بیرجند ؛

آبیاری تیپ ، روشی نوین برای کاهش مصرف آب

یک کشاورز بیرجندی با استفاده از روش آبیاری تیپ، مصرف آب را در زمینهای کشاورزی اش، 83 درصد کاهش داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان یک  کشاورز بیرجندی با استفاده از روش آبیاری تیپ، مصرف آب را در زمینهای کشاورزی اش، 83 درصد کاهش داد .

علی هلال ، جوان 32 ساله بیرجندی که دانش آموخته رشته علوم دامی است، توانسته است با اجرای این روش ، مصرف آب را از هزار به 168 متر مکعب در هر هکتار کاهش دهد .

وی افزود: در روش آبیاری با تیپ ، از نوارهای نازک پلاستیکی شبیه جنس پلاستیک فریزر  استفاده می شود که این نوارها بر خلاف لوله های پلاستیک فشرده با جنس پلی اتیلن ، به راحتی در آبیاری زمینهای دارای پستی و بلندی و ناهموار به کار برده می شود . هلال گفت: پیش از استفاده از روش آبیاری تیپ ، در هر شبانه روز 3 هکتار از زمینهای کشاورزی آبیاری می شد که اکنون با این روش ، 18 هکتار در هر شبانه روز آبیاری می شود .

آقای هلال ، امسال در زمینهای کشاورزی اش به جای ذرت ، گندم کاشته است تا تأثیر آبیاری با روش تیپ را بر روی گندم نیز بیآزماید
این کشاورز بیرجندی، 4 سال پیش برای اولین بار در خراسان جنوبی با روش تیپ ، 30 هکتار از زمینهای کشاورزی اش را زیر کشت ذرت برد که توانست برداشت این محصول را از 23 تا 35 تن در هر هکتار به 47 تا 73 تن در هر هکتار افزایش دهد ..او همچنین دستگاهی چند منظوره طراحی کرده است که با انجام کارهایی از جمله خاک برداری حفاظتی ، جمع آوری نوار های آبیاری تیپ پس از پایان دوره مصرف شان، دیسک زدن و شخم بدون برگرداندن خاک ، نقش بسزایی در کاهش آسیبهای وارده به زمینهای کشاورزی اش و افزایش تولید، ایفا می کند .

انتهای پیام/گ
برچسب ها: کاهش ، آب ، بیرجند ، خراسان ، جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.