به نظر می‌رسد حضور چهره‌های شناخته شده و مشهور بتواند بر داغی آتش تنور انتخابات افزوده و رقابت‌های انتخاباتی را جذاب‌تر کند.

گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک اتفاق کاملاً سیاسی که قرار است ۷ اسفند امسال برگزار شود، رنگ و بوی ورزشی به خود گرفته و تعداد قابل توجهی از چهره‌ها که در سال‌های گذشته با عناوین ورزشی خود را به دیگران معرفی می‌کردند امروز وارد میدان سیاست شده اند.

مدت‌هاست که جناح‌ها، احزاب و چهره‌های سیاسی خود را مهیای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس می‌کنند، با این حال و در کنار چهره‌های شناخته شده و حتی کمتر شناخته‌شده سیاسی، چهره‌هایی هستند که در عرصه‌های دیگری از شهرت و اعتبار برخوردارند و حال علاقمند شده‌اند تا خود را در معرض رای مردم گذاشته و شانس خود را برای نشستن روی صندلی‌های سبز خانه ملت امتحان کنند.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی نیمه نخست اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود که بعد از حضور چهره‌هایی چون علیرضا دهقان، مقداد نجف‌نژاد، محمدرضا تابش و دیگر چهره‌های ورزشی در مجلس، صندلی‌های بهارستان امسال توجه خیلی دیگر از افراد این قشر در سراسر کشور را به خود جلب کرده است.

نبرد در رینگ انتخابات

ورزشی‌ها پیش از این هم سابقه حضور در انتخابات مجلس را داشتند، زمانی امیررضا خادم قهرمان سابق کشتی جهان با شرکت در این انتخابات به بهارستان راه یافت. ورزشی‌ها علاوه بر عرصه مجلس، در انتخابات شوراهای شهر نیز حضور قابل توجهی داشتند؛ حضور چهره‌هایی همچون هادی ساعی، حسین رضازاده، علیرضا دبیر و عباس جدیدی در ساختمان خیابان بهشت حاصل همین ماجراست.


توپ چهل تیکه در زمین سبز بهارستان؛ برنده انتخابات کیست؟

در میان ورزشکارانی که امسال سودای حضور در خانه ملت را دارند می‌توان به بهنام محمودی ملی‌پوش سابق والیبال، آرش میراسماعیلی قهرمان پیشین جودو، مجید خدایی دارنده مدال برنز جهان در رشته کشتی و حمید سیفی قهرمان کشتی آسیا اشاره کرد.

چهره‌های دیگری نیز در جمع داوطلبان نمایندگی مجلس به چشم می‌خورند که هرچند ورزشکار نیستند، اما فعالیتشان به ورزش مرتبط است و اغلب در همین رابطه به شهرت رسیده‌اند؛ حسن کامرانی‌فر کمک‌داور بین‌المللی فوتبال، محمد رویانیان مدیرعامل سابق تیم فوتبال پرسپولیس که سابقه فرماندهی راهنمایی و رانندگی کشور و ریاست ستاد مدیریت مصرف سوخت کشور را نیز دارد، صادق درودگر سرپرست سابق تیم ملی فوتسال و مدیرعامل سابق ملوان، مهرزاد خلیلیان مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان و عزیز محمدی رئیس سابق سازمان لیگ فوتبال ایران و رئیس اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال، از جمله داوطلبانی هستند که از حاشیه فوتبال به شهرت رسیده‌اند.

فاطمه هاشمی دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فدراسیون ورزش پیوند اعضا، سیدمهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی که هم اکنون نیز نماینده مجلس است و غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی نیز از روسای فدراسیونی هستند که در انتخابات مجلس دهم حضور دارند.

در راستای ثبت نام تعداد زیادی از وزرا و مدیران دولت‌های محمود احمدی‌نژاد، محمد عباسی اولین وزیر ورزش ایران نیز به همراه حمید سجادی معاون قهرمانی این وزارتخانه برای انتخابات پیش‌رو داوطلب شده‌اند. علیرضا دهقان، گوینده اخبار ورزشی که پیش از این نیز نمایندگی را تجربه کرده، در این دوره نیز داوطلب نمایندگی مجلس شده است.


اما جالب‌ترین چهره‌ای که سودای نمایندگی مجلس را دارد، جواد خیابانی گزارشگر سرشناس فوتبال است. ثبت نام وی از حوزه انتخابیه کرج، باعث خلق شوخی‌های فراوانی در فضای مجازی شد. نکته جالب توجه این است که در صورت تایید صلاحیت خیابانی، وی حداقل تا زمان انتخابات اجازه گزارشگری و اجرای برنامه در صداوسیما را نخواهد داشت.




توپ چهل تیکه در زمین سبز بهارستان؛ برنده انتخابات کیست؟


بهارستان در محاصره هنرمندان


صندلی‌های سبز خانه ملت، این روزها به افق نگاه برخی از هنرمندان کشورمان نیز تبدیل شده است، از جمع هنرمندان سینما نام‌های مختلفی برای نمایندگی مجلس دهم مطرح می‌شد. شهاب حسینی، نیکی کریمی و الهام چرخنده از چهره‌هایی بودند که شایعاتی پیرامون داوطلبی آن‌ها به وجود آمد، اما تا پایان زمان ثبت‌نام‌ها خبری از حضور آن‌ها در حوزه‌های ثبت‌نامی نشد.

در نهایت از میان هنرمندان محمود عزیزی، بازیگر و مدرس تئاتر و سینما که چهره وی از فیلم‌هایی مثل «دختری با کفش‌های کتانی» و «لیلی با من است» در خاطره‌ها مانده، برای حضور در مجلس ثبت‌نام کرده است.

حبیب‌الله کاسه‌ساز تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اخراجی‌ها» و علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده آثاری همچون «چ»، «به رنگ ارغوان»  و «شب یلدا»  نیز از چهره‌های فعال در عرصه سینما هستند که شانس خود را برای حضور در بهارستان امتحان می‌کنند. مهدی افضلی مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر و حسن مهرجردی از مدیران معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از مدیران عرصه‌های هنری هستند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

در همین راستا عبدالرضا امیراحمدی، امیرحسین صدوق و وحید یامین‌پور نیز از مجریان تلویزیونی هستند که این بار می‌خواهند در "مدیوم" مجلس به بیان افکار خود بپردازند و در صورت تایید صلاحیت و رای آوردن، صدای آن‌ها را باید به جای شبکه‌های مختلف تلویزیونی از صدای مجلس در رادیو فرهنگ شنید.


در سال‌های گذشته چهره‌های سیاسی بعضاً با حضور خود در ورزش، باعث انتقادات قابل توجه اهالی رشته‌های مختلف ورزشی شده اند. ورزشی‌ها بر این باور هستند که چهره‌های سیاسی به درد ورزش کشور نمی‌خورند و باید فضا برای آنها در این عرصه تنگ‌تر شود اما حال، چهره‌های ورزشی قدم در معرکه‌ای کاملاً سیاسی گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند که هرطور شده، خود را به جمع سیاسیون کشور وارد کنند.

سؤالی که دراین راستا به اذهان عمومی خطور می‌کند این است که آیا عدم تخصص در یک حوزه خاص، تنها به حضور چهره‌های سیاسی در ورزش معطوف می‌شود یا حضور ورزشی‌ها در این حوزه نیز می‌تواند مورد چالش قرار گیرد؟ آیا نفس حضور آقایان در حوزه سیاست، نشان دهنده این است که آنها تغییر مسیر داده و از چهره ورزشی به سیاسی تبدیل شده‌اند؟ یا شاید آنها از ابتدا هم چهره ورزشی نبوده‌اند و تنها مدتی، آن هم به صورت اشتباهی! در ورزش  حضور داشته‌اند؟

البته این موضوع را نباید از نظر دور راند که مجلس شورای اسلامی مکانی  است که افرادی از صنوف مختلف نیز می‌توانند دوش به دوش چهره‌ها و جریان‌های سیاسی حضور یافته و مطالبه‌گر حقوق موکلان خود باشند. شاید حضور چهره‌های شناخته شده و مشهور بتواند بر داغی آتش تنور انتخابات بیفزاید و رقابت‌های انتخاباتی را جذاب‌تر کند. به علاوه در صورت تایید صلاحیت و کسب رای مردمی منجر به حضور در مجلس، می‌توان نگاه‌های جدیدی را در عرصه قانونگذاری تجربه کرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.