رییس مرکز بهداشت استان قزوین با اشاره به اینکه مصرف نمک در کشور و استان سه برابر بیش از نیاز روزانه بدن است، گفت: مصرف بیش از حد نمک زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران جوان از قزوين؛ دکتر سید سعید اسکویی  افزود: میانگین نیاز روزانه نمک در هر فرد سه تا پنج گرم است، در حالیکه براساس آمارها مردم کشور ما 10تا 15 گرم یعنی سه برابر بیش از نیاز بدن نمک مصرف می کنند.

وی اضافه کرد: استفاده از نمکدان در سفره، مصرف نمک در هنگام پخت غذا و وجود نمک در میوه ها، سه منبع ورودی نمک به بدن است که می توانند عامل بیماری های فشار خون، قلبی و عروقی و برخی از سرطان ها باشد.

اسکویی ادامه داد: صنایع غذایی بسته بندی شده ای مانند رب گوجه فرنگی، سوپ های آماده، کنسروهای گوشت و سیب زمینی سرخ شده نیز همگی تقریبا پرنمک هستند و مصرف آنها نیز موجب افزایش فشار خون می شود.

وی گفت: همچنین درصد قابل توجهی از نمک دریافتی ایرانیان از طریق نان است، از اینرو مصرف نان کم نمک و پرهیز از مصرف غذاهای آماده، فست فودها، سس های چرب و تنقلاتی مانند چیپس باید در دستور زندگی روزانه قرار گیرد.

اسکویی خاطرنشان کرد: نمک همچنین موجب می شود بدن مایعات را در خود نگه دارد و در اثر افزایش حجم خون، قلب با شدت بیشتری کار کرده و بیهوده مقادیر زیادی آب را پمپاژ کند.

وی کاهش مصرف نمک را مقرون به صرفه ترین راه حل کاهش فشار خون دانست و گفت: میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از پنج گرم در روز در افراد و در بیماران قلبی و عروقی و مبتلا به فشار خون بالا باید کمتر از سه گرم در روز باشد.

رییس مرکز بهداشت استان قزوین، اصلاح سبک تغذیه در افراد را لازم دانست و افزود: این امر نیازمند افزایش دانش سلامت مردم و بکارگیری آن است و در این میان زنان بهترین ظرفیت برای تغییر و اصلاح فرهنگ تغذیه در خانواده ها هستند.

انتهاي پيام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.