آسیب‌پذیری‌های موجود در سامانه‌های راه‌آهن، می‌تواند موجب توقف یا تغییر مسیر قطارها شود که ممکن است خسارات جانی را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروهی از متخصصان امنیت اطلاعات در حوزه‌ی اسکادا اعلام کردند: آسیب‌پذیری‌های زیادی در سامانه‌های جدید راه‌آهن وجود دارد.

این محققان می‌گویند سامانه‌های خطوط آهن، در بسیاری از مواقع به اینترنت متصل نیستند، اما تعدادی از حفره‌های امنیتی در بخشی از این سامانه‌ها، می‌تواند به هکرها کمک کند تا به کل شبکه نفوذ کرده و در نتیجه حملات آن‌ها، می‌تواند سامانه‌های دیگری را که از طریق شبکه‌ی قربانی متصل هستند، در معرض خطر قرار دهد.

از جمله سامانه‌های آسیب‌پذیر که در قطارها استفاده می‌شود، سامانه‌هایی به نام‌های «SIBAS» و «CBI» هستند. سامانه‌ی نخست، برای حفاظت از قطار است.

 سامانه‌ی دوم نیز برای کنترل مسیرهای قطار استفاده می‌شود که موجب بهینه‌سازی فعالیت سامانه‌های قطار و پرهیز از ورود به مسیرهای دیگر می‌شود.محققان می‌گویند هکرها با نفوذ به سامانه‌های قطار، می‌توانند موجب صدمه دیدن، توقف و حتی اختلال در ورود به مسیرهایی شوند که می‌تواند خسارت‌های اقتصادی یا حتی جانی را نیز در پی داشته باشد.

همچنین محققان معتقدند هکرها، برای نفوذ به این سامانه‌ها، از فیشینگ استفاده می‌کنند و نیازی به دسترسی فیزیکی به شبکه نیز ندارند.نکته‌ی مهم دیگر، آسیب‌پذیری سامانه‌های کنترل و مسیریابی قطارها است. کارشناسان امنیتی اظهار کرده‌اند: گاهی هکرها می‌توانند با ایجاد پارازیت در برخی از سامانه‌های تشخیص مسیر قطار، راه قطارها را تغییر دهند یا آن‌ها را متوقف کنند.شایان‌ذکر است انگلیس از کشورهایی است که نگران آسیب‌پذیری‌های موجود در سامانه‌های قطارها است.

منبع: سایبربان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار