محققان کشور به کمک نانولوله های سیلیکونی کاوشگری طراحی کردند که قادر است به کمک سیگنال های الکتریکی رفتار سلول را بررسی کند.

محمد عبدالاحد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص طرح ارائه شده مبنی بر شناسایی تک سلول سرطانی به کمک نانو کاوشگر گفت: در این تحقیق با تحریک مکانیکی سلول ، رفتار الکتریکی آن را بررسی کردیم. این بررسی به کمک کاوشگر طراحی شده مبنی بر نانو لوله های سیلیکونی همراه با میکروپیپت شیشه‌ای فعال شده از نظر الکتریکی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این نانوکاوشگر با اعمال تنش مکانیکی و کشیدن سلول توسط میکروپیپت، سیگنال الکتریکی حاصل از سلول را ثبت و بررسی می‌کند. در واقع روند کار، سیگنال‌گیری مستقیم از سلول و ارتباط مستقیم امپدانس الکتریکی و تحریک مکانیکی سلول است که برای تشخیص مراحل اولیه سرطان به کار می‌رود و به این ترتیب، می‌توان الگوی جدیدی برای تشخیص سلول‌های سرطانی ارائه داد. 

عبدالاحد در پایان افزود: تک سلول سالم و سرطانی پاسخ الکتریکی متفاوتی در مقابل تحریک مکانیکی از خود نشان می دهند، در واقع پاسخ سلول های سرطانی ضعیف تر است که همین امر روشی نوینی را در این زمینه پیش روی جامعه ی پزشکی قرار می دهد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو کاوشگر ، سلول ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۲ دی ۱۳۹۴
ایول
آخرین اخبار