با نزدیک شدن «روز اجرا،» مقامات آمریکا ناامید از یافتن بهانه‌ای برای امتیاز‌گیری از ایران یا لغو توافق هسته‌ای، به بهانه‌تراشی روی آورده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌های اخیر و با نزدیک شدن روز اجرای توافق هسته‌ای ایران، دو حزب مخالف کنگره آمریکا با یکدیگر متحد شده‌اند تا از هر طریقی می‌توانند بر سر راه اجرای این توافق مانع‌تراشی کرده و بار دیگر دشمنی دیرینه خود را با ایران به اثبات برسانند. در این میان، دولت آمریکا نیز سیاستی دو پهلو را در پیش گرفته است.

قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران

 وب‌سایت «اَمریکن‌تینکر» در گزارشی به تحلیل اقدامات اخیر کنگره آمریکا در این خصوص به ویژه در ارتباط با مصوبه محدودیت صدور روادید برای ایرانیان پرداخت. در این گزارش آمده است: هر دو حزب کنگره آمریکا در تلاشند تا  تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند. این در حالیست که تهران اعتراض خود را به اعمال محدودیت‌های اخیر کنگره بر افرادی که به ایران سفر کرده‌اند، اعلام کرده و خواهان لغو آنها شده است. طبق قانون جدید افرادی که سابقه سفر به ایران، سوریه، عراق و سودان را داشته‌اند برای ورود به آمریکا ملزم به دریافت روادید هستند. درخواست این افراد باید مورد بررسی و تأیید نهادهای امنیتی آمریکا قرار بگیرد.

پس از مطرح شدن این قانون از سوی کنگره آمریکا، دولت این کشور با اجرای سیاست یک بام و دو هوا به ظاهر خود را مخالف آن نشان داد؛ اما بدون توجه به اعتراض گسترده مقامات و مردم ایران، مصوبه محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران را امضا کرد.  

به دنبال حمایت دولت آمریکا از این قانون، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای به ظریف، وزیر خارجه ایران، اطمینان داد تغییرات جدید برای کسب روادید به هیچ وجه مانع اجرای تعهدات برجام نمی‌شود و این تغییرات طوری اجرا می‌شود که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند.

اما این اظهارات کری اعتراض نمایندگان کنگره آمریکا را در پی داشت. آن‌ها ادعا کردند این قانون به منظور جلوگیری از ورود تروریسم به کشور وضع شده است و اگر وزارت امور خارجه برای کشوری –اشاره به ایران – استثنا قائل شود، تلاش آنها برای حفظ امنیت داخلی آمریکا بی‌فایده خواهد بود.

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به تشدید اختلافات میان دولت آمریکا و نمایندگان کنگره نوشت: نمایندگان جمهوری‌خواه، دولت اوباما را متهم کردند با اطمینان دادن به ایران درباره قانون روادید، روح آن را نادیده گرفته است.

در این میان، سایر رسانه‌های غربی نیز با اذعان به مانع‌تراشی‌های آمریکایی‌ها، تردیدهایی را درباره اجرا شدن برجام مطرح کردند. نشریه پولیتیکو در این خصوص نوشت، منتقدان توافق هسته ای ایران همچنان به مخالفت با آن ادامه می دهند. قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا و تعدادی از دموکرات ها در تلاشند با پابرجا نگه داشتن تحریم های ایران، بر این کشور اعمال فشار کنند. حتی ممکن است برخی از آنها با پایان تاریخ قانون تحریم ایران اواخر سال 2016 میلادی، این تحریم ها را تمدید کنند.

«کانسورتیوم نیوز» نیز در گزارشی به بررسی پیامدهای فشار بی‌مورد نمایندگان کنگره آمریکا بر ایران پرداخت و به قلم "پائول آر پیلار،" کارشناس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا –سیا- نوشت: نمایندگان کنگره آمریکا همچنان به بندگی رهبران صهیونیست و سرسپردگی  نومحافظه‌کاران ادامه می‌دهند و بر ادعای خود مبنی بر وجود تهدیدات تروریستی از سوی ایران پافشاری می‌کنند. 

او در پایان این گزارش نوشت: فشارهای کنگره آمریکا بر ایران، واشینگتن را از به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای باز می‌دارد و موجب می‌شود کشورهای دیگری که سابقه اعمال تروریستی داشته‌اند، آزادانه به این گونه اقدامات خود ادامه دهند. اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران سرانجام مقامات این کشور را از ثمربخش بودن توافق هسته‌ای ناامید می‌کند و ممکن است از آن روی گردان شوند.

پرداخت غرامت به گروگان‌های لانه جاسوسی

اما دشمنی آمریکایی‌ها با ایران، به تصویب این قانون محدود نشد. پس از تصویب این محدودیت، دولت و کنگره آمریکا بار دیگر با یکدیگر متحد شدند و توطئه دیگری را علیه ایران به اجرا گذاشتند. آن‌ها این بار خواستار دریافت غرامت از ایران برای قربانیان تروریسم شدند. نیویورک تایمز نوشت: «53 گروگان آمریکایی ماجرای تسخیر لانه جاسوسی این کشور در تهران در سال 1979 تا سقف 4.4 میلیون دلار غرامت دریافت خواهند کرد.» هنوز مشخص نیست این هزینه چطور تأمین خواهد شد؛ اما زمزمه‌هایی درباره پرداخت آن از دارایی‌های بلوکه شده ایران شنیده می‌شود. 

تعهد ایران در عمل به آن چه تحت عنوان توافق هسته‌ای وین امضا شد و رضایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، راه را برای بهانه‌جویی آمریکا بسته است. به همین دلیل، آمریکایی‌ها مانند همیشه می‌کوشند از راه‌های ناجوانمردانه به ایران فشار وارد کنند و کشورمان را از ادامه راه باز دارند؛ اما تاریخ نشان داده است ایران بیدی نیست که از این بادها بلرزد.

انتهای پیام/

نویسنده: زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۴
مرگ برامریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۴
مرگ برامریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۹ دی ۱۳۹۴
اعوذبالله من الشیطان العظیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۹ دی ۱۳۹۴
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۰۹ دی ۱۳۹۴
وقتی توی کشورمون این همه اختلاس میشه از امریکا چه انتظاری میشه داشت؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۴
ایا برای هواپیمای مسافربری ایران که در خلیج فارس رو هوا با مسافرهاش منفجر کردن امریکایی ها نباید غرامت بدن؟
ترور شهدای هسته ای چطور؟
جنگ تحمیلی؟
استفاده از بمبهای شیمیایی در جنگ چطور؟
و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۹ دی ۱۳۹۴
دولت مردان آمریکا از آن بی‌شرف هایی هستند که لنگه ندارند
بی جهت نبود که امام راحلمان فرمودند :آمریکا شیطان بزرگ است و
هیچ غلطی نمی تواند بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۹ دی ۱۳۹۴
روحانی، تحویل بگیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۴
آشغالها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۴
آشغالها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۴
آشغالها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ دی ۱۳۹۴
آشغالها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۹ دی ۱۳۹۴
دولتمردان استکبار امریکا رذل و پست هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۹ دی ۱۳۹۴
مرگ به نیرنگتان
آخرین اخبار