ایجاد تصفیه خانه های بیمارستانی به رغم فواید بسیاری که در محیط زیست دارد و سازمان محیط زیست نیز تمام بیمارستان ها را ملزم به تجهیز چنین سیستمی کرده اما سلامت ساکنان ساختمان های همسایه به خطر افتاده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فاضلاب بیمارستان‌ها به عنوان یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی مطرح است. فاضلاب بیمارستانی که حاوی انواع مواد شیمیایی خطرناک، فلزات سنگین و آلاینده‌هاست وارد چرخه فاضلاب شهری می‌شود که اگر به خوبی تصفیه و پاکسازی نشود، تهدیدی جدی برای سلامت انسان‌ها خواهد بود که بخشی از فاضلاب تولید شده در تهران مربوط به صدها بیمارستان این کلانشهر‌ است.

یکی از اهالی ساختمانی که حیاط خلوت خانه‌اش مشرف به یک بیمارستان است می‌گوید حدود 12 سالی است که همسایه این بیمارستان شده‌ایم و در این مدت از بوی بسیار آزار دهنده تصفیه خانه اینجا در عذاب هستیم و تمامی خانواده از این وضعیت خسته شده‌اند.

اینها صحبت‌های یکی از اهالی ساختمانی نزدیک یک بیمارستان است که مشکل تصفیه خانه فاضلاب دارد، بوی آزار دهنده‌ای که هر چند ساعت یک بار از تصفیه خانه بیمارستان به مشام می‌رسد،‌این بوی بد و تعفن آور نه تنها در فضای ساختما‌ن‌های مسکونی همسایه بیمارستان‌ها پیچیده حتی رهگذران نیز از این بو در امان نیستند.

برخی بیمارستان‌های تهران از سیستم تصفیه فاضلاب مناسب برخوردار نیستند و فاضلاب آنها بدون هیچ‌گونه تصفیه و جداسازی وارد فاضلاب شهری می‌شود. در حالیکه بر اساس دستورالعمل ها هر بیمارستانی باید فاضلاب خود را در چند مرحله تصفیه و سپس روانه چاه‌های جذبی کنند.

بسیاری از میکروب‌ها و ویروس‌های موجود در فاضلاب بیمارستانی به راحتی از بین نمی‌رود و برای نابود کردن آنها باید روش‌های خاصی به کار برد، علاوه بر ویروس‌ها وجود فلزات سنگین و مواد رادیو اکتیو نیز تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود. 

بیمارستان‌های تهران مشکل تصفیه فاضلاب دارند 
دکترخسرو صادق نیت رئیس سازمان سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص مشکلات فاضلاب‌های بیمارستانی اظهار کرد: حدود 11 درصد بیمارستان‌های تهران مشکل دفع فاضلاب دارند که طی تفاهم نامه‌ای که با وزارت نیرو امضا شده، امیدوار هستیم بیمارستان‌هایی که سیستم فاضلاب مناسب را ندارند در اولویت قرار گیرند و به سیستم شبکه تصفیه فاضلاب شهری متصل و مشکل آنها رفع شود.

محمد حسین بازگیر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه حدود 700 واحد درمانی در شهر تهران شامل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌، مراکز جراحی و مواردی از این دست فعال هستند، گفت: از 150 بیمارستان‌ بزرگ شهر تهران در حال حاضر تنها 7 بیمارستان مشکل پساب و تصفیه خانه دارند . 

افتتاح بزرگترین تصفیه خانه بیمارستانی کشور 
بازگیر با اعلام اینکه بزرگترین تصفیه‌خانه بیمارستانی کشور به تازگی در بیمارستان طالقانی افتتاح شده، بیان کرد: این بیمارستان با پیگیری‌های متعدد از 1.5 تا 2 سال گذشته شروع به ساخت و ساز تصفیه خانه بیمارستانی کرد که به تازگی تصفیه خانه این بیمارستان‌ که بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی کشور است افتتاح شد. 

وی با بیان اینکه هم مشکل پساب و هم پسماند بیمارستان ‌ها برای محیط زیست مهم است، تصریح کرد: این دو مورد به دلیل اینکه بار آلودگی و میکروبی بسیار بالایی دارند، اگر بدون مدیریت و بدون اقداماتی که منجر به بی‌خطر شدن آنها می‌شود، رها شوند مشکلات جدی و تهدیداتی را برای سلامتی و بهداشت عمومی رقم خواهند زد.

زیر و بم فاضلاب های بیمارستانی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر 7 بیمارستان با مشکل پساب مواجه هستند، اظهار کرد: حدود دو بیمارستان از این تعداد در حال انجام کار بر روی تصفیه خانه فاضلاب هستند که امیدوار هستیم، بتوانیم در مهلت قانونی و برنامه ی زمانی ارائه شده دفع مشکلات کنند و پیگیر شرایط مابقی بیمارستان‌ها نیز هستیم که با متخلفین برخوردهای قانونی لازم به عمل خواهد آمد . 

بازگیر در خصوص چگونگی پیگیری‌های محیط زیست برای پسماند و فاضلاب‌های بیمارستانی بیان کرد: همکاران به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و پس از بررسی‌ها اگر مشکلی شناسایی شود و وضعیت نابسامانی وجود داشته باشد با آنها مکاتبه می‌شود و اخطاریه همراه با مهلت داده می‌شود که اگر رفع نشد از طریق مراجع قضایی پیگیری‌ها ادامه می‌یابد. 

وی در خصوص طرح‌ پایش بیمارستان‌ها که در خرداد ماه سال جاری ایجاد شد، گفت: طرح پایش بیمارستان‌ها طرحی جهادی و فوری 2 ماهه بود که در این مدت بتوانیم به طور سریع مشکلاتی رادر حوزه پساب و پسماند بیمارستانی دنبال کنیم. 

پایش بیمارستان‌ها و بازدید از آنها همیشه جاریست 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با اظهار اینکه به طور معمول و رایج طرح پایش مراکز بیمارستانی را در دستور کار داریم، گفت: به طور مرتب و مستمر به مراکز درمانی و بیمارستانی سرکشی می‌کنیم و مراکز درمانی باید هر سه ماه یکبار در رابطه با تصفیه خانه خود، خود اظهاری به اداره محیط زیست تحویل دهند و توسط آزمایشگاه‌های معتمد نمونه برداری و سنجش می‌شوند که نتیجه سنجش آزمایشگاه معتمد مجموعه تخصصی دارای صلاحیت های تخصصی و عمومی است گزارش داده می‌شود. 

بازگیر ادامه داد: اگر نتایج نشان دهد که استانداردها رعایت نشده و نتیجه آزمایش خروجی بیمارستان ها بالاتر از استاندارد است اخطار می دهیم و با آنها برخوردهای لازم را به عمل می‌آوریم.

سهم آلودگی آب تهران از فاضلاب های بیمارستانی چقدر است؟
وی در خصوص سهم فاضلاب‌های بیمارستانی از آلودگی های آب‌ها بیان کرد: هیچ تعریفی از سهم منابع آلاینده‌ مختلف در آلودگی آب نداریم و نمی‌توانیم سهمی برای برای هر یک از منابع آلاینده قائل شویم، واقعیت این است که منابع پذیرنده این پساب‌ها گاهی اوقات متفاوت می‌باشند و در مواقعی وارد چاه جاده می‌شوند و به منابع زیر زمینی آسیب می‌رسانند و در وقتی دیرگ به معابر و رودخانه‌ها جاری می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: اثرات و پیامدهای فاضلاب‌های بیمارستانی به بخش‌های ورود آنها بستگی دارد اما نمی‌توانیم آماری از سهم آلایندگی فاضلاب بیمارستانی در آلودگی آنها ارائه دهیم. 

فاضلاب بیمارستان ها در آب تهران؟
صادق نیت نیز در خصوص ارتباط فاضلاب بیمارستانی و آلودگی آب تهران اظهار کرد: اینکه فاضلاب‌های بیمارستانی باعث آلودگی آب شهر تهران باشند با توجه به اینکه علت آلودگی آب تهران فاضلاب‌های متعدد است و احتمال‌آن هست که این فاضلاب‌ها به آب‌های زیر زمینی ریخته شود،‌احتمال آلودگی از طریق فاضلابهای بیمارستانی بسیارضعیف است که وزارت بهداشت تلاش دارد این احتمال را به صفر نزدیک کنند. 

بازگیر با اظهار اینکه تصفیه خانه‌های بیمارستانی بایستی قادر به تصفیه همه نوع آلودگی پساب‌های خود باشند، تاکید کرد: بستگی به نوع پسابی که در این مراکز تولید می‌شود، روش تصفیه و تجهیزات و امکانات آن باید متناسب باشد و تصفیه انجام شود.

با متخلفان برخورد می‌شود
بازگیر در خصوص وضعیت آب شرب و آشامیدنی تهران اظهار کرد: سازمان متولی زحمت خود را در تامین آب شرب و آشامیدنی با جمع آوری آنها در 5 نقطه تهران با استفاده از سدها و روان‌  آب ها و رودخانه‌ها و آبهای زیر زمینی می‌کشد که نهایتا تمام این آبها را تصفیه می‌کنند و بعد به شبکه آب شرب تحویل می‌دهد. 

وی تاکید کرد: در محیط زیست منابع جاری آلاینده  آبهای، زیر زمینی و سایر منابع را شناسایی می‌کنیم و بر  اساس ماده 46 و 47 قانون توزیع عادلانه آب، با منابع آلوده کننده آن بر خورد می‌کنیم.
و وضع آلایندگی‌ها را دنبال می‌کنیم. 

بازگیر تصریح کرد: منابع آلوده کننده آب فاضلاب‌های واحدهای صنعتی، خدماتی و خانگی هستند که بخشی از آنها هنوز در شبکه‌های فاضلاب شهری جمع آوری و تصفیه نشده‌اند. 

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اظهار اینکه بخشهای زیادی از فاضلاب‌های خانگی وارد منابع آبهای زیر زمینی شده ، افزود: بخشی از منابع آبهای زیر زمینی با موادی حاوی نیترات آلوده شده که برخی از کارخانه‌های آب کاری هستند. فلزات سنگین به آبها افزودند در برخی از واحدها بار مواد آلی بالاتر از حد استاندارد است و به طور کلی در هر قسمتی بستگی به نوع ماده تولیدی آلودگی بیشتری بروز پیدا کرده است. 

تصفیه و دفع صحیح فاضلاب بیمارستانی
صادق‌نیت، در رابطه با اقدامات وزارت بهداشت برای فاضلاب‌های بیمارستانی اظهار کرد: بیمارستانهایی که ساخته می‌شوند باید سیستم تصفیه فاضلاب را تامین کنند و یا به سیستم فاضلاب شهری متصل شوند و بیمارستانهایی که فاضلاب های خاص مانند مواد شیمیایی یا ترکیبات رادیواکتیو دارند به صورت جداگانه دفع می‌شوند و وارد سیستم فاضلاب شهری نمی‌شوند.به این ترتیب آلودگی‌های خطرناک بیمارستانی وارد آبهای زیر زمینی و شبکه فاضلاب شهری نمی‌شوند. 

 گزارش از هانیه اسماعیلی


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار