كثرت داوطلبان هم مايه مباهات است و هم مايه نگرانی. مباهات از اينكه انتخاباتی پرشور در راه است و نگرانی از جهت اينكه كار سختی پيش روی شورای نگهبان است.

به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اعتماد در مطلبی که در شماره امروز(چهارشنبه) خود درج کرده است، به کثرت داوطلبان نمایندگی مجلس و خبرگان می‌پردازد.


احمد توكلی از اظهارات آيت‌الله جنتی در مورد كثرت داوطلبان انتخابات ابراز تعجب كرد. نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامي می‌گويد كه كثرت داوطلبان هم مايه مباهات است و هم مايه نگرانی. مباهات از اينكه انتخاباتی پرشور در راه است و نگرانی از جهت اينكه كار سختی پيش روی شورای نگهبان است و ممكن است بررسی درست صلاحيت همه داوطلبان ممكن نباشد.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخير آيت‌الله جنتی درباره كثرت داوطلبان انتخابات گفت كه اين اظهارات به صلاح جايگاه و نهاد حاكميتی مهم شورای نگهبان نيست.

به گزارش ايسنا، احمد توكلی در مطلبي با عنوان «دلسوزانه با آيت‌الله جنتی» در كانال تلگرامی خود نوشت: «در خبرها خواندم كه تعداد ثبت‌نام‌كننده‌های اين دوره انتخابات مجلس نسبت به دور گذشته ١١٠درصد و ثبت‌نام‌كنندگان خبرگان نيز ٥٠درصد رشد داشته است. البته اگر آمار واجدين شرايط نامزد شدن در انتخابات دو دوره در دسترس بود، نسبت ثبت نام‌كنندگان هر دوره به واجدين شرايط آن دوره با يكديگر مقايسه می‌شد، معنادار بود. مقايسه دو عدد مطلق ثبت‌نام‌كننده‌ها درست نيست؛ در عين حال اختلاف دو عدد آنقدر هست كه می‌توان حدس قوی زد كه نسبی هم بسنجيم باز اين‌بار بيشتر است. اين موضوع هم مايه مباهات است و هم از جهاتی نگران‌كننده. مايه مباهات است از اين جهت كه اميدواری مردم و يك انتخابات پرشور و با حضور حداكثری مردم را نشان می‌دهد. هرچند ممكن است بسياری از كساني كه ثبت‌نام كردند صلاحيت حضور در رقابت را به جهت ضرورت‌های قانونی نداشته باشند، اما همين احساس مسووليت نيز يعنی اميد برای اصلاح كسری و كاستی‌ها كه در جای خود قابل ستايش است جاي نگرانی هم دارد.

بيم آن می رود با ساز و كار فعلی در بررسی صلاحيت‌ها و محدوديت شديد زمان براي شورای نگهبان، بررسی درست و درهمان حال عادلانه صلاحيت اين تعداد داوطلب ميسر نباشد و نهايتا تعداد زيادی ناخواسته با عدم احراز صلاحيت، به ناحق از رقابت حدف شوند و همين باعث نارضايتی و خدای نكرده در مواردی هم منجر به ظلم به افراد صاحب صلاحيت شود.

از اين جهت به نظر می رسد شورای نگهبان شرايط سخت‌تری نسبت به گذشته دارد. اما ابراز اعجاب ترديدآميز نسبت به اين موضوع شبيه آنچه آيت‌‌الله جنتی در نماز جمعه درباره كثرت داوطلبان و عدم صلاحيت تعدادی از نامزدهای خبرگان فرمودند، به صلاح اين جايگاه و نهاد حاكميتی مهم نيست. بايد در حفظ شأن و بی طرفی شورای نگهبان در افكار عمومی تلاش كرد. شورای نگهبان را به تعبير رهبر انقلاب، بايد از جهت حق الناس مورد توجه قرار داد. خلاف مصلحت اين جايگاه خطير است. بايد توجه كرد كه در روزهای انتخابات شخصيت حقيقی و حقوقی اعضای محترم شورای نگهبان نزد افكار عمومی قابل تفكيك نيست و نبايد با برخی اظهارات زمينه‌ساز سوءاستفاده‌ها و سوءتعبيرها را فراهم ساخت و زحمات واقعا طاقت‌فرسای اين ايام پر مسووليت با ناشكری روبه‌رو شود.»

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.