پس از خروج عناصر گروه تروریستی داعش از برخی شهرهای عراق، باستان شناسان برای حفظ آثار باستانی به این شهرها بازگشتند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت دیسکاوری، با بیرون رانده شدن گروه تروریستی داعش از شمال عراق، باستان شناسان اقداماتی را برای حفظ سایت های باستانی و کشف آثار گرانبهای غارت شده آغاز کردند.
این باستان شناسان موفق شدند بقایای اسکلت "نئاندرتال" را نزدیک غار "شانه‌در" در کردستان عراق کشف کنند. انسانهای نئاندرتال بیش از 40 هزار سال پیش در این بخش زندگی می کردند.

نئاندرتال ها گونه ای از انسانهای اولیه بودند که در اروپا و قسمت هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین سکونت داشتند. 

یک باستان شناس کُرد و دانشجوی دانشگاه "لیدن" هلند گفت: اگرچه گروه تروریستی داعش سایت های باستانی زیادی را نابود کرده و بسیاری از آثار گرانبها را به غارت برده است؛ اما چندین راه وجود دارد که باستان شناسان، نهادهای علمی و سازمان های دولتی و اجرایی در شمال آمریکا و اروپا به نجات این میراث گرانقدر کمک کنند.

وی همچنین به شدت از معامله کنندگان این آثار باستانی که از فروش میراث گرانبها سود می برند انتقاد کرد و از مقامات آمریکا و اروپا خواست مانع ادامه این مسئله شوند.

به گفته وی، پیش از حضور گروه تروریستی داعش در عراق در تابستان سال گذشته، دانشمندان 16 کشور مختلف حفاری و تحقیقات را در منطقه کردستان عراق انجام می دادند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار