معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: استقلال روحی و فکری قضات، لازمه اجرای عدالت و امنیت قضایی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی که پیش از ظهر امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: منصب قضا در هر نقطه‌ای از جهان منصبی خطیر قلمداد می‌شود، به خصوص در دین اسلام بر خطیر بودن این منصب بسیار تاکید شده است.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: باید شخصیت، خلقیات و رفتار خود را برابر منصب قضا تدارک ببینیم چرا که باری سنگین است و هرکسی که نتواند این بار به دوش کشد، نمی‌تواند بر کرسی قضاوت بنشیند.

امینی با بیان اینکه منصب قضا امانتی است که خدا به ما سپرده است، افزود: این امانت نیازمند مراقبت جدی است و کسی که به خداوند و معاد باور ندارد، با کسی که به این موضوع باور دارد یکسان عمل نخواهد کرد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه چنانکه برای تصدی این منصب روحیه قوی نداشته باشیم، در ادامه کار دچار مشکل خواهیم شد، افزود: قضاتی که بعد از سالها همچنان پاک‌تر از قبل در کارشان می‌درخشند، کسانی هستند که وجدان کاری دارند.

امینی افزود: منصب قضا ما را در معرض تکبر قرار می‌دهد، بنابراین باید بیش از هر مسئول و صاحب منصب دیگری مراقب خودمان باشیم.

وی با بیان اینکه صبر دیگر از الزامات قضات است، خاطرنشان کرد: گاهی در جریان امور، قضات از کوره در می‌روند چرا که وفور پرونده‌های قضایی عرصه را بر قاضی تنگ می‌کند.

امینی افزود: عزت مردم و سخنان آنان امانتی در دست قضات است، لذا باید روابط میان ما و مردم در چارچوب مخصوص به خود باشد تا شائبه‌ای در ذهن کسی ایجاد نشود.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: استقلال روحی و فکری قاضی لازمه اجرای عدالت و گسترش امنیت قضایی است.

امینی با بیان اینکه آموخته‌های حوزه، دانشگاه و یا دوران کارآموزی برای قضات کافی نیست، تصریح کرد: باید برای قضاوت همواره زحمت کشید و خود را به لحاظ مهارت‌های لازم تقویت کرد.

وی افزود: قاضی همچون مجتهد به ادله مراجعه و حکم صادر می‌کند، هرچند تعدد قوانین در کشور ما و تنقیح نشدن آنها مشکلی است که قضات را گرفتار کرده، اما این مسائل با اقداماتی همچون مشورت برطرف خواهد شد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه تصریح کرد: برخی می‌توانند عالم باشند، اما شخصیت علمی نداشته باشند، یعنی اینکه جایی که مطمئن نیستند نیز قاطع برخورد می‌کنند، در صورتی که باید قاضی شخصیتی علمی داشته باشد تا چرخه علمی در چرخه قضا وجود داشته باشد.

امینی با اشاره به حجم بالای پرونده‌های قضایی گفت: باید برای این حجم از پرونده‌ها فکری کرد تا قاضی با نشاط آنها را بررسی کند.

وی اظهار کرد: هرچه دانش در دستگاه قضا بالا رود، استقلال قضایی افزایش خواهد یافت.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: قضاوت کاری مشکل، علمی و دشوار است، اگر قضات کار خود را درست انجام دهند، اعتماد مردم به دستگاه قضا افزایش می‌یابد که این مسئله نیز سبب امنیت در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قوه قضاییه ، دولت ، قضات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار