امسال از فیلمسازان جوان و فیلمسازان با سابقه انتظار فیلم های خوب و پخته دارم.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرچه به روز برگزاری جشنواره فیلم فجر نزدیک تر میشویم، تب و تاب اهالی سینما هم بیشتر میشود. تب و تابی که پیشکسوتان سینما هم از آن برخوردار هستند، حتی اگر فیلمی براى جشنواره نداشته باشند. از این رو گفتگویی صمیمی و خواندنی با خسرو سینایی کارگردان پیشکسوت سینما داشتیم که فیلم هایی چون مرثیه گمشده، عروس آتش، کوچه پاییز و فیلم جزیره رنگین که سال گذشته در جشنواره اکران شدرا در کارنامه کاری خود دارد. او همچنین از پیشگامان مستند سازی نوین است.

-شما سال گذشته فیلم سینمایی «جزیره رنگین» را برای جشنواره فیلم فجر داشتید که علاوه بر کارگردانی، نگارش و تهیه کنندگی آن را هم خودتان انجام دادید.سینمای ایران به افرادی با تجربه مثل شما احتیاج دارد تا هم الگویی براى فیلمسازان جوان باشد و هم سینمایی پررونق داشته باشیم، دلیل شرکت نکردنتان در جشنواره چه بوده؟
دلیل اصلیش این بود که میخواستم تکلیف «جزیره رنگین» مشخص شود و بعد فیلم دیگری بسازم.اما دغدغه اصلی من این است که از فیلمسازان جوان فیلم های خوبی داشته باشیم و همچنین انتظار دارم که فیلمسازان قدیمی و با سابقه هم فیلم هایی که ارائه میدهند فیلم های پخته ای باشد.

-نظرتان راجع به فیلم هایی که در بخش هنر و تجربه اکران می شود چیست؟ و فکر میکنید سینمای هنر و تجربه اتفاق خوبی است؟
ما در ایران هر ساله بالغ بر 90 یا 100 فیلم سینمایی تولید میکنیم، من هیچ اشکالی نمیبینم که 10 یا 15 تای این فیلم ها، فیلم های متفاوتی باشد برای مخاطبانی که در واقع کنجکاو هستند و سینما را جدی تر دنبال میکنند.

اتفاقا سینمای هنر و تجربه باعث گسترش امکانات بیان سینمای ما است و اینکه ما فکر کنیم که سینما یک فرمول خاص دارد و فقط یک قصه ای را در یک خانه روایت میکند، نیست.این هم خوب است و جایگاه خودش را دارد.اما ما انواع و اقسام سینما را داریم و درواقع سینما یک ابزاری است که هرکس بسته به ذهنیت خودش از این ابزار به شکل های متفاوت استفاده میکند.

-ما به طور جدی از امکاناتی که برای سینمای ایران وجود دارد برای رونق بیشتر صنعت سینمااستفاده نمیکنیم. به عنوان مثال همین موزه سینما که ما جزو معدود کشورهایی هستیم که دارای چنین موزه ای هستیم، چگونه باید از این امکانات به خوبی استفاده کرد؟

سینما به عنوان یک بعد فرهنگی ما که دارای چنین موزه ای است خیلی خوبه و من امیدوارم گسترش و غنای بیشتری پیدا کند. البته الانم خوب است.اما چیزی که مهم است این موضوع است که بخشی از تاریخ فرهنگي ما در اینجا حفظ می شود و این موضوع برای نسل های آینده بسیار جذاب خواهد بود.به نظر من هنرمندان نباید جوایز و آثار خودشان را در منزل نگهداری کنند زیرا این کار فایده ای جز اینکه کم کم از بین بروند و گم شوند ندارد. 

-در نهایت پیش بینی شما از جشنواره فیلم فجر امسال؟ 
اجازه بدید من فعلا پیش بینی و قضاوتی نکنم و فقط آرزو میکنم فیلم های خوب و با کیفیتی که در شان سینمای ایران باشد اکران شود.

گفتگو از نغمه فتاحی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار