دانشجویان دانشکده هنر و معماری عدم حمایت دانشگاه خود را ترس از تقبل هزینه‌ها از سوی مسئولان دانسته و اجرای عموم برای گروه منتخب را اتفاق خوبی قلمداد کردند.

ترس از تقبل هزینه‌ها ازسوی دانشکده هنر و معماری/30شب اجرای عموم برای برگزیدگان جشنواره بارانحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها اسم جشنواره‌های زیادی به  گوش می‌رسد و خبرها در این مضامین سریع انتقال پیدا می‌کنند. بعضی افراد برای چندمین بار و تعدادی هم برای اولین بار پا در عرصه جشنواره‌ها می‌گذارند و آثار خود را شرکت می‌دهند. اما همیشه این دغدغه برای اشخاصی که پختگی لازم را ندارند، وجود دارد که آنها  می‌بایست از کجا شروع کنند؟ این افراد همان دانشجویان مستعد تئاتر هستند که هیچ حامی ندارند و به دنبال یک روزنه برای پیشرفت هستند.

حال این حمایت از طرف کمپانی باران مهیا شده که با برگزاری اولین جشنواره هفتگی تئاتر دانشگاهی باران متقاضیان خود را پیدا کرده است. جشنواره تئاتر باران هر دوره از میان دانشگاه‌های مختلف هنرجویانی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند، ثبت نام بعمل می‌آورد که این بار قرعه بنام دانشکده هنر و معماری آزاد اسلامی افتاد.

دانشکده‌ای که از هرگونه حمایتی سرباز زد و دانشجویانش مهر تایید را بر روی آن زدند که حتی  نگذاشته‌اند یک پوستر هم بر روی دیوارها نصب کنند! حتی از تقبل هزینه‌ها عقب کشیده‌اند و هیچ روی خوشی نشان نداده اند. هر جشنواره و طرحی در ابتدای خودش دچار نقص‌هایی است که این امر هم مستثنی از بقیه نیست.

جشنواره تئاتر باران با توجه به اولین دوره برگزاری خود دچار ایراداتی بوده است که می‌توان به تسریع فراخوان‌ها و زمان اندک آن اشاره کرد زیراکه بسیاری متوجه آن نشده‌اند و جای ماندند!

اما از همه این‌ها گذشته برنده این جشنواره بهترین جایزه خودش را از طرف کمپانی باران بمدت 30 شب برای اجرای عموم می‌‎گیرد که این خود باعث ایجاد همان روزنه امید و راهی به سوی پیشرفت خواهد بود. 

همه این موضوعات دست به دست هم داد تا نظر چند تن از اعضای شرکت کننده را در این زمینه بپرسیم تا بیشتر از تاثیر این جشنواره و همکاری نکردن دانشکده هنر و معماری از زبان خودشان بدانیم. همچنین هزینه‌ها و درآمد حاصل از فروش گیشه نمایش برایمان رفع شود. 

ماهانا نریمانی کارگردان نمایش زمین صفر که داستان یک پناهنده عراقی و اتفاقاتش را بیان می کند در خصوص این جشنواره گفت: فقط دو روز از ثبت نام آثار فرصت باقی مانده بود که توسط یکی از دوستان متوجه آن شدم و اقدام به ثبت نام کردم اما متاسفانه خیلی از دوستان متوجه این جشنواره نشدند و از رقابت جای ماندند.

وی افزود: این جشنواره به لحاظ اینکه به دانشجوها اهمیت داده می‌شود تا فرصتی در اختیار آنها گذاشته شود، خیلی خوب است زیراکه شرکت‌کنندگان همه در یک سطح هستند و به یک دید مورد بررسی قرار می گیرند. از طرفی در نظر گرفتن اجرای عموم برای گروه برگزیده اتفاق خوب و بزرگی است که یکی از رویدادهای این جشنواره تلقی می‌شود.

نریمانی با بیان اینکه زمان اجراها وقت مناسبی نبود، اظهار داشت: متاسفانه زمان اجراها ساعت یک بعداز ظهر بود و زمان مناسبی برای آن نبود و مردم بیشتر این ساعت را سرکار هستند و نمی‌توانستند بیایند و به تماشا بنشینند.

محمد عبدالوند کارگردان نمایش «رقص روی لیوان‌ها» که داستان یک مربی و شاگردش بنام شیوا را روی صحنه می‌برد و از دردهای جامعه می‌گوید در رابطه با تاثیر جشنواره بر هنرجویان تئاتر گفت: اگر جشنواره باران امسال به درستی مسیرش را دنبال کند قطعا بهتر از جشنواره تئاتر دانشجویی می‌شود زیراکه این امر در یک تماشاخانه خصوص اتفاق خوبی است و توانسته راهی را برای دانشجویان ایجاد کند.

وی در خصوص عدم همکاری دانشکده هنر و معماری مطرح کرد: هیچ فراخوان و یا پوستری از این جشنواره بر روی دیوارهای دانشگاه زده نشد و من از طریق صفحه اینستاگرام تئاتر باران متوجه شدم و ثبت نام کردم.

عبدالوند در راستای هزینه شرکت در این جشنواره عنوان کرد: برای ثبت نام مبلغ 50 هزار تومان دریافت کردند و قرار بر این شد تا هزینه گیشه را هم درصدی از آن به گروه تعلق گیرد که همه این ها در کنار هم با توجه به خصوصی بودن تماشاخانه معقول و مورد قبول است.

همچین فرانک فروتن کارگردان نمایش «من یه قهوه می خوام ...چیزی شبیه شکلات داغ» که راوی تئاتریان یک جشنواره و اتفاقات آن می شود، در خصوص نحوه شرکت خود در جشنواره گفت: متاسفانه دانشکده هیچ همکاری نکرد با این جشنواره و ما از طریق دوستان دیگر و صفحه های مجازی مطلع شدیم و لحظه آخر اقدام به ثبت نام کردیم. دلیل این عدم همکاری را نمی دانم اما انگار یک جورایی عدم اعتماد و یا احساس خطر بخاطر تقبل هزینه‌ها شاید دلایل کناره گیری مسئولان بود.

وی درباره تاثیر این جشنواره بر دانشجویان این عرصه بیان کرد:ایجاد و راه اندازی چنین جریانی برای دانشجو که او را وارد فضای حرفه‌ای می‌کند قطعا بی تاثیر نخواهد بود و از این موضوع نباید غافل شویم که فرصتی برای دیده شدن گروه و آثارشان هم ایجاد می‌شود که کمتر پیش می‌آید.

فروتن در خصوص هزینه‌ها و گیشه فروش نمایش عنوان کرد: جشنواره باران برخلاف جشنواره‌های دیگر برای شرکت در مسابقه از هر گروه 50 هزار تومان دریافت کرد و هزینه فروش گیشه را  هم به صورت درصدی بین خود و شرکت کنندگان قرار شد تقسیم کند. این را نباید فراموش کنیم که تئاتر باران خصوصی است و مسلما برگزاری این جشنواره‌ها هزینه‌هایی دارد. 


گزارش: نیلوفر جوانشیر


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار