روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت لندن نباید عربستان، متحد دیرینه و مورد اعتماد خود را فدای داشتن روابط بهتر با ایران کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: آخرین باری که وزیر امور خارجه عربستان سعودی به لندن سفر کرد، وزارت امور خارجه انگلیس با وی درباره حل اختلافات این پادشاهی با ایران- قدیمی ترین رقیب منطقه ای عربستان- گفتگو کرد.
 
"عادل الجبیر،" وزیر امور خارجه عربستان، پاییز برای اطمینان گرفتن از "فیلیپ هاموند،" وزیر امور خارجه انگلیس، درباره این که شراکت راهبردی و بلندمدت لندن و ریاض در نتیجه احیای روابط لندن با تهران تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت، به لندن سفر کرده بود.

در عوض این دیپلمات جوان سعودی از مقامات انگلیسی شنید که لندن قصد دارد از روابط جدید خود با تهران برای آشتی دادن این دو ابرقدرت منطقه ای استفاده کند. 
با توجه به اختلافات عمیق سیاسی و مذهبی که در دهه های اخیر میان ایران شیعه و عربستان سنی گسترش روزافزونی یافته است نمی توان تصور کرد دیپلمات‌های کارکشته وزارت امور خارجه انگلیس درباره اوضاع و روابط ایران و عربستان دچار سوء برداشت شده اند.

اما جبیر - به جای پاسخ مثبت به این درخواست انگلیس- با صراحت گفته بود که سعودی ها اصلا تمایل ندارند شکاف های خود را با تهران کاهش دهند.

وی همچنین هشدار داده بود تا زمانی که مقامات ایرانی آشکارا برای افزایش نفوذ خود در کشورهای عربی مانند یمن، عراق، سوریه و لبنان تلاش کنند، عربستان سعودی آرام نخواهد نشست.

شاید تصمیم عربستان سعودی در آخر هفته گذشته برای اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه، و نیز چهل و شش زندانی دیگر متهم به جرائم تروریستی منشأ بزرگ ترین بحران در روابط میان ریاض و تهران از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 بود؛ اما تنش های منتهی به این شکاف در چند ماه گذشته کاملا هویدا شده بودند.
در یمن، سعودی ها و متحدانش در خلیج فارس در بیش از یک سال گذشته سرگرم مقابله با نیروهای انصارالله مورد حمایت ایران بودند. انصارالهه قصد دارد کنترل کشوری را به دست بگیرند که عربستان سعودی آن را حوزه نفوذ منطقه ای خود قلمداد می کند.

چنین وضعیتی برای سوریه نیز صدق می کند. در آنجا سعودی ها از گروه های مخالفی حمایت می کنند که قصد دارند حکومت "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، متحد نزدیک سپاه پاسداران ایران- را سرنگون کنند. حتی تنش هایی میان ریاض و دولت مورد حمایت غربی های "حیدر العبادی،" نخست وزیر عراق، وجود دارد. با توجه به تنش های عمیق میان ریاض و تهران، امید زیاد داشتن به این که بتوان ایران و سعودی ها را متقاعد کرد اختلافاتشان را کنار بگذارند، بسیار ساده لوحانه خواهد بود.

در ضمن با توجه به این که روابط میان تهران و ریاض روز به روز خصمانه تر می شود، وزارت امور خارجه انگلیس به جای این که تلاش کند نقش یک میانجی را بازی کند، باید تصمیم بگیرد در این میان جانب کدام یک را بگیرد، ایران یا عربستان سعودی؟

با توجه به روابط بلندمدت اطلاعاتی، تجاری و دفاعی میان انگلیس و سعودی ها، باید پاسخ این سئوال کاملا روشن باشد. همیشه اختلافات عمیقی میان لندن و ریاض درباره موضوعاتی همچون حقوق بشر وجود داشته است.

اما زمانی که موضوع به دفاع انگلیس از منافع ملی اش در خارج و داخل کشور برمی گردد، سعودی ها- برخلاف تهران- بارها اثبات کرده اند متحدان قابل اعتماد و مؤثری هستند. حمایت عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از غرب- از جمله انگلیس- برای حفظ جریان ترانزیت نفت اهمیت بسیار زیادی دارد. تا کنون اطلاعاتی که سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی در اختیار انگلیس قرار داده است، بارها به لندن در خنثی کردن حملات تروریستی در این کشور کمک کرده است.
 
با این وجود- و حتی با توجه به این که بارها عربستان سعودی اثبات کرده که متحد قابل اعتمادی است- یک گروه بانفوذ از مقامات امور خارجه انگلیس معتقدند ایجاد روابط نزدیک تر با تهران بهتر از سعودی ها منافع بلندمدت لندن را تأمین خواهد کرد.

باید به خاطر داشت زمانی تلاش برای داشتن روابط بیشتر با ایران یک دیپلماسی خوب را شکل خواهد داد که این دیپلماسی به مراتب بهتر از اتحاد با متحدان امتحان پس داده‌ای همچون عربستان سعودی، از منافع انگلیس دفاع کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۷ دی ۱۳۹۴
آل سعود آینده ای ندارد و نابودی آن نزدیک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۷ دی ۱۳۹۴
عربستان سعودی در حال تجزیه است و این دست و پا زدن ها باعث نمیشه ارباب هاش برنامه شون و عوض کنند
آخرین اخبار