در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی طرح ستاره‌دار کردن خودروها پرداخته شد.

کاکایی: وزارت صنعت با طرح ستاره‌دار کردن خودروها در صدد است تا خودروسازان را تحت فشار قرار دهدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع ارزیابی خودروها با ستاره با حضور "امیرحسن کاکایی" استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و "فربد زاوه" کارشناس صنعت خودرو در گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 19 دی ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه امیرحسن کاکایی استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این سؤال که بر اساس طرح ستاره‌دار کردن خودروها 66 درصد خودروهای ما  یک ستاره دریافت می‌کنند و آیا این برای صنعت خودروسازی  ما که 50 سال قدمت دارد بد نیست اظهار داشت: هنوز اتفاق خاصی رخ نداده بلکه وزارت صنعت معدن و تجارت سعی کرده از دیدگاهی که در آن کلمه منفی به کار می‌بردیم به سمت یک کلمه کیفی برویم چون واقعیت این است که کیفیت درجه‌بندی دقیقی ندارد بلکه محدود است.

** مشکلی که در صنعت‌خودرو داریم نوسان کیفیت است

وی اضافه کرد: ستاره امتیاز کیفی را به کلیت تولید یک محصول می‌دهند و مشکلی که هم اکنون در کشور داریم این است که نوسان کیفیت ما خیلی بالا است به این معنا که خیلی وقت‌ها افرادی داریم که از کیفیت خودرو داخلی راضی هستند ولی متأسفانه  افرادی از کیفیت این خودروها راضی نیستند و اشکال این قضیه عدم تحت کنترل تولید کیفیت است و نه لزوماً خود کیفیت

استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: به دلیل اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده با سرمایه‌گذاری کمی که  روی نوسازی خطوط و همچنین نوآوری و ارائه محصولات جدید روبرو بودیم.

** وزارت صنعت با طرح ستاره‌دار کردن خودروها سعی دارد تا خودروسازان را ترغیب کند تا کیفیت خود را بالا ببرند

کاکایی با تاکید بر این که کیفیت یک مفهوم نسبی است ادامه داد: برخی از خودروهای ما باید بدون  ستاره باشند و باید قبول کنیم که یک سری خودروهایمان قدیمی شده و ما هر چقدر هم روی کیفیت آن‌ها کار کنیم نیاز فعلی جامعه را نمی‌تواند پاسخگو باشد علی‌القاعده وزارت صنعت به دنبال این است که به تدریج به خودروسازان فشار بیاورد و امیدوار باشد که با فشاری که از طریق امتیازدهی ایجاد می‌کند آن‌ها را ترغیب کند ضمن بالا بردن کیفیت در محصولات خود نیز نوآوری داشته باشند.

وی درباره این که آیا این طرح جدید می‌تواند تغییراتی را در کیفیت خودروها ایجاد کرد گفت: همیشه باید انتظار داشته باشیم که کیفیت خودروها بالا برود چرا که بدون کیفیت رقابت معنی ندارد ولی امتیازدهی صرفاً یک روشی است که یک سری امتیازها را نمایان سازد و عواملی چون سرمایه‌گذاری و فناوری هستند که باید در صنعت خودرو برای آن‌ها فکری داشته باشیم و بر این اساس است که ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا جهشی را در صنعت خودروسازی‌مان شاهد باشیم.

در ادامه این بحث فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو نیز در پاسخ به این سؤال که آیا با اجرای طرح ستاره‌دار کردن خودروها می‌توان انتظار داشت که کیفیت آن‌ها نیز بالا برود اظهار داشت: بحث امتیازدهی به خودروها بحث جدیدی نیست و ده پانزده سال است که در کشور شروع شده و صنعت خودرو از معدود آیتم‌هایی است که در سال‌های گذشته نسبت به آن شبیه بازارهای جهانی رفتار کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم تا بر این اساس خدمات‌دهی و کیفیت تولیدات را ارزیابی کنیم.

وی با بیان این که گزارشات ارائه‌شده در حوزه کیفیت تولیدات و ارائه خدمات گزارشات قابل استنادی است گفت: علی‌رغم این موضوع این سؤال مطرح می‌شود که چه چیزی قرار است نتیجه این گزارشات شود چرا که ما اگر بخواهیم در بازار ایران به خودروهایمان ستاره بدهیم آیا نمره کیفی پایین منجر به این خواهد شد که مشتری حق انتخاب دیگری داشته باشد؟ لذا این تیپ گزارش‌ها بیشتر گزارش‌های اطلاعاتی انسانی هستند به این منظور که نشان دهند وضعیت خودروهای داخل در چه حالتی قرار دارد.

مهمان حاضر در برنامه گفت: امروز در بازار ما امکانات بسیار محدود است. تنوع امروز در این بازار در حال افزایش می باشد؛ بازاریی ها کلماتی همچون کیفیت را به کار می برند تا بر افکار عمومی و جنبه روانی خریدار تاثیر بگذارند.  

مهندس زاوه مهمان تلفنی گفتگوی ویژه خبری امشب در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر کیفیت محصولات توسط اداره استاندارد گفت: کیفت تاثیری از قیمت و مشخصات کلی اتوموبیل است، مشتری برهمین مبنا خرید می کند. اگر بنا است که این موارد بر کیفیت محصول تاثیر بگذارند باید بازار آزاد کنترل شود. من به شدت با قیمت گذاری شورای رقابت در محصولات مخالفم. 

رضوا شیوا رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر درست بودن قیمت گذاری اتوموبیل ها توسط شورای رقابت گفت: خودروهایی که داریم باید از لحاظ استاندارد ارتقا پیدا کنند. در دنیا یک مبلغ برای حداقل ده نوع خودرو وجود دارد  که قدرت انتخاب را به خریدار می دهد اما در کشور ما این گونه نیست یک قیمت تنها برای یک خودرو است و قدرت انتخاب به هیچ وجه برای خریدار وجود ندارد ما امروز امکانات نداریم، به نظر من باید برخی خودروها فقط مجوز تردد در شهر را دریافت کنند و بعضی دیگر مجوز تردد در شهر و خارج را. ما باید کاری کنیم اداره استاندارد کیفیت محصولات را افزایش دهد امروز خودروهای ما پس از یک ماه کارکرد دچار مشکلات اساسی می شوند. 
 
وی ادامه داد: استانداردسازی خودروها باید توسط سازمان استاندارد باشد که به نظر می رسد در این کار کوتاهی می کنند. 

میهمان حاضر اظهار داشت: مشکل صنعت خودروسازی ما کیفیت کل محصول است ما کیفیت طراحی خودرو را رعایت می کنیم. مثلا سرعت ماکسیسمم برای نجات در تصادف 65 کیلومتر است که در خودروهای ما رعایت می شود در مورد ایمنی محصولات اداره استاندارد به هیچ وجه کوتاه نمی آید.  

دکتر شیوا تصریح کرد: شورای رقابت برای رقابت است و نه قیمت گذاری در همه جای دنیا بازارهای غیرطبیعی و طبیعی وجود دارد اما در ایران بازار داخلی کاملا انحصاری و غیرطبیعی است. شورای رقابت مجبور به تدوین قیمت می شود. 

زاوه گفت: اگر ما سازمانی را درست کنیم که کیفیت اتوموبیل ها را بررسی کند، این کار درست نیست خودروسازان نسبت به ایجاد شرایط کیفیت ستاره ای نباید واکنش نامطلوب نشان دهند.  

مهمان حاضر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گذاشتن ستاره برای کیفیت اتوموبیل ها درست است یا خیر و این که هم اکنون 66 درصد خودروهای ما استاندارد نیستند گفت: ما تمایل به رضایت مردم داریم. این گفته شما نشان از صداقت و تبلیغ ماست. این نوع برخورد انتقاد را راحت تر می کند کمی شفافیت در بازار با ستاره گذاری قیمت خودروها به وجود می آید لزوما غیرانحصاری بودن به معنای بالا رفتن کیفیت نیست.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۰ دی ۱۳۹۴
طرحی برای کلاه گذاشتن بر سر مردم !!هر از چند مدتی ، دم از حمایت از مصرف کننده و کنترل کیفیت و .... میزنند اما جای تعجب است همیشه بر عکس شده و با بالا رفتن قیمتها ، کیفیتها هو افت میکند ! تنها چیزی که از اقتصاد و مدیریت تولید میدانند افزایش قیمتها به بهانه کاهش ضرر تولید کننده است !! و تنها علمی را که بلد نیستند افزایش بهره وری با تغییر شیوه تولید و ابداع در روشهای صحیح مدیریتی است!!بارها و بارها از رشد کیفی محصولات تولیدی شنیده ایم اما هیچ وقت چیزی بجز بالا رفتن قیمتها و تنزل کیفیت چیزی ندیده ایم !! پرایدی که مربوط به سی و اندی سال است نه تنها از نظر کیفی رشد نداشته ، عقب گرد هم داشته جای خجالت است که حتی به آنتن برقی پراید هم رحم نکردن و در عصری که دیگر داشتن گیرنده ماهواره ای جز آپشنهای معمولی خودرو هست؛ ضبط سی دی دقیانوسی پراید رو هم حذف کردند و یا داشتن کولر را جزء آپشنها حساب میکنند!! دایه عزیز تر از مادر !!؟ بگو ببینیم تا کنون بعد از تولید ( ببخشید مونتاژ) پراید بعداز چند دهه چه تغییرات اضافی بر روی آن انجام شده که باعث رضایت مردم شده باشد ؟ کاش آنقدر جرات داشتیم که بتوانیم ضعف های خود را بپذیریم و هر کسی را با رابطه بعنوان مدیر انتخاب نکنیم و از هر کسی در جایگاه واقعیش استفاده کنیم !! افسوس........!!!
آخرین اخبار