رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: عملکرد در حوزه اقتصاد در ده سال گذشته مطلوب نبوده است.

ضرورت استفاده از نیروهای داخلی برای سرمایه گذاری در کشوربه گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در گردهمایی ائمه جمعه کشور که امروز سه‌شنبه (15 دیماه) که در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، گفت: در سال های گذشته آمار واردات رکورد زده است اما در سیاست اقتصاد مقاومتی تاکید بر سیاست‌های درون زا و برون‌گراست.

وی افزود: در سال های گذشته شاهد خروج سرمایه بودیم و فضای ایجاد شغل را برای کشورهای دیگر فراهم می‌کردیم اما باید فضا برای سرمایه‌گذاری در کشور به گونه‌ای باشد که از نیروها و سرمایه‌های داخلی استفاده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه با فضا سازی مانع ورود کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی شده بود اما این تحریم‌های ظالمانه به زودی لغو خواد شد.

وی افزود: باید در راستای اقتصاد مقاومتی فرهنگ اقتصادی ما تغییر پیدا کند. نگاه به اقتصاد نباید مبتنی بر نگاه آمده از غرب باشد، بین رشد اقتصادی و رشد معنوی باید رابطه هم افزا شکل بگیرد.

اظهار داشت: در نیمه راه چشم‌انداز بیست ساله هستیم و در 10 سال گذشته نظام عزم خودش را جزم کرده و گامهای مثبتی در مسیر رشد اقتصادی برداشته است.

وی در ادامه افزود: ما این هدف را اعلام کردیم که تا پایان 20 سال، رشد اقتصادی و علمی کشور به رتبه اول منطقه خواهد رسید اما مستلزم این کار، رشد اقتصادی 8 درصد است از این رو باید در شرایط فعلی میزان اهداف محقق شده را ارزیابی کنیم تا در بخشهایی که کاستی داشتیم ریشه یابی و تغییرات لازم ایجاد شود.

نهاوندیان با بیان اینکه بین برنامه‌ریزی و آرزومندی تفاوت وجود دارد، ادامه داد: وظیفه ما این است که طبیبانه مشکلات را ببینیم و برای آنها راه حل درنظر بگیریم زیرا عملکرد در 10 سال گذشته در حوزه اقتصاد مطلوب نبوده است چرا که قرار بود رشد اقتصادی به متوسط 8 درصد برسد ولی رشد متوسط 6/2 درصد شد، لذا اگر با متوسط 8 درصد حرکت کرده بودیم تولید ناخالص و درآمد سرانه دوبرابر می‌شد و بیکاری کاهش 2 درصدی را تجربه می‌کرد.

وی با بیان اینکه در عملکرد متصدیانه دولت در اقتصاد موفق نبودیم، گفت: نگاه ریشه یابانه به مشکل، تصمیم‌های کلان می‌طلبد از این رو در 10 سالی که گذشت هدف‌گذاری کرده بودیم تا در منطقه اول شویم.

نهاوندیان در ادامه گفت: در حال حاضر باید ارزیابی کنیم که سرعتمان چگونه بوده است، رقبایمان در گذشته چه وضعیتی داشتند و در حال حاضر به کجا رسیده‌اند، برخی کشورها مانند جمهوری آذربایجان، گرجستان، عربستان و ... در سالهای گذشته رشد بیش از 8 درصدی را تجربه کردند اما وضعیت ما نسبت به 10 سال گذشته بهتر نشده است البته دشمنان در طول این 10 سال وقتی دیدند نظام عزت‌مند ایران از حراست از حقوقش دست برنمی‌دارد و راهبرد خود را در حوزه اقتصاد پیش می‌برد، به اشکال مختلف تلاش کردند تا جلوی رشد پایدار در ایران را بگیرند.

وی در ادامه افزود: دشمنان با تحمیل تحریم‌ها دسترسی صادرکنندگان کالاهای ایرانی را به دنیا بستند اما ماباز نایستادیم البته آنها در مقابل عراق، لیبی و سوریه کارهایی را انجام دادند که موجب از بین رفتن زیر ساخت‌های آنها شد چرا که می خواستند نشان دهند که جهان اسلام برای کشورهایی است که وضعیت فقیری دارند .

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شاخص‌های کاهش بیکاری دستاورد خوبی نداشتیم، بیان کرد: باید با نگاه ریشه یابانه ساختار و سیاست‌های اقتصادی را تغییر دهیم از این رو مقام معظم رهبری هوشمندانه نگاه جدید اقتصادی را مبنی بر اقتصاد مقاومتی تبیین کردند البته مدل نگاه صادرات و واردات از طریق نفت موجب شد در سالهای گذشته در حوزه واردات به طور رسمی و غیررسمی رکورد زده شود.

نهاوندیان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی تأکید بر اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا دارند، ادامه داد: اقتصاد درون‌زا یعنی اینکه تکیه ما بر ذخایر و منابع خودمان باشد و شرایط کسب و کار و امنیت اقتصادی را به گونه‌ای تغییر دهیم که مردم در کشور احساس کنند که بهترین شرایط رشد را دارند.
 
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته شاهد خروج سرمایه از ایران بودیم، افزود: باید شرایط را به طوری تغییر دهیم که فضا برای سرمایه‌گذاری و استفاده از مغزها فراهم شود البته برنامه ششم مبتنی بر سیاست‌های اقتصادی است که رهبری به درون‌زا بودنش تأکید کرده‌اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: زنجیره‌های تحریم ظالمانه مانع حضور کالاها و خدمات ایرانی در بازارهای جهانی شده بود اما با هدایت مقام معظم رهبری و حمایت همه نهادها و دستگاه سیاست خارجی فعال به جایی رسیدیم که با لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبات ظالمانه اتحادیه اروپا و‌ آمریکا تحریم‌های مربوط به هسته‌ای لغو شوند.

نهاوندیان با بیان اینکه در بخش کشاورزی در سال 93 و 94 رشد پایدار پیدا کردیم، گفت: یکی از محورهای اصلی که مورد اهتمام نظام بوده است، بهره‌وری در حوزه آب بود که موجب ایجاد اشتغال شد و رشد بخش کشاورزی را به سطح قابل قبولی رساند. همچنین در بخش صنایع غذایی و دارو رشد اقتصادی خوبی را آغاز کرده‌ایم، اما در بخش ساخت و ساز رشد مطلوبی نداشتیم.

وی با بیان اینکه ما در مناطق مختلف اقلیمی و بخش‌های مختلف اقتصادی باید بر مبنای برنامه ششم توسعه به توازن برنامه‌ریزی دست پیدا کنیم، گفت: البته یکی از مشکلاتی که باید حل شود، توازن توزیع منابع در نقاط مختلف کشور است، از این رو باید در منابع و مصارف توازن پیدا کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از محورها در برنامه های دولت تاکید بر توسعه سواحل مکران، اتصال ترانزیت راه‌آهن و جاده‌ها و تاکید بر بهره گیری از ظرفیت‌های شرق و جنوب است، این اهداف بامذاکرات انجام شده تحقق یافته و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در راههای اقتصادی در کریدور شمال و جنوب فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد می‌کند.

نهاوندیان اظهار داشت: همچنین اقتصاد دانش‌بنیان که کمتر به سرمایه مالی اتکا دارد، بازدهی زیادی خواهد داشت از این رو در طول دو سال اخیر کارهای جدی انجام داده‌ایم و صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه‌های مناسبی را برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است.

وی در ادامه افزود: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رشد قابل توجهی داشته است و رشد آن در مقایسه با بخش‌های سنتی بالاتر رفته است، همچنین در بخش نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی فعال‌تر شده‌ایم.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: افق پیش‌رو افقی است که دولت باید بستر لازم برای سرمایه‌گذاری را فراهم و میدان کار را به مردم واگذار کند، زیرا ویژگی اقتصاد مقاومتی، مردمی بودن آن بوده و مستلزم آن است که فرهنگ عمومی در این راستا تقویت و آموزه‌های تشویق به کار و سرمایه‌گذاری و کسب رزق حلال در نظر گرفته شود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه نگاه به اقتصاد نباید مبتنی بر نگاه آمده از غرب باشد، ادامه داد: باید بین رشد اقتصادی و معنوی رابطه هم‌افزا شکل گیرد، اما متاسفانه در فرهنگ اقتصادی ما و دانشگاه‌ها همزیستی میان فرهنگ دینی و اقتصادی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای داشتن رشد پایدار اقتصادی باید رشد معنوی مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید بحث‌های اقتصادی در نمازجمعه‌ها مورد توجه جدی نمازگزاران قرار گیرد.

نهاوندیان  گفت: تبدیل کردن رشد اقتصادی 8.6- درصد به رشد اقتصادی 3 درصد گامی در مسیر صحیح تولید است. البته باید این گام‌ها دنبال شود تا به هدف رشد 8 درصدی برسیم. البته این اقدام لوازمی نیاز دارد تا رشد مستمر و همه‌جانبه فراهم شود. اما ما در داخل مرتبا از یکدیگر عیب‌جویی می‌کنیم درحالیکه این راهی نیست که مقام معظم رهبری از ما می‌خواهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر الگوی منطقه است، اما کسانی به دنبال این هستند که در کشور شکاف ایجاد کنند، گفت: تفاوت نظر طبیعی است، لذا فضا را باید فضای گفتگوی مشفقانه و دلسوزانه به همراه وحدت قلبی قرار دهیم.

نهاوندیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری با هوشیاری سال 94 را به نام "دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی" اعلام کردند، اکنون تا پایان سال چندماهی باقی نمانده و دولت به عنوان خدمتگزار مردم همیشه آماده است تا سخنان را بشنود و برای اصلاح سیاست‌ها گام بردارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان یکی از ائمه جمعه به اظهارات نهاوندیان مبنی بر اینکه مباحث اقتصادی باید مورد توجه نمازگزاران قرار گیرد، اعتراض کرد و گفت: ما وظیفه خودمان را می‌دانیم و لازم نیست شما به ما تذکر دهید.

نهاوندیان نیز رد پاسخ به وی گفت: مطرح کردن ادعاهایی علیه کسانی که درجمع ما نیستند، منطبق با موازین ما نیست. ما نمازهای جمعه شما را گوش می‌دهیم و شما نیز به سخنان ما گوش خواهید داد. همچنین ستاد نمازجمعه این امکان را دارد که سوالات شما به دولت انتقال داده شود و حتما این سوالات از سوی دولت پاسخ داده خواهد شد.


انتهای پیام/

     برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار