معاون امور آب و خاک جهادکشاورزی اصفهان گفت: تا پایان سال 94 کمتر از ۱۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حمیدرضا باقرصاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب داشتیم، اظهار کرد: تا پایان سال جاری پیش بینی می‌شود ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.

وی پیرامون اجرای پروژه‌های مختلف با هدف افزایش راندمان آبیاری، افزود: در طرح ساماندهی آبیاری با نوارهای تیپ پیش‌بینی می‌شود که ۹۰ درصد راندمان آبیاری و تنها پنج درصد اتلاف داشته باشد.

مسئول اداره تجهیز و نوسازی جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به صرفه‌جویی یک میلیارد مترمکعب آب با اجرای شیوه‌های نوین آبیاری در اصفهان، بیان کرد: ۷۰۰ هکتار از مزارع گندم و جو در استان اصفهان با روش تیپ آبیاری می‌شوند.

وی اضافه کرد: در این شیوه نوارهای تیپ از جنس پلی‌اتیلن با روزنه‌های 10، 20 و یا 30 سانتی‌متری برای آبیاری استفاده می‌شود که 90 تا 95 درصد بهره‌وری آب دارد، میزان بهره‌وری آب در شیوه بارانی 75 درصد است، اما این روش با درصد بهره‌وری بالا می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای سایر روش‌های آبیاری باشد.

باقرصاد تصریح کرد: البته این شیوه تاکنون برای گیاهان ردیفی بهره برداری می‌شد و قرار است برای 700 هکتار از مزارع گندم و جو در استان اصفهان استفاده شود.

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی در استان، گفت: 90 درصد از پروژه‌های اجرای شبکه‌های فرعی 3 و 4 و پروژه‌های تسطیح لیزری در شرق اصفهان انجام می‌شود.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: با روش آبیاری تیپ، ۶۰ تن سیب زمینی در هر هکتار در یکی از شهرستان‌های استان تولید شد.

وی با اشاره به طرح‌های کوچک تامین آب، تصریح کرد: در سال گذشته ۲۲۰ میلیون مترمکعب استحصال آب و سه هزار و ۱۰۰کیلومتر لوله‌گذاری اجرایی شد.

باقرصاد در خصوص پروژه‌های اجرایی در مدیریت آب و خاک تا پایان سال گذشته، گفت: 50 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان با اعتبار ملی و استانی تا پایان سال 1393 در راستای پروژه‌های شبکه‌های آبیاری درجه 3 و 4 به کانال‌های بتنی درجه 3 و 4 مجهز شدند.

وی ادامه داد: همچنین چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر کانال آبیاری فرعی و ۸۵ هزار هکتار آبیاری تحت فشار با اعتبار ملی و استانی انجام شده است.

معاون امور آب و خاک جهاد کشاورزی استان اصفهان به وجود 6 هزار قنات در استان اشاره کرد و بیان داشت: از این تعداد 4 هزار و 500 قنات فعال است در سال گذشته یک هزار و ۴۸۰ احیا و مرمت شد .

وی اضافه کرد: 50 رشته قنات ملی استان با اعتباری 15 میلیارد ریال در سال جاری مرمت و بازسازی می‌شود.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: همچنین تسطیح لیزری با حجم عملیات ۲۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در مدت دو سال اجرایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: احداث جاده بین مزارع، احداث کانال و تسطیح اراضی در 14 هزار هکتار از راضی سنتی استان که با آب چاه و قنات آبیاری می‌شوند، تجهیز 38 هزار هکتار از اراضی مردن که با منابع آبی رودخانه و کانال‌های درجه 1 و 2 آبیاری می‌شوند، لوله‌گذاری 3 هزار و 100 کیلومتر برای آبیاری اراضی و احداث 4 هزار و 900 کیلومتر کانال آبیاری فرعی از جمله اقدامات و طرح ‌های انجام شده سازمان جهاد کشاورزی در سال 1393 به شمار می‌رود.

باقرصاد بیان کرد: اجرای آبیاری تحت‌ فشار برای 13 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان با اعتبار 650 میلیارد ریال در سال جاری برنامه‌ریزی شده که تاکنون 7 هزار هکتار از آن انجام شده، همچنین اجرای تسطیح لیزری 5 هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار 70 میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد که 3 هزار هکتار از آن تا کنون اجرا شده است.

وی افزود: 7‌ هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار 24 میلیارد ریال برای اجرای شبکه‌های آبیاری فرعی 3 و 4 برای سال جاری در نظر گرفته شده که تا کنون 5 هزار هکتار از آن انجام شده است.

معاون امور آب و خاک جهادکشاورزی اصفهان با بیان اینکه ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار استانی داریم، خاطرنشان کرد: هزینه تمام این طرح‌ها از اعتبارات ملی تامین می‌شود، البته اعتبارات استانی نیز پیش‌بینی شده و کارها پیش می‌رود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.