رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور گفت: پس از حذف سهمیه بندی و تک نرخی بنزین، نیازی به استفاده از کارت سوخت وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن حاج‌محمدرضا رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در نشست خبری درباره طرح برند سازی جایگاه های عرضه سوخت، افزود: طرح کارت و سامانه هوشمند سوخت از سال 1386 آغاز به کار کرد و قرار بود این طرح فقط تا پایان همان سال و با هدف جمع آوری اطلاعات و آمار اجرا شود، اما اجرای آن 9 سال به درازا کشیده و تاکنون ادامه یافته است.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور تصریح کرد: در ابتدا ادعا می شد که تجهیزات این سامانه از کشورهای اروپایی و ژاپن تامین می شود، اما در زمان اجرا مشخص شد که از چین وارد شده است.

حاج محمدرضا با انتقاد از تحمیل هزینه های اجرای این طرح بر جایگاه داران، اضافه کرد: در ابتدا، هزینه های اجرا را شرکت های ذیربط دولتی تامین می کردند، اما پس از گذشت یک و نیم سال، هزینه ها را به جایگاه داران تحمیل کردند.

موافق با آزادسازی بنزین و مخالف با محدودیت عرضه

وی با بیان اینکه پس از حذف سهمیه بندی و تک نرخی بنزین، نیازی به استفاده از کارت سوخت وجود ندارد، اضافه کرد: ما با آزادسازی نرخ بنزین موافقیم، اما با محدودیت در عرضه سوخت مخالفیم.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور به مشکلات استفاده از کارت سوخت نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از کارت سوخت در جایگاه ها زمانبر بوده و سبب اتلاف وقت می شود.

حاج محمدرضا ادامه داد: در هر سکو، یک کارت آزاد سوخت استفاده می شود که سبب ایجاد صف و طولانی شدن زمان سوخت گیری می شود.

وی افزود: تهیه کارت سوخت آزاد برای جایگاه داران هزینه دارد به طوری که برای هر کارت 10 هزار لیتری باید یکصد هزار ریال به شرکت ملی پخش پرداخت کنند.

 لزوم توجه به کیفیت سوخت به جای ظاهر پمپ بنزین ها

وی با بیان اینکه انجمن های جایگاه داران از جزئیات طرح برند سازی پمپ بنزین ها اطلاعی ندارند، گفت: برند سازی تنها به توجه کردن به ظاهر پمپ بنزین ها خلاصه نمی شود، بلکه باید کیفیت سوخت ارائه شده نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: در سایر کشورها، شرکت های گوناگون انواع مختلف بنزین را عرضه و بدین ترتیب متشتریان از میان آنها انتخاب می کنند.

حاج محمدرضا به برند سازی در هند اشاره و اضافه کرد: چندی پیش شرکت بین المللی شل یک برند پمپ بنزین را در کشور هند راه اندازی کرد که بدلیل کیفیت بالای سوخت، خودروها صف های چندکیلومتری تشکیل دادند و ساعت ها منتظر ماندند تا با بنزین با کیفیت این شرکت سوخت گیری کنند.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور اضافه کرد: به دلیل کیفیت پایین سایر انواع بنزین در هند، مشتریان از بنزین عرضه شده توسط شل استقبال کرده بودند.

حاج‌محمدرضا در خصوص موضوع برندسازی جایگاه‌های سوخت که مدتی پییش توسط وزیر نفت مطرح شد گفت: موضوع صرفا عوض کردن وضعیت شکلی یک جایگاه و نصب یک تابلو نیست، بلکه در برندسازی باید برند ها بر سر کیفیت محتوا و محصولی که به مردم ارئه می‌کنند رقابت کنند، ولی زمانی که ما فقط یک تولیدکننده داریم و در نهایت دو نوع بنزین یورو2 و یورو4 که آن‌هم به صورت محدود توزیع می‌شود، چطور می توان برند سازی کرد؟

وی در ادامه بیان این که 630 جایگاه سوخت مجوز اضافه شدن به مجموعه های جایگاه های کشور را دریافت کردند، گفت: بر اساس آخرین آمار 630 جایگاه مجوز اضافه شدن به مجموعه را دریافت کردند که باید تا پایان سال 95 کار خود را به اتمام برسانند، که در حال حاضر میزان پیشرفت این جایگاه‌ها متفاوت است.

حاج‌محمدرضا افزود: طبق اعلامی که شرکت ملی نفت به جایگاه‌های در حال احداث داشته است، جایگاه‌هایی که تا 25 درصد پیشرفت در عملیات احداث داشته‌اند باید تا پایان سال 95 پروژه‌های خود را تکمیل، و آنهایی که هیچ پیشرفتی در ساخت نداشتند باید حداقل خود را به بالای 25 درصد برسانند که در صورت عدم تحقق در زمان مقرر مجبور خواهند بود جایگاه های خود را در قالب یکی از برندها به بهره‌برداری برسانند.

مردم به دنبال بنزین ارزان و با کیفیت هستند

حاج محمدرضا با بیان اینکه منظور وزارت نفت از برندسازی را نمی دانیم، ادامه داد: ما از جزئیات آگاهی نداریم و هنوز مشخص نیست که قرار است فقط ظاهر جایگاه ها تغییر کند و یا کیفیت سوخت نیز تغییر می کند.

وی با بیان اینکه مالکان خودروها دنبال ظاهر پمپ بنزین ها نیستند، اضافه کرد: هیچ کس حاضر نمی شود که برای ظاهر زیباتر یک پمپ بنزین، پول بیشتری پرداخت کند.

قیمت بنزین به فوب خلیج فارس نزدیک است

حاج محمدرضا در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش قیمت نفت در بازار اشاره و اضافه کرد: به دلیل کاهش قیمت نفت، نرخ بنزین در داخل کشور به قیمت بنزین در فوب خلیج فارس نزدیک شده است.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: البته تا زمان عرضه در جایگاه ها، هزینه هایی مانند هزینه حمل به آن اضافه می شود.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی شرکت های خارجی نیز حاضر نیستند که بنزین لیتری 20 هزار ریال را به ایران آورده و لیتری ده هزار ریال عرضه بفروشد.

حاج محمدرضا گفت: در صورتی که نرخ بنزین شناور شود و شرکت های خارجی بتوانند بنزین با کیفیت مختلف را عرضه کنند، امکان اجرای آن وجود خواهد داشت.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور افزود: مردم در صورتی از یک برند خاص استقبال می کنند که آن برند بتواند بنزین با کیفیت را ارائه کند.

جایگاه‌داران در مرز ورشکستگی

حاج محمدرضا با بیان اینکه بیشتر جایگاه های عرضه سوخت، زیان ده بوده و در مرز ورشکستگی قرار دارند، گفت: هزینه های اداره جایگاه ها بسیار زیاد است و فقط تعداد معدودی از جایگاه ها می توانند سودآوری خوبی داشته باشند.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور ادامه داد: براساس گزارش ها بیش از نیمی از جایگاه ها به دلیل نداشتن درآمد کافی تمایل دارند که پمپ بنزین خود را تعطیل کنند.

وی درباره ادعای عرضه مکمل های سوخت در پمپ بنزین ها، گفت: عرضه این مکمل ها در پمپ بنزین ها ممنوع شده و در تهران ارائه نمی شوند.

حاج محمدرضا افزود: البته شاید در شهرستان ها هنوز برخی پمپ بنزین ها به ارائه مکمل ها ادامه دهند، اما براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی، بنزین های تولیدی در کشور از کیفیت لازم برخوردار بوده و نیاز به مکمل ندارد.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت با بیان این که میزان تبخیر فرآورده ای که توزیع می‌شود، برای شهرهای بزرگی مثل تهران بیش از آن چیزی است که شرکت ملی نفت پرداخت می‌کند گفت: بنزین یورو4 نسبت به بنزین یورو2 بسیار فرار تر است و حتی در زمان تخلیه آن جایگاه توسط نفت کش، نفس کشیدن در محدوده تخلیه سخت می‌شود، در حالی که این گاز بنزینی که در هوا منتشر می‌شود، بنزینی است که ما بابت آن هزینه پرداخت کردیم و قسمتی از هزینه آن (معادل 4.5 لیتر در 1000 لیتر) توسط شرکت ملی نفت پرداخت می‌شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۸ دی ۱۳۹۴
علت زيانده بودن جايكاههاو كيفيت بايين بنزين،بازهم دولتي بودن سيستم عرضه بنزين ازتوليد تاعرضه انست.راه حلها١-اجازه تاسيس بالايشكاههاي خصوصي ٢-بمب بنزينها بايدعامل فروش بنزين يك بالايشكاه مشخص باشند٣-اجازه به بخش خصوصي براي واردات بنزين وفروش درجايكاههاي خاص ٣-دولت فقط نظارت كند.
آخرین اخبار