت براي 5 پشتيبان در شهرستان هاي زنجان، سلطانيه، ايجرود، خدابنده و ماهنشان صادر گرديده است.

لازم به ذکر است حداقل ظرفيت اقتصادي براي پرورش زنبور عسل 100 کلني و حداقل تعداد کلني براي اخذ دفترچه ( مجوز) زنبورداري 40 کلني مي باشد.

زهرا کاظمی یکی از تولید کنندگان زنبور عسل در استان است او می گوید کوچ روبودن حرفه زنبور داری ونداشتن جای ثابت زنبورها علتی است که با عث شده بانکها برای اعطای تسهیلات در این عرصه سخت گیری می کنند.

وی افزود :گاهی زنبور داران برای اسکان کندوهای خود بایستی مبالغ قابل توجهی پرداخت کنند در حالیکه درتمام دنیا باغداران وزارعین بخاطر عمل گرده افشانی خود از این موضوع استقبال می کنند.

مدیر امور طیور زنبور عسل استان زنجان نیز در مورد تولید عسل در زنجان گفت : اقلیم مناسب و امکان جابجایی کندوهای عسل و استقرار آنها در دامنه هایی پرگل طارم شرایط مناسبی را برای پرورش زنبور عسل فراهم می کند

وی همچنین در مورد زمستان گذرانی زنبور عسل می گوید:زنبورداران بزرگ کندوهایشان را در فصول سرد سال به مناطق گرمسیر کشور منتقل می کنند اما خرده زنبور داران استان از شیوه خواب زمستانی استفاده می کنند.

این مدیر مسئول در مورد اعطای تسهیلات به زنبورداران می گوید :روش های اعتباری که در اختیار سازمان قرارمی گیرد بخشی از آن برای توسعه وترویج زنبورداری اختصاص داده می شود و در این بخش زنبورداران بیشتر درقالب شرکت های پشتیبان می توانند از تسهیلات استفاده کنند

مدیر امور طیور زنبور عسل استان زنجان با اشاره به مشکلات پیشرو این حوزه می کوید : بیماریهای زنبور همچون بیماری های ویروسی مانند کنه ونزما وهمچنین سمپاشی های بی رویه باغات که موجب مرگ ومیر زنبوران می شود دیگر مشکلات پیشرو ی این حوزه است

وی با بیان اینکه کشور ما جزو ده کشور اول دنیا در تولید عسل است می افزاید : باتوجه به مصرف سرانه ی داخلی و همچنین صادرات این محصول به خارج از کشور باید تولید کنونی را افزایش دهیم


انتهای پیام/س

برچسب ها: تولید ، عسل ، شیرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.