رئیس کل بانک مرکزی گفت: تعامل و برقراری ارتباط بانک‌ها و نهادهای پولی و تسویه بین‌المللی توسعه الکترونیکی نظام کشور گرچه شگفت بوده اما در محیطی بسته و گلخانه‌ای بوده است.

نهادهای پولی و تسویه بین‌المللی در محیطی بسته و گلخانه‌ای بودهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: در آستانه برجام هستیم و همواره این اتفاق بزرگ با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش و همت مذاکرات وزیر امور خارجه و با هدایت‌های ارزشمند رئیس جمهور حاصل شده و ظرف چند روز آینده شاهد رسمیت و اعلام برجام خواهیم بود.

وی افزود: این اتکا نقطه عطفی در توسعه کشور است و در نظام بانکی نقش بسیار مهمی دارد و از طرفی نظام بانکی در شرایط تحریم فشارهای زیادی را تحمل کرده و امیدواریم بعد از اجرای برجام نقش موثر و ارزشمندی را در نظام بانکی کشور ایفا کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: نظام بانکی در شرایط تحریم به معنای برقراری ارتباط با واحدهای بین‌المللی است و از طرفی نظام بانکی کشور، بیش از یک دهه است که از قافله تحولات بین‌المللی در زمینه تحولات خرد به دور است.

سیف با اشاره به چالش‌های نظام بانکی گفت: در واقع دو چالش اصلی مقابل مختصات نظام بانکی قرار دارد و همواره تعامل و برقراری ارتباط بانک‌ها و نهادهای پولی و تسویه بین‌المللی توسعه الکترونیکی نظام کشور گرچه شگفت بوده اما در محیطی بسته و گلخانه‌ای بوده و هزینه‌های زیادی را هم تحمیل کرده که در این محیط بسته و بدون ارتباطات اقدامات انجام شده است.

وی گفت: توسعه نظام پرداخت الکترونیکی کشور گرچه با دستاورهای شگفتی همراه بوده اما این رشد در محیطی بسته به وجود آمده که هزینه‌های زیادی را برای ما تحمیل کرده به طوری که در این محیط بسته بدون ارتباط و استفاده از تجربیات بین‌المللی قوانین و مقرراتی بر نظام پرداخت حاکم شده که بانک مرکزی را دچار افت و خیزهایی کرده است.

سیف در ادامه با بیان اینکه به نیازهای واقعی کسب و کار و بخش واقعی بازار توجهی نشده افزود: وارد رقابتی شدیم که به هیچ وجه منجر به پیشرفت نظام بانکی نشد و گاها تصمیماتی گرفته شد که نتایج آن منجر به هزینه برای نظام بانکی کشور شد.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: ایجاد رقابت و کسب شهرت در تعداد و نصب TUF (بانکداری الکترونیک) نه تنها هیچ توجیه اقتصادی نداشت بلکه موجب افزایش هزینه‌ها در حوزه فناوری شد.

وی بیان کرد: امروز در آستانه برجام هستیم و با شکسته شدن سدها مسیر آینده روشن می‌شود و از طرفی هر چند در این مدت در بخش تکنولوژی سرمایه‌گذاری کردیم اما دستاوری حاصل نشد.

سیف تصریح کرد: نباید در این مسیر تک‌روی کرد بلکه باید بتوانیم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش خود را در نظام بانکی ایفا کرده و به پیشرفت‌های مالی در این حوزه نائل شویم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار