چه گروهی از حمله به سفارت عربستان سود برد؟

حادثه مشکوک حمله به سفارت عربستان، هیچ نفعی برای جمهوری اسلامی ایران نداشت و عملاً حرکت در مسیر سناریو ترسیم‌شده دشمن بود، نیروی انتظامی و نهاد امنیتی - اطلاعاتی بر اساس دستگیرهای انجام‌شده، می‌بایست افکار عمومی را از واقعیت موضوع آگاه کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی شهادت مظلومانه آیت‌الله شیخ "نمر باقر النمر" به دست حکام آل سعود، خشم مردم انقلابی اعم از اهل سنت و تشیع علیه این اقدام خبیثانه شعله‌ور شد، مردم ایران نیز که زخم‌خورده جنایات سعودی‌ها در حوادث مختلف بودند، از این اقدام شگفت‌زده شدند و شبکه‌ها اجتماعی، رسانه‌ها و ... یکپارچه این جنایت را محکوم کردند و مرگ آل سعود را خواستار شدند.
دراین‌بین، تعدادی از مردم به‌صورت خودجوش، بعدازظهر حادثه روبروی سفارت عربستان تجمع کردند، تجمعی به همراه شعار و دست‌نوشته اما بدون هیچ‌گونه خسارت.

بسیج دانشجویی بعدازظهر همان روز، بیانیه‌ای را برای برگزاری تجمع در روز یکشنبه صادر کرد، تجمعی که به دلیل عدم اخذ مجوز روبروی سفارت عربستان، در میدان فلسطین برگزار شد و البته تجمع میدان فلسطین، دارای مجوز بود و بسیج دانشجویی نیز این مسئله را قبول کرد، اگرچه جمعیتی روز یکشنبه مقابل سفارت عربستان تجمع کردند و با درخواست نیروی انتظامی متفرق شدند.


چه گروهی از حمله به سفارت عربستان سود برد؟


بررسی حادثه غیرمعمول به آتش کشیدن قسمتی از سفارت عربستان و ورود تعدادی از افراد خودسر به داخل سفارت از جهات متعددی مبهم و مشکوک است و شاید پاسخ به بعضی از ابهامات، بتواند به تبیین هرچه دقیق‌تر این حادثه کمک کند.

1- تجمع افراد ناشناس در شب یکشنبه بنا به درخواست چه گروهی و با حمایت کدامین شبکه انجام‌گرفته است، درحالی‌که بسیج دانشجویی برای بعدازظهر یکشنبه اعلام تجمع کرده بود و مردم عادی نیز بر اساس موج اجتماعی و دعوت عمومی وارد صحنه می‌شوند!

2- برخی معتقدند که مردم عادی در ماجرای تجمع، آتش‌سوزی و ورود به سفارت عربستان دخیل بودند درحالی‌که مردم عادی در بدترین حالت ممکن، مبادرت به پرتاب سنگ به سمت سفارت می‌کنند درحالی‌که در شب حادثه، نحوه به آتش کشیدن سفارت حکایت از پرتاب کوکتل مولوتوف به داخل محوطه سفارت دارد که نشان از اقدامی سازماندهی‌شده از سوی عناصر باتجربه است.

3- تحلیل گران می‌پرسند، چرا ملت ایران در فاجعه منا که به‌واقع گستردگی بیشتری از شهادت شیخ نمر داشت و بسیاری از مردم را داغدار کرد، رفتار خارج از عرف مقابل سفارت عربستان نداشتند درحالی‌که می‌توان این ادعا را داشت که از جنبه ملی، حادثه منا به‌مراتب برای مردم ایران سخت‌تر و سنگین‌تر بود و خانواده‌های داغدار که تقریباً تمام اقوام ایرانی را شامل می‌شود، می‌توانستند رفتارهای این‌چنینی از خود بروز دهند اما این اتفاق نیفتاد.


چه گروهی از حمله به سفارت عربستان سود برد؟


4- شنیده‌ها حاکی از آن است که نحوه رفتار دیپلمات‌های عربستان در تخلیه سفارت از صبح روز حادثه، حاکی از بروز اتفاقی سازمان‌یافته است، به‌نحوی‌که بنا بر شواهد، مدارک و اسناد مهم سفارت، جمع‌آوری‌شده بود؛ در کنار این شنیده‌ها، شایعاتی مطرح می‌شود که درب‌های سفارت نیز به حالت نیمه‌باز قرارگرفته است و البته دیگرانی اعلام کرده‌اند معترضین با شکستن درب سفارت واردشده‌اند.

5- کارشناسان معتقدند، با یک دودوتاچهارتای ساده، می‌توان اثبات کرد رفتار عربستان بعد از حادثه سفارت، اقدام بر اساس سناریویی است که پازل آن، از پیش تعیین‌شده است، آل سعود از حالت انفعال و پاسخگویی به افکار عمومی بعد از جنایت قتل شیخ نمر، تبدیل به بازیگر مظلوم و مدعی می‌شود و تمامی رفتارهای بعدی عربستان و حامیانش از قطع رابطه، اخراج دیپلمات‌ها، شکایت به سازمان ملل، قطع رابطه بحرین و سودان با ایران و ... همه و همه نشان از حرکت در پازل امنیتی داخلی - خارجی دارد.

6- بعضی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که در شب حادثه، خودروها و عواملی با پلاک قم و کرج در میدان دیده می‌شوند، عناصری که در کرج پاتوق مشخصی دارند و از قم، به دنبال ترویج تشیع مخالف وحدت هستند و بلافاصله بعد از حادثه، در شبکه‌های اجتماعی، پرچم حمله به سفارت عربستان را بلند کرد.

7- بر اساس این اتفاق، بسیاری از رسانه‌های حامی فتنه در شبکه‌های اجتماعی، به اصلی کردن مسئله سفارت و فرعی کرد شهادت شیخ نمر، به دنبال حمله به بسیج و دلسوزی برای منافع ملی و امنیت ملی بودند حال‌آنکه بسیج دانشجویی بعد از حادثه سفارت، عدم همراهی و محکومیت این حرکت را در بیانیه‌ای اعلام کرد.

8- مردم مؤمن، جریان دلسوز، داغدار و بسیجی بعد از حادثه اشتباه سفارت انگلیس، به‌روشنی پیام رهبری درباره چگونگی بروز رفتارهای انقلابی را دریافت کرده و علی‌القاعده به دنبال بروز حوادث این‌چنینی در سفارت عربستان نبودند، لذا شب حادثه نباید به دنبال ردپای دانشجویان باشیم، بلکه به نظر می‌رسد، شبکه سازمان‌یافته دیگری با حمایت امنیتی وارد عرصه شده است.

9- دومینوی قطع رابطه کشورهای حامی آل سعود با ایران، به‌طورقطع بی‌ارتباط با مسائل منطقه به‌خصوص بحران سوریه نیست، کارشناسان معتقدند ضربه محور مقاومت به نیروهای معارضه و عربستان در مرگ "زهران علوش" سبب‌ساز انتقام عربستان می‌شود و شهادت شیخ نمر، پاسخی به مرگ علوش است و در کنار انتقام، اهداف دیگری نیز پیگیری می‌شود، اهدافی همچون ایزوله کردن ایران در عرصه بین‌الملل برای مقابله با شهادت شیخ نمر، به راه انداختن جنگ شیعه و سنی در عربستان، بروز اختلافات داخلی در ایران آن‌هم در روزهای نزدیک به انتخابات.
سؤالات و ابهامات دیگری نیز وجود دار که با گذر زمان می‌توان مطرح کرد ولی آنچه مهم و قابل‌تحلیل است، ابهامات و مشکوک بودن حادثه حمله به سفارت عربستان است، حادثه‌ای که هیچ نفعی برای جمهوری اسلامی ایران نداشت و عملاً حرکت در مسیر سناریو ترسیم‌شده دشمن بود، نیروی انتظامی و نهاد امنیتی - اطلاعاتی بر اساس دستگیرهای انجام‌شده در شب حادثه، می‌بایست قبل از بروز بحران و اختلافات دیگر، افکار عمومی را از واقعیت موضوع آگاه کنند.


منبع:مشرق
انتهای پیام/
برچسب ها: حمله ، سفارت ، عربستان ، سود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۸ دی ۱۳۹۴
شیخ نمر شیخ نمر....خدا خدا ....یعنی از خدا بالاتر هست کاریکتور نشریه فرانسوی از خدا تاچه زمانی ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۶ دی ۱۳۹۴
حمله به سفارت كاره كاملا اشتباهى بود
كسايى كه باحمله موافق هستن فرهنگ يك كشورو زيره سوال بردن.تا كى حمله به سفارتارو ما جزوى از افتخارات بدونيم اين اصلا صلاح كشور نبوده و نيست حتى اگه بدترين رابطه رو هم داشته باشه اون كشور اين راهش نبوده و نيست اميدوارم مشكلات هر چه زود تر حل بشه و همه ى كشورها باهم در صلح و دوستى برادرانه زندگى كنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۱۶ دی ۱۳۹۴
حمله بهرسفارتی دراصل حمله وتجاوز به خاک آن کشوراست ماکه متجاوز نیستیم درهشت سال جنگ تحمیلی آگاه هستیدکه مافقط دفاع ازسرزمین مقدسمان کردیم درشرایطی که زمینه جهت تصرف سرزمینهای کشورعراق بارهاوبارهافراهم بود اما اسلام راه رابرای ماروشن کرده وتجاوزبه خاک دیگران راحرام دانسته پس ماباید قبول کنیم کارحمله به سفارت عربستان تحت هرشرایطی همگام باسیاستهای جمهوری اسلامی نبوده پس ملت شریف ایران بایستی همانندهمیشه هوشیارانه عمل کنند که جلوسوءاستفاده بعضی هارابگیرندانشاالله
باامیدبه آینده ای خوب برای كشورعزیزومقدسمان ایران یاعلی علیه السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۶ دی ۱۳۹۴
بابا پس ماموران کجا بودند این کوته فکرارو جمع کنند...........بازم جوگیری بعضیا کار دستمون داد..................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۵ دی ۱۳۹۴
کار هیشکی نبوده، ما ایرانی ها احساسی عمل کردیم البته حق میدم آخه عربستان بدجور دل مردم ایران زمین رو زده بود اگر من هم جلوی سفارت بودم همین کارو میکردم، ولی در کل احساسی عمل کردن اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۵ دی ۱۳۹۴
هموطنان عزیز من این کار را نه رد و نه تایید میکنم لکن چه معنی دارد با دولتی که الت قتاله اسراییل در منطقه است و دستش و دلارهای نفتی انها الوده به خون همه مسلمین چه ایرانی چه عربی هست روابط داشته باشیم جنایات ال سعود چندین برابر اسراییل است ولی ما با انها خیلی دوستانه و در موضع ضعف و انفعال هستیم این خفت و نون به نرخ روز خوردن و دو دوزه بازی نیست چه هست؟
کدام مصلحت کدام منافع به چه قیمتی پول داعش را ال سعود میدهد جنایت بالاتر از این!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۵ دی ۱۳۹۴
عجولیم داداش عجول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۵ دی ۱۳۹۴
کار خودمون بود.باید قبول کنیم و از حادثه درس بگیریم و دیگه یاد بگیریم که تکرار نکنیم و بهانه دست دشمن ندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۵ دی ۱۳۹۴
من تعجبم شما رسانها که به دقت سخنرانی امام خامنه ای رو پخش میکنید و باز تاب میدید و میگید در جریان ورود به سفارت انگلستان سفارشاتی را کردند.
یعنی واقعا این رو نمیدونستید که یک سفارت باید امنیت داشته باشه
که حالا به فکر نقش قبر پس از حادثه افتادیم همه ای ماها.
وقتی یه گروهی درخواست تجمع میکنند جلوی یه مرکز سیاسی یعنی نباید امنیت ان مرکز تایید بشه از نظر هر گونه آشوب و فتنه ای
به والله قسم من از سران عربستان متنفرم اما کاری که بعضی ها خودسر کردن باعث میشه اهداف سیاسی کشور عزیزم ایران را در حاشیه قرار بده
ای کاش قانون درسی فراموش نشدنی به این جاهلین بدهد که تا عمر دارن خلاف قوانین کشور عمل نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۵ دی ۱۳۹۴
این حرکت زشت کار نیروهای خودسر است نه مردم عادی زنده باده نیروی انتطامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۵ دی ۱۳۹۴
هر کس با پای خودش رفته با پای خودش بر میگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۵ دی ۱۳۹۴
کلبع احزان شود روزی گلستان غم مخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۵ دی ۱۳۹۴
کسی که خواب باشه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۵ دی ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود عربستان مرگ بر ال خلیفه بحرین ،فقط جنگ سرد اینا رو حالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۵ دی ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود کافر مرگ بر ال خلیفه مکار مرگ بر دشمن اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۵ دی ۱۳۹۴
مرگ بر ال سعود ال خلیفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۵ دی ۱۳۹۴
ال خلیفه ال سعود ال یهود مرگ بر همه شان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۵ دی ۱۳۹۴
ال خلیفه بحرین اشتباه کرد مرگ بر ال خلیفه بحرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۵ دی ۱۳۹۴
عربستان سعودی اشتباه کرد مرگ بر سعودی فتنه گر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۵ دی ۱۳۹۴
امارات متحده عربی اشتباه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۵ دی ۱۳۹۴
فرانسه دوست عربستان سعودی است چرا چون ویلای اختصاصی بهش میده حالا از من گفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۵ دی ۱۳۹۴
وقتی دیوید کامرون میگه نگران کننده هست خودتون بفهمید نگران چی شده خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۵ دی ۱۳۹۴
نظر به اینکه چه کسانی اشتباه کردن چه کسانی درست کردن هنوز معلوم نیست کاملا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اصلا دولت ایران سعودیها را بیرون نکرد از کشور خودشان قهر کردند گفتند ما میرویم اینجا دیگر جای ماندن مانیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اصلا دولت ایران سعودیها را بیرون نکرد از کشور خودشان قهر کردند گفتند ما میرویم اینجا دیگر جای ماندن مانیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۵ دی ۱۳۹۴
عربستان دنبال همین کار شما بود بهانه دنبال می گشت بهانه دست دشمن ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۵ دی ۱۳۹۴
کار کار منافقین بوده است منافقین کافر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اقا مشکل مشکل اقتصادی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۵ دی ۱۳۹۴
هدف وسیله را توجیه نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۵ دی ۱۳۹۴
ایا جز ضرر و زیان چیزی دارد سفارت اتیش زدن توطئه است علیه ملت اگاه باشید اتش زدن سفارت سعودی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۵ دی ۱۳۹۴
چرا سفارت رو اتیش زدن چون اسراییل می خواسته مارا بد جلوه دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اگه با سعودیها اختلاف دارید خب از دیپلماتها استفاده کنید نه از اتیش زدن سفارت عربستان سعودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۵ دی ۱۳۹۴
نباید سفارت رو اتیش میزدند اشتباه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۵ دی ۱۳۹۴
کار کار صهیونیست ها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اشتباه کردن اونایی که سفارت رو اتیش زدن اشتباه کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۵ دی ۱۳۹۴
اختلاف و تفرقه بینداز حکومت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۵ دی ۱۳۹۴
کار کار اسراییل بوده میخواسته مارو بدنام کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۵ دی ۱۳۹۴
بله اونا عقل و هوش دارن ماییم که همیشه احساسمون بر عقلمون غالبه.وگرنه هر کی بجای ما بود از این حادثه استفاده می کرد و آل سعود را خار می کرد.حتی متحدان آل سعود هم اینکار را محکوم کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۵ دی ۱۳۹۴
ارتباط با آل سعود تا کی؟ این همه خیانت کردن به ایران.این همه توهین های متفاوت کردن.همونطور که با آمریکا و اسراییل هیچ مراوده ای نداریم.با این ام الخبایث ها هم نباید داشته باشیم.
آخرین اخبار